W piątek, 12 września 2025, 33. Baza Lotnictwa Transportowego w Powidzu opublikowała informację z uruchomienia postępowania przetargowego prowadzonego procedurą ograniczoną na realizację kursów teoretycznych i praktycznych dla personelu latającego i naziemnego, związanych z planami wprowadzenia śmigłowców wielozadaniowych Lockheed Martin/Sikorsky S-70i Black Hawk International na wyposażenie Powietrznej Jednostki Operacji Specjalnych (PJOS).
Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Termin składania wniosków o dopuszczenie do przetargu minie 22 września 2025 o godz. 10.00. Jedynym kryterium wyboru oferty będzie cena (100%). Przedmiotowe kursy muszą zostać zrealizowane do 19 grudnia 2025.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usługi dotyczącej szkolenia pilotów do uzyskania uprawnień i dopuszczeń do wykonywania lotów na śmigłowcu S-70i w konfiguracji przygotowanej dla Wojsk Specjalnych (do statusu Flight Ready/Type Rating), osób personelu Crew Chief do uzyskania uprawnień umożliwiających wykonywanie bezpośredniej obsługi technicznej i lotów w składzie załogi śmigłowca S-70i oraz przeszkolenia osób personelu obsługi naziemnej, Obiektywnej Kontroli Lotów, zabezpieczenia wysokościowo-ratowniczego do uzyskania uprawnień umożliwiających wykonywanie wszystkich niezbędnych obsług do prawidłowej eksploatacji śmigłowca S-70i jak też obsług poziomu warsztatowego zapewniającego ciągłość eksploatacyjną śmigłowca S-70i.
Zakres szkoleń:
-
- Kurs zapoznawczy w zakresie śmigłowca dla 40 osób;
- Kurs dla pilotów (szkolenie teoretyczne i symulatorowe) dla 8 osób;
- Kurs teoretyczny oraz praktyczny dla technika pokładowego (Crew Chief) w zakresie wykonywania lotów w dzień oraz w nocy (NVG) dla 8 osób;
- Kurs teoretyczny oraz praktyczny dla personelu obsługi naziemnej w specjalności awionik dla 15 osób;
- Kurs teoretyczny oraz praktyczny dla personelu obsługi naziemnej w specjalności płatowiec i silnik dla 15 osób;
- Kurs teoretyczny oraz praktyczny dla personelu obsługi naziemnej w zakresie obsługi zintegrowanego systemu diagnostycznego dla 30 osób;
- Kurs teoretyczny oraz praktyczny dla personelu obsługi naziemnej w zakresie zapewniania jakości dla 5 osób;
- Kurs teoretyczny oraz praktyczny dla personelu obsługi naziemnej w zakresie zarządzania obsługami dla 5 osób;
- Kurs teoretyczny oraz praktyczny dla personelu obsługi naziemnej w zakresie wykonywania naprawy łopat wirnika nośnego oraz ogonowego dla 5 osób;
- Kurs teoretyczny oraz praktyczny dla personelu obsługi naziemnej w zakresie wykonywania regulacji układu sterowania dla 5 osób;
- Kurs teoretyczny oraz praktyczny dla personelu obsługi naziemnej w zakresie obsługi silnika T700-GE-701D dla 4 osób;
- Kurs dla personelu obsługowego z zakresu wyposażenia ratunkowego (ALSE) dla 5 osób.
Wytypowany personel dla zadań 1, 3-12 zostanie skierowany do certyfikowanego lub pozytywnie zweryfikowanego przez Władze Lotnictwa Wojskowego ośrodka szkolenia Wykonawcy prowadzącego specjalistyczne (dla poszczególnych specjalistów) kursy na platformę S-70i w terminach uzgodnionych z Wykonawcą na podstawie haromonogramu szkolenia wykonanego przed podpisaniem umowy pomiędzy stronami. Niżej podany zakres usługi szkolenia powinien umożliwić osiągnięcie przez personel JW PJOS poziomu niezbędnego do osiągnięcia statusu Flight Ready/Type Rating oraz zapewnienia ciągłości eksploatacyjno-obsługowej śmigłowca S-70i w konfiguracji przygotowanej dla Wojsk Specjalnych.
Jak czytamy w uzasadnieniu, Powietrzna Jednostka Operacji Specjalnych ma w najbliższym czasie przyjąć na ewidencję śmigłowce S-70i i osiągnąć pełną gotowość do realizacji zadań stawianych przez wyższych przełożonych, co bezpośrednio wiąże się z koniecznością przeszkolenia personelu.
W praktyce oznacza to przesunięcie części S-70i z Zespołu Lotniczego JW GROM do Grupy Lotniczej PJOS, które w przyszłości może zostać uzupełnione zakupem kolejnych egzemplarzy wielozadaniowych śmigłowców operacji specjalnych, mimo niedawnego anulowania zakupu 32 Wielozadaniowych Śmigłowców Wsparcia S-70i, o czym informowano). Warto dodać, że procedura przyspieszona wynika też z tego, że jest to drugie podejście do kursu. Pierwsze postępowanie w tej sprawie prowadzono od 13 maja br., ale zostało unieważnione 15 lipca (z decyzją z 13 czerwca). A także faktu, że środki budżetowe na ten cel wygasną z końcem roku.
Jeśli chodzi o Zespół Lotniczy JW GROM, to 19 listopada 2024 zakończono dostawy czterech wiropłatów tego typu, które dołączyły do czterech wcześniej użytkowanych. 5 kwietnia 2024 jednostka opublikowała informację o zawarciu umowy o wartości 34 500 000 zł ze spółką PZL Mielec na usługi serwisowe śmigłowców tego typu.
Z kolei Powietrzna Jednostka Operacji Specjalnych, która została sformowana 1 lutego 2023 w miejsce 7. Eskadry Działań Specjalnych (7. EDS), jest obecnie użytkownikiem 8 śmigłowców Mi-17, po 4 w wersjach Mi-17TU (numery boczne: 601, 602, 603 i 605) oraz Mi-17-1W (numery boczne: 6109, 6110, 6111 i 6112), w ramach Grupy Lotniczej (Baltops 2025: Mi-17 Wojsk Specjalnych lądował na USS Mount Whitney).
Czytaj także:
