W czwartek, 13 lutego 2025, pojawiły się najnowsze zdjęcia satelitarne chińskiej stoczni w Dalian, należącej do spółki Dalian Shipbuilding Industry Company, gdzie jak się wydaje, mogła rozpocząć się długo oczekiwana budowa superlotniskowca typu 004 o napędzie nuklearnym.
Zdjęcie: Airbus Defence and Space via Google Earth
Na upublicznionych fotografiach stoczni Dalian (szerokość geograficzna: 38°56’7.83″N, długość geograficzna: 121°36’27.38″E) można zauważyć pierwszy ukończony blok konstrukcyjny, prawdopodobnie z częścią pokładu lotniczego, gdzie znajdą się katapulty elektromagnetyczne. Obok widać również prawdopodobnie makietę samolotu pokładowego Shenyang J-15.
Choć niektórzy komentatorzy chińscy wskazują, że może też to być jedynie segment testowy, gdyż budowa okrętu miała odbywać się w stoczni Jiangnan państwowej spółki CSSC (China State Shipbuilding Corporation) w Szanghaju, oddalonej o 800 km na południe w linii prostej. Z drugiej strony budowa mogła zostać podzielona na dwie stocznie, jak wcześnie jsugerowano, a montaż bloków będzie odbywał się w Szanghaju.
Przypomnijmy, że wstępny terminarz prac zakładał rozpoczęcie budowy jednostki, w tym palenie blach w grudniu 2017, położenie stępki w 2019 i przekazanie lotniskowca odbiorcy na początku 2020. Do opóźnienia prac nad okrętem przyczyniła się m.in. pandemia COVID-19. Ministerstwo Obrony ChRL miało zarezerwować wówczas 22 mld CNY/3,3 mld USD na budowę dwóch prototypowych reaktorów jądrowych wykorzystujących technologię ze stopioną solą fluorową (ang. Molten Salt Reactor) w ośrodku badawczym w Wuwei w prowincji Gansu (11 listopada 2024 pojawiły się informacje o ukończeniu budowy pierwszego z nich o nazwie Longwei w Mucheng).
Makieta lotniskowca typu 003 z 2017. Na uwagę zasługują modele samolotów pokładowych: samolotu wczesnego ostrzegania Xi’an KJ-600, wielozadaniowych Shenyang J-35 czy bezzałogowego statku latającego o obniżonej sygnaturze radarowej, przypominającego planowany jeszcze wówczas uderzeniowo-rozpoznawczy CAAA CH-7, choć ten ostatecznie wyewoluował i ma znacznie większą rozpiętość skrzydeł / Zdjęcie: chiński Internet
Pod koniec 2017 roku w stoczni Jiangnan zainstalowano suwnice bramowe o udźwigu 1600 ton, co wywołało spekulacje, że superlotniskowiec zostanie właśnie tam zbudowany. Później, w marcu 2018, wyciek informacji ujawniony przez stocznię China Shipbuilding Industry Corporation, właściciela stoczni Dalian, sugerował, że lotniskowiec typu 004 z napędem jądrowym również będzie częścią jej portfolio.
Wprawdzie w marcu 2019 potwierdzone rozwój okrętowego napędu jądrowego, a 18 lipca 2020 chiński dziennik South China Morning Post, powołując się na źródła krajowe informował, że rozpoczęły się przygotowania do położenia stępki, to po niemal pięciu latach nic nie zmieniło się, przynajmniej nie było nic wiadomo publicznie.
Specjaliści szacują, że chiński okręt typu 004 może wypierać nawet 110 000 t, a więc więcej niż amerykańskie superlotniskowce typu Nimitz (101 600-106 300 t) i Gerald R. Ford (ok. 100 000 t). Będzie większy także od przechodzącego próby odbiorcze konwencjonalnego superlotniskowca CNS Fujian (CV-18) typu 003, także wyposażonego w katapulty elektromagnetyczne o wyporności 80 000-85 000 t oraz już będących w służbie CNS Liaoning (CV-16) typu 001 (54 500-67 500 t) i CNS Shandong (CV-17) typu 002 (58 600 t-70 000 t).
Według różnych źródeł, do 2035 Chiny chcą posiadać przynajmniej sześć lotniskowców – obecnie państwo to dysponuje największą liczbą okrętów wojennych, więcej niż USA, ale są to jednostki mniejsze niż te w US Navy.
Wizualizacja superlotniskowca typu 004. Jak widać otrzyma on kolejny numer CV-19 / Grafika: Chiński Internet