W czwartek, 23 stycznia 2025, francuska Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’Armement, DGA) przy Ministerstwie ds. Sił Zbrojnych i Weteranów Francji poinformowała w mediach społecznościowych o odbiorze pierwszego z 54 egzemplarzy 120-mm samobieżnego moździerza MEPAC (Mortier Embarqué Pour l’Appui au Contact), posadowionego na zmodyfikowanym podwoziu kołowego transportera opancerzonego Griffon VBMR (Véhicule Blindé Multi-Rôles).
Pierwotnie dostawa miała odbyć się jeszcze pod koniec 2023, a później termin przedłużono do 2024. Obecnie harmonogram zakłada przekazanie kolejnych 10 egzemplarzy w tym roku, a zakończenie dostaw pozostałych 43 egzemplarzy do 2028 (pierwotnie do 2027).
Ponadto, 24 kolejne egzemplarze mają zostać dostarczone do Belgii w ramach rozszerzenia partnerstwa strategicznego CaMO (Capacité Motorisée) z Francją, co ogłoszono 21 maja 2024.
Przypomnijmy, że 30 grudnia 2019 Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia złożyła zamówienie na dostawę 54 samobieżne moździerze MEPAC w konsorcjum spółek Nexter (obecnie KNDS France), Arquus i Thales.
Pierwsze informacje o planach wprowadzenia specjalistycznego wariantu Griffona ujawnił dziennik La Tribune 10 lipca 2019. Decyzja o rozpoczęciu postępowania na zakup została ogłoszona kilka dni później podczas spotkania Ministerialnego Komitetu Inwestycyjnego. Zapytanie o informację zostało rozesłane do wybranych podmiotów w listopadzie.
16 maja 2022 zaprezentowano prototyp, który 27 grudnia 2023 zakończył cykl testów kwalifikacyjnych. W sierpniu 2024 informowano o produkcji pierwszych ośmiu egzemplarzy, które trafią do 11. Pułku Artylerii Morskiej (11e Régiment d’Artillerie de Marine, 11e RAMa) wojsk lądowych (Armée de terre) z garnizonu Saint-Aubin-du-Cormie w regionie Bretania, w departamencie Ille-et-Vilaine.
Pojazdy są wyposażane w, opracowane przez Thalesa, 120-mm moździerze automatyczne 2R2M (Rifled Recoiled Mounted Mortar), które są samobieżną odmianą holowanych moździerzy MO-120-RT-61.
Dzięki półautomatycznemu systemowi ładowania szybkostrzelność 2R2M wynosi 10 strz./min., a donośność przy użyciu standardowej amunicji wynosi ok. 9000 m (w przypadku zastosowania amunicji z napędem rakietowym – wzrasta do ok. 13 000 m). Przejście do pozycji bojowej ma zajmować według deklaracji producenta mniej, niż 10 sekund. Broń wyposażono w gwintowaną lufę, a dodatkowo na potrzeby MEPAC, otrzymał hamulec wylotowy, zmniejszający odrzut. Oprócz modyfikacji strukturalnych pojazdów Griffon, zmiany obejmują także instalację nowych przyrządów obserwacyjnych i celowniczych. Do 2019 Thales dostarczył siłom zbrojnym Arabii Saudyjskiej, Francji, Malezji, Omanu i Włoch około 100 moździerzy tego typu.
Seryjne MEPAC znajdują się w puli zamówienia obejmującego 1872 kto Griffon VBMR, w tym także 1122 jako transportery piechoty, 333 jako wozy dowodzenia, 117 jako pojazdy obserwacji artylerii, 196 w konfiguracji opancerzonych ambulansów i 50 pojazdów naprawczych. Pierwsze Griffony zostały odebrane 4 lipca 2019. Dostawy są częścią programu Synergie du Contact Renforcée par la Polyvalence et l’infovalorisation (SCORPION) (Francja zamówiła 420 pojazdów VBMR-L Serval).
[#Livraison ✅] 1er Griffon MEPAC
La DGA a livré le 1er Griffon mortier embarqué pour l'appui au contact #MEPAC de @KNDS_France, @Arquus_Defense et @thalesgroup à @armeedeterre ⤵️#NotreDéfense – @Armees_Gouv pic.twitter.com/5wjPXlcfYF
— Direction générale de l'armement 🇫🇷 (@DGA) January 23, 2025
↪️ 10 autres véhicules sont prévus d'être livrés en 2025 et 54 jusqu'en 2028 conformément à la #LPM24_30
🇧🇪 24 sont prévus pour la Belgique dans le cadre du partenariat #CaMo
— Direction générale de l'armement 🇫🇷 (@DGA) January 23, 2025
#MatosTerre Cette grosse machine est capable de tirer, en 90 secondes, 12 obus de mortier de 120 mm jusqu'à 13 km 💥
Ce nouveau blindé de 24,5 t, c'est le MEPAC (mortier embarqué pour l'appui au contact) et le premier vient d'être livré au @8eRMAT ✅#Scorpion @DGA @KNDS_France pic.twitter.com/18GMOZE1og
— Armée de Terre (@armeedeterre) January 25, 2025