We wtorek, 25 marca 2025, zgodnie z analizami zdjęć satelitarnych i otwartych źródeł (OSINT), Amerykanie rozmieścili na kontrolowanej przez Brytyjczyków wyspie Diego Garcia na Oceanie Indyjskim co najmniej siedem bombowców strategicznych Northrop Grumman B-2A Spirit. Przypuszczalnie ma to związek z rozpoczętą operacją militarną przeciwko proirańskim Huti z Jemenu, zwłaszcza, że samoloty tego typu były już używane w tym celu w październiku ub. r.
Zdjęcie poglądowe: Airman 1st Class Hailey Farrell, USAF
W dotychczasowych atakach lotniczych i rakietowych na cele Huti w kontrolowanej przez bojówki zachodniej części Jemenu miały zginąć już co najmniej 53 osoby – tak twierdzi tamtejsze Ministerstwo Zdrowia.
Tymczasem wczoraj analitycy OSINT zauważyli aktywność amerykańskiego lotnictwa wojskowego nad Oceanem Spokojnym i Indyjskim. Na komercyjnych mapach z ruchem lotniczym ADS-B Exchange zauważono co najmniej 18 samolotów tankowania powietrznego Boeing KC-135R Stratotanker, które wystartowały z baz lotniczych Travis w Kalifornii i Andersen na Guam oraz międzynarodowego portu lotniczego Daniel K. Inouye na Hawajach. Poprzedziły je loty co najmniej trzech ciężkich samolotów transportowych Boeing C-17A Globemaster III na Diego Garcia w ciągu 48 godzin.
Według analityka kryjącego się pod pseudonimem IntelFrog, samoloty tankowania powietrznego i transportowe zabezpieczały przelot co najmniej siedmiu bombowców strategicznych B-2A Spirit z bazy lotniczej Whiteman w stanie Missouri, wchodzących w skład 509. Skrzydła Bombowego AFGSC.
Pojawienie się, ponownie od jesieni ubiegłego roku, lotnictwa strategicznego na teatrze działań, zostało poprzedzone ostrzeżeniami sekretarza obrony USA Pete’a Hegsetha, który jasno dał do zrozumienia, że ataki powietrzne będą kontynuowane tak długo, jak długo Huti będą zakłócać szlaki żeglugowe na Morzu Czerwonym. Według agencji prasowej Reuters, powołującej się na urzędnika Departamentu Obrony USA, operacja może trwać przez tygodnie, sugerując, że jest ona częścią długotrwałej kampanii, a nie krótkotrwałego pokazu siły.
Diego Garcia, największy atol w archipelagu Czagos w środkowej części Oceanu Indyjskiego, który administracyjnie należy do Brytyjskiego Terytorium Oceanu Indyjskiego, jest istotnym elementem wsparcia misji amerykańskich bombowców strategicznych B-2A, B-52H Stratofortress i B-1B Lancer podczas operacji bojowych w regionie Bliskiego Wschodu, podczas I Wojny w Zatoce Perskiej, w Iraku i Afganistanie.
Flota B-2A z 509. Skrzydła Bombowego AFGSC wznowiła loty 22 maja 2023 po półrocznym uziemieniu jej z powodu wypadku 10 grudnia 2022 jednego z nich. 15 kwietnia ub. r. podczas ćwiczenia Spirit Vigilance 2024 poderwano jednocześnie aż 12 bombowców, co było rekordową liczbą. Z kolei 10 maja ub. r. informowano o planach zezłomowania egzemplarza, który miał rzeczony wypadek.
Ponowna decyzja o użyciu B-2A może oznaczać prawdopodobne, ponowne użycie najpotężniejszych konwencjonalnych bomb przeciwbetonowych, prawie 14-tonowych GBU-57A/B Massive Ordnance Penetrator (MOP), które w 2018 zakończyły swoją czwartą modernizację. Warto w tym miejscu dodać, że jest ona często mylona z bombą paliwowo-powietrzną GBU-43/B MOAB (Massive Ordnance Air Blast).
GBU-57A/B MOP ma 6,2 m długości, 0,8 m średnicy oraz masę całkowitą 12 304 kg. Masa przenoszonego ładunku wybuchowego AFX-757 to 2080 kg. Według informacji Air Force News Service z grudnia 2007, dzięki korpusowi ze stali hartowanej, bomba może przedrzeć się przez 61 metrów ziemi i skał do celu zanim eksploduje. Inną opcją, choć mniej prawdopodobną, może też być możliwość użycia nowej bomby przeciwbunkrowej GBU-72 Advanced 5K Penetrator o masie całkowitej 2267 kg. Choć nie została oficjalnie zintegrowana z B-2A, ale w ramach modernizacji wyposażenia i oprogramowania pokładowego o nazwie SR 1 (Spirit Realm 1), może trafić na ich uzbrojone.
PITCH11 flt (B-2 Stealth) & PITCH14 wkg BRISBANE CENTRE westbound over Northern Australia this morning after refueling with BUZZ31 flt & BUZZ34 flt (KC-135) 😎💪
Audio via @liveatc and tracking via @flightradar24 pic.twitter.com/05FT0PmXR5
— Thenewarea51 (@thenewarea51) March 25, 2025
PITCH13 (B-2 Stealth) declared an emergency over the Pacific Ocean today for an unknown reason and diverted to PHNL – Honolulu, Hawaii. They terminated the emergency once on the ground.
Audio via @liveatch pic.twitter.com/V5g07bv1jD
— Thenewarea51 (@thenewarea51) March 24, 2025
1450z ABBA 11 flt ?x4? USAF B-2/A Spirit's
Wkg San Francisco (SFO) #HF 11282 khz
Cleared to Destination NSF Diego Garcia #FJDG from Whiteman AFB #KSZL
FltPln shows They Will be Entering Australian Airspace at Waypoint #KELPI? (In some Hours)#ABBA11 #B2 @thenewarea51 @sipjack1776 pic.twitter.com/fZBVv9zlxB— Andy (@Andyyyyrrrr) March 25, 2025
Several U.S. Air Force KC-135R Aerial-Refueling Tankers departed earlier from RAAF Base Amberley in Eastern Australia and are now circling over Queensland, likely either currently or preparing to refuel the pair of B-2 “Spirit” Long-Range Strategic Stealth Bombers from Whiteman… pic.twitter.com/RbjVVFh14c
— OSINTdefender (@sentdefender) March 25, 2025
At least 18 US Air Force tankers are being staged in the Pacific with several each at Travis AFB in CA, Daniel K. Inouye IAP in HI and Andersen AFB in Guam.
This suggests some kind of large movement of air assets into the Pacific theater will take place this week.
— TheIntelFrog (@TheIntelFrog) March 23, 2025
A few tankers are now moving from Guam (PGUA) to Diego Garcia (FJDG). Rumors of B-2s up and westbound out of Whiteman, though no numbers yet given.
USAF KC-135s AE065A as RCH011 and ADFF0D as RCH015 are both en route to FJDG from PGUA with others in the air.
— TheIntelFrog (@TheIntelFrog) March 24, 2025
Lot of C-17s Cargo planes flowing into Diego Garcia in the last days. (Transponders switched off after leaving Al Udeid)
Something is cooking https://t.co/gAqUgTLKJz pic.twitter.com/c1uIDLWmxe
— MenchOsint (@MenchOsint) March 25, 2025
The GOLD Refuelers group has confirmed that they are towing a pair of F-35 fighters (at least 4 from Hill Air Base) over Sicily and heading towards Israel.
After confirming with air traffic control, they disappeared from radar.
Further deployments to the Middle East continue. pic.twitter.com/FU5DltGFHF
— Alex Kennedy (@AlexkennedyIran) March 21, 2025