W piątek, 23 maja 2025, francuska spółka stoczniowa Naval Group poinformowała o rozpoczęciu w środę, 21 maja, morskich testów odbiorczych przyszłej greckiej fregaty rakietowej HS Kimon (F-601) typu Belharra (wariant FDI HN).
Okręt wyszedł ze stoczni Lorient, położonej w regionie Bretania, w departamencie Morbihan, a sam program ma być przeprowadzony na bazie doświadczeń z rozpoczętych w październiku 2024 testów francuskiej FS Amiral Ronarc’h (D660) bazowego projektu. W próbach odbiorczych będą uczestniczyć przedstawiciele Marynarki Wojennej Grecji (Polemikó Naftikó).
Pierwszy etap prób morskich będzie poświęcony głównie testowaniu systemów platformy, w tym układów napędowych i nawigacyjnych. Drugi etap, który rozpocznie się za kilka tygodni, będzie poświęcony systemom walki i gotowości.
Rok 2025 jest kamieniem milowym dla programu FDI HN ze względu na próby morskie i zbliżającą się dostawę pierwszej fregaty dla greckiego klienta, a także rychłe wodowanie trzeciego okrętu, HS Formion (F-603), którego stępkę położono 15 kwietnia 2024. Przypomnijmy, że HS Kimon (F-601) została zwodowana 4 października 2023, natomiast 19 września 2024 zwodowano drugi okręt, HS Nearchos (F-602). Dostawy mają zostać zrealizowane w latach 2025-2026. W ramach opcji zamówiono też czwarty okręt, przyszły HS Temistokles (F-604), który zostanie dostarczony na początku 2028.
Francja zamówiła z kolei pięć okrętów bazowego projektu w ramach programu Frégates de Défense et d’Intervention (FDI), wcześniej znanego jako Frégates de Taille Intermédiaire (FTI).
Co ciekawe, grecki wariant zostanie uzbrojony w pociski manewrujące MBDA MdCN (Missile de Croisière Naval).
Jeśli chodzi o nowoczesne fregaty rakietowe, to 27 czerwca 2024 komisja ds. uzbrojenia greckiego parlamentu zaakceptowała wniosek Ministerstwa Obrony o dołączenie do amerykańskiego programu fregat rakietowych typu Constellation. Wcześniej, 30 stycznia 2024 minister obrony Nikolaos Dendias informował, że rząd jest zainteresowany budową siedmiu okrętów tego typu w kraju.
Warto dodać, że zgodnie z doniesieniami medialnymi z 8 lipca 2024 dowództwo Polemikó Naftikó, przy rekomendacji Ministerstwa Obrony i Narodowego Sztabu Generalnego tamtejszych sił zbrojnych odmówiło przejęcia czterech wycofanych z eksploatacji w US Navy fregat rakietowych typu Freedom klasy LCS (Littoral Combat Ship). Argumentacja strony greckiej była taka, iż uważa się, że przywrócenie czterech starszych jednostek LCS do służby operacyjnej wymagałoby znacznych kosztów, dlatego rozwiązanie to zostało odrzucone. Była to część tzw. pakietu Blinkena, jak nazywana była w Grecji propozycja sprzętowa ze strony Stanów Zjednoczonych, obejmująca wiele typów uzbrojenia i wyposażenia.
FDI HN: Opis
Fregaty rakietowe typu FDI HN mają długość 122 m, szerokość 17,7 m i wyporność 4250 t. Według producenta, fregata osiągnie prędkość maksymalną w granicach 27-29 węzłów, a przy 15 węzłach prędkości marszowej zasięg jednostki wyniesie ponad 9200 km. Załoga okrętu ma liczyć 110 oficerów i marynarzy, a także 15 członków personelu lotniczego. Na rufie będzie bowiem miejsce dla jednego średniego śmigłowca i bezzałogowego statku latającego (bsl) wraz z hangarem. Wyposażeniem dodatkowym będą dwie 9,5-metrowe łodzie hybrydowe klasy RHIB.
Okręty miały zostać wyposażone w 16 pionowych wyrzutni SYLVER A50 dla pocisków przeciwlotniczych i przeciwrakietowych MBDA Aster 30 Block 1 czy 20-mm moduł uzbrojenia Narwhal. Oferowano też możliwość integracji 8 wyrzutni SYLVER A70 dla eksportowej wersji pocisków MdCN.
Pozostałe uzbrojenie jakie zaoferowano to: dwie poczwórne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych Exocet MM40 Block III/C, 76-mm armata automatyczna OTO Melara Super Rapid, podwójne wyrzutnie lekkich torped EuroTorp MU90, wielkokalibrowe karabiny maszynowe i wyrzutnie celów pozorowanych SYLENA DLS.
Wyposażenie elektroniczne bazowego FDI to radar powierzchniowy pracujący w paśmie X, wielofunkcyjny radar AESA typu Thales SEA FIRE pracujący w paśmie S, elektrooptyczny system kierowania ogniem Thales STIR 1.2 EO Mk2, sonar kadłubowy Thales Kingklip Mk II, kompaktowy sonar holowany CAPTAS-4CI, system łączności i wsparcia walki elektronicznej Thales Alenia Altesse-H, system identyfikacji swój-obcy Thales BlueGate, zintegrowany system komunikacji cyfrowej Aquilon, czujniki elektrooptyczne Safran PASEO XLR oraz łączność satelitarna.
[#Teasing] ⚓📽️ FDI Kimon stealing the show. Sorry @Festival_Cannes pic.twitter.com/NcHgFrURFQ
— Naval Group (@navalgroup) May 23, 2025
2025 marks a key milestone for the FDI programme, with sea trials and the upcoming delivery of HS Kimon for the @NavyGR, along with the imminent launching of the third vessel, HS Formion. pic.twitter.com/9jr0cJ3Z9Z
— Naval Group (@navalgroup) May 23, 2025