20 maja europejska spółka Airbus Helicopters poinformowała o podpisaniu umowy z francuską Generalną Dyrekcją ds. Uzbrojenia DGA (Direction générale de l’armement) na dostawę dodatkowych dwóch śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych H160 dla marynarki wojennej (Marine Nationale). Dołączą one do czterech wcześniej zamówionych wiropłatów tego typu (Francja zamawia H160 SAR).
Francuska Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia DGA zamówiła w europejskiej spółce Airbus Helicopters dwa dodatkowe śmigłowce poszukiwawczo-ratownicze H160 dla marynarki wojennej. Przy okazji opublikowano pierwszą wizualizację H160 w barwach Marine Nationale, których łącznie otrzyma sześć / Grafika: Airbus Helicopters
Śmigłowce pochodzą z opcji do wspomnianego zamówienia z 10 lutego 2020. Podwykonawcami są spółki Babcock i Safran Helicopter Engines. Co ciekawe, pierwszy z czterech zamówionych wcześniej wiropłatów jest obecnie montowany w zakładzie Airbus Helicopters w Marignane na południu Francji (Francja zamawia kolejne H225M Caracal i VSR700).
Sześć H160 zostanie dostarczonych w konfiguracji poszukiwawczo-ratowniczej (SAR, Search And Rescue). Wstępna gotowość operacyjna ma zostać ogłoszona w maju 2022. Będą stacjonować w bazie lotnictwa morskiego Lanvéoc-Poulmic (Bretania), na lotnisku Cherbourg (Normandia) i bazie lotnictwa morskiego Hyères (Prowansja) (H160 dla Derazona Helicopters).
W oczekiwaniu na dostawy zmilitaryzowanego H160M Guépard w ramach programu wspólnych lekkich śmigłowców HIL (Hélicoptère Interarmées Léger), zamówione H160 przejmą od NHI NH90 i Eurocopter AS565 Panther realizację misji SAR, umożliwiając tym bojowym wiropłatom wykonywanie ich głównych zadań na morzu na pokładzie okrętów. Ponadto, zastąpią wycofywane Aérospatiale Alouette III w wersji SAR (H160 dla All Nippon Helicopter).
Doświadczenia Marine MIlitare z eksploatacji H160 zostaną wykorzystane do projektowania wojskowej wersji śmigłowca i towarzyszącego jemu systemowi wsparcia. Pierwsze H160 zostały zamówione przez spółkę Babcock w 2018. Zostaną wyposażone i będą obsługiwane we współpracy z Airbus Helicopters i Safran Helicopters Engines, w celu zapewnienia najwyższego poziomu dostępności i ciągłości prowadzenia przez francuską marynarkę wojenną misji SAR na wybrzeżach Atlantyku i Morza Śródziemnego (Airbus H160 dla Héli-Union).
Każdy z sześciu zbudowanych przez Airbus Helicopters H160 otrzyma wciągarkę, a ich modułowy przedział pasażerski będzie można dostosować do potrzeb każdej misji. H160 będą certyfikowane do używania przez pilotów gogli noktowizyjnych, niezbędnych do pracy z wyciągarką w nocy. Wspomniane H160 zostaną zmodyfikowane do wariantu lekkiej śmigłowca wojskowego przez specjalistów Babcocka, spółki świadczącej usługi inżynierskie dla klientów rządowych. Babcock zamontuje na nich m.in. system elektrooptyczny nowej generacji Euroflir 410 od Safran Electronics & Defense (Pierwszy cywilny odbiorca H160).
W bieżącym roku dziesięć H160 ma zostać zamówionych przez francuskie ministerstwo spraw wewnętrznych dla jednostek Żandarmerii Narodowej (Gendarmerie nationale). Natomiast jeśli chodzi o H160M Guépard, planowane jest zamówienie 169 egzemplarzy dla wszystkich rodzajów sił zbrojnych z dostawami począwszy od 2026: w tym 80 dla wojsk lądowych, 49 dla marynarki wojennej (po części w miejsce H160 SAR, które będą rozwiązaniem przejściowym) i 40 dla wojsk lotniczych (H160 dla francuskiej żandarmerii, H160M przyśpiesza).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.