W poniedziałek, 17 listopada 2025, amerykańska spółka General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI) poinformowała, że wspólnie z Lockheed Martin i L3Harris Technologies z powodzeniem przeprowadziły test w locie demosntrujący współpracę załogową i bezzałogową, w której samolot przewagi powietrznej F-22A Raptor sterował autonomicznym bezzałogowym statkiem powietrznym MQ-20 Avenger (Predator C).
W ramach tego projektu zintegrowano zaawansowane taktyczne łącza danych Banshee spółki L3Harris Technologies z radiostacjami definiowanymi programowo (SDR, Software Defined Radio) typu Pantera za pośrednictwem otwartej architektury łączności Lockheed Martin, wszystkie zintegrowane i współdzielone z F-22A Raptor.
Dwie radiostacje SDR od L3Harris wspierały demonstrację. Pierwsze SDR zostało zainstalowane w samolocie General Atomics MQ-20 Avenger, a drugie w samolocie Lockheed Martin F-22A Raptor. Dzięki tabletowi Pilot Vehicle Interface (PVI) i modułowi GRACE (Government Reference Architecture Compute Environment) w samolocie F‑22A, system zapewniał kompleksową łączność, umożliwiając dowodzenie i kontrolę nad Avengerem w locie z poziomu Raptora.
Wspólna demonstracja zaprezentowała nieobjęte prawem autorskim, będące własnością rządu USA, możliwości sterowania, przechodzenia między lotami i ponownego sterowania sprzętem, który jest podstawą ekosystemu ptwartych systemów misji (Open Mission Systems) i opartych na umiejętnościach bezzałogowych systemów autonomicznych.
Demonstracja odbyła się 21 października br. na poligonie Nevada Test and Training Range i jest częścią trwającej serii pokazów lotniczych, realizowanych z wykorzystaniem wewnętrznego finansowania badań i rozwoju, mających na celu zaprezentowanie „sztuki tego, co możliwe” w połączeniu załogowych i bezzałogowych statków powietrznych.
Zgodnie z wcześniejszymi informacjami magazynu Aviation Week, F-22A Raptor został wybrany przez amerykańskie Siły Powietrzne (US Air Force, USAF) jako platforma progowa (ang. threshold platform) do testowania technologii w programie tzw. Lojalnych Skrzydłowych (Loyal Wingman) o kryptonimie CCA (Collaborative Combat Aircraft). W lipcu br. pod tym kątem testowano samoloty 4. generacji F-16C Fighting Falcon i F-15E Strike Eagle z dwoma autonomicznymi bezzałogowymi statkami latającymi typu Kratos XQ-58A Valkyrie.
Warto dodać, że wcześniej w tym roku MQ-20 Avenger który był wyposażony w układ sterowania z algorytmami uczenia maszynowego (sztucznej inteligencji) zasymulował zestrzelenie celu powietrznego, a w ramach inicjatywy Project Red 5, dwa MQ-20 Avenger pełnią rolę symulowanego przeciwnika.
Wcześniej, MQ-20 Avenger były testowane pod kątem przenoszenia i zrzutów miniaturowego bezzałogowca o kryptonimie A2LE (Advanced Air-Launched Effects A2LE), uniwersalnego zasobnika Legion do pasywnego, precyzyjnego wykrywania i śledzenia celów powietrznych na dużych dystansach czy zasobnika podwieszanego z autonomicznym systemem sterowania Skyborg (Autonomy Core System), który jest oparty na sztucznej inteligencji, jak i systemu sterowania z silnikiem autonomicznym CODE (Collaborative Operations in Denied Environment). Spółka certyfikowała też wariant Avenger ER o wydłużonej długotrwałości lotu. Łącznie wyprodukowano 9 samolotów, a pierwszy oblatano 4 kwietnia 2009.
Recent GA-ASI flight test demos crewed-uncrewed teaming with F-22 Raptor and MQ-20 #AvengerUAS.
Read the news: https://t.co/L1KHkx6P6U#UCAV #DubaiAirshow #DAS25 pic.twitter.com/cgBlzNNKjI
— General Atomics Aeronautical Systems, Inc (GA-ASI) (@GenAtomics_ASI) November 17, 2025
Czytaj także:

