W piątek, 7 listopada 2025, chiński dziennik China Daily poinformował, że dwa dni wcześniej, z udziałem Przewodniczącego Chińskiej Republiki Ludowej Xi Jingpinga, w bazie morskiej Sanya na Hajnanie, odbyła się uroczystość wejścia do służby operacyjnej lotniskowca CNS Fujian (CV-18), typu 003. Jest to trzecia jednostka tej klasy w Marynarce Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (ChALW).
Choć o uroczystości pojawiły się informacje w mediach społecznościowych już tego samego dnia, gdyż ta została zrealizowana z wielką pompą, to oficjalne fotografie i materiały wideo w mediach państwowych pojawiły się dopiero dzisiaj.
W środowej ceremonii wzięło udział około 2000 przedstawicieli Marynarki Wojennej i instytucji zaangażowanych w budowę lotniskowca, w tym głównego wykonawcy, spółki CSSC (China State Shipbuilding Corporation). Podczas ceremonii Xi Jingping wręczył flagę Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej kapitanowi i komisarzowi politycznemu Fujian, po czym wykonano grupowe zdjęcie.
Na pokładzie okrętu Xi Jingping został poinformowany o rozwoju lotniskowców, ich możliwościach bojowych i systemie katapult elektromagnetycznych, zaprezentowane zostały samoloty pokładowe: wielozadaniowy 5. generacji Shenyang J-35 i J-15T (wariant J-15B dostosowany do katapulty elektromagnetycznej, ujawniony w 2018) oraz samoloty wczesnego ostrzegania KongJing-600 (KJ-600).
Przypomnijmy, że prace nad lotniskowcem rozpoczęto prawdopodobnie w lutym 2015. W lutym 2016 odbyło się pierwsze cięcie blach, a w marcu 2017 położono stępkę. Potem prace zastopowały, gdy testowano dwa rozwiązania: katapultę parową i katapultę elektromagnetyczną krajowej konstrukcji – ostatecznie zdecydowano się na tę drugą. Proces montażu głównych bloków konstrukcyjnych rozpoczęto w maju 2020, a już w lipcu kadłub wprowadzono do suchego doku nr 3. Do września w doku znalazły się wszystkie bloki dna kadłuba, oprócz gruszki dziobowej.
Fujian został zwodowany 17 czerwca 2022, a próby morskie rozpoczął 1 maja 2024. Ostatni etap został przeprowadzony pomiędzy 10 a 30 września br., gdy okręt opuścił Szanghaj. Z końcem września zacumował w Sanya w pobliżu lotniskowca CNS Shandong (CV-17) typu 002, ale 3 października okręty wyszły w morze z powodu tajfunu Wanmo. Później okręty powróciły, a na początku listopada zauważono przygotowania do uroczystości.
Zgodnie z ujawnionymi informacjami, CNS Fujian (CV-18) typu 003 ma długość całkowitą 316 m (pokład) i długość na linii wody 300 m, szerokość pokładu wynosi 76 m, a szerokość na linii wody 39,5 m. Okręt ma wypierać standardowo 71 875 t, natomiast wyporność pełna ma wynosić 80 000-85 000 t. Napęd stanowią kotły parowe zintegrowane z silnikami elektrycznymi.
Według szacunków zachodnich i japońskich analityków, okręt zabierze na pokład grupę lotniczą liczącą ponad 50 samolotów i śmigłowców. Jest określany jako pierwszy nieamerykański superlotniskowiec, choć jest od nich mniejszy. Podkreśla się również, że to największy i najbardziej zaawansowany chiński okręt wojenny.
Choć zwraca się uwagę na jego ograniczenia, w postaci mniejszej ilości miejsca na pokładzie, w związku z czym operacje lotnicze nie mogą być prowadzone na wszystkich trzech katapultach równocześnie (z uwagi na to że zajmują więcej miejsca niż parowe, a to Xi Jingping miał optować za tym rozwiązaniem, za którym lobbował też wiceadm. Ma Weiming, kierujący projektem).
福建はカタパルトと着陸路の重なりの都合上、同時発着艦が出来ないとする記事。大型のJ-15が着艦時には停止するのは滑走路端となる為だという。これは蒸気式から電磁式への設計変更の際にカタパルト長が30m延長されたことに起因する。
なるほどそういう見方もあるのね。https://t.co/LnAQ3I9gAa pic.twitter.com/8esldo8hiV
— Cypher1778 @C106(日)-東キ62ab (@Laurus_nobilis0) October 14, 2025
Według dostępnych informacji, skrzydło lotnicze może liczyć 24 samoloty wielozadaniowe Shenyang J-15, 4 samoloty walki radioelektronicznej J-15D, 12 samolotów nowej generacji J-35, 8 śmigłowców transportowych Changhe Z-18, 4 śmigłowce wielozadaniowe Harbin Z-9 i 4 samoloty wczesnego ostrzegania Xi’an KJ-600. Ciekawą kwestią jest też nowy pokładowy samolot szkolenia zaawansowanego JL-10J, którego makieta (wraz z częścią innych wyżej wymienionych) pojawiła się w tym roku na pokładzie Fujiana, Wydaje się, że opracowano go po fiasku pokładowego JL-9.
Poza wspomnianym Shandongiem (315 m długości, 58 600 t wyporności standardowej i ok. 70 000 t), Chiny dysponują obecnie również CNS Liaoning (CV-16) typu 001 (304,5 m długości, 54 500 t wyporności standardowej i 67 500 t wyporności pełnej).
— China Military Bugle (@ChinaMilBugle) November 7, 2025
— China Military Bugle (@ChinaMilBugle) November 7, 2025
Satellite images on November 6 showed that the Chinese Navy’s third aircraft carrier Fujian (CV-18) has successfully joined the Chinese Navy. There are still carrier-based aircraft on the deck. The Chinese leader’s special plane has left. The service was completed yesterday. pic.twitter.com/42DpE58ELe
— CHINA PLA🇺🇸🇨🇳 (@CHINAPLA1) November 6, 2025
CV-18 is a bit longer than CV-17/16, but not hugely.
At 316m, it's shorter than Kitty Hawk (326m) or Ford classes (333m), but fits EM catapults of similar length to EMALS or C-13 cats.Steel is cheap, air is free — but hull size is dictated by things like propulsion too.
1/ pic.twitter.com/CdO58qZmFY— Rick Joe (@RickJoe_PLA) October 4, 2025
W lutym br. pojawiły się informacje, że mogła rozpocząć się budowa czwartego lotniskowca, typu 004, który również będzie wyposażony w katapultę elektromagnetyczną, ale ma być jeszcze większy od Fujian i dysponować okrętowym napędem jądrowym. Specjaliści szacują, że może wypierać nawet 110 000 t, a więc więcej niż amerykańskie superlotniskowce typu Nimitz i Ford. Według różnych źródeł, do 2035 Chiny chcą posiadać przynajmniej sześć lotniskowców – obecnie państwo to dysponuje największą liczbą okrętów wojennych, więcej niż USA, ale są to jednostki mniejsze niż te w US Navy.
Tymczasem w połowie października pojawiły się nowe informacje.
🇨🇳𝐓𝐲𝐩𝐞 𝟎𝟎𝟒 𝐍𝐮𝐜𝐥𝐞𝐚𝐫 𝐀𝐢𝐫𝐜𝐫𝐚𝐟𝐭 𝐂𝐚𝐫𝐫𝐢𝐞𝐫 starting to take shape in Dalian shipyard!
It’s unconfirmed but the possibilities are high, as suspected parts of the carrier is just beside the 400+ meter dry dock pic.twitter.com/xtiXmBhlzC
— PLA Military Updates (@PLA_MilitaryUpd) October 15, 2025
Updated images of the reconstructed land carrier mock-up in Wuhan, China. This should resemble in some way China’s next aircraft carrier. Note the further aft positioning of the new island superstructure compared with the previous setup of the carrier mock-up, and the island’s… pic.twitter.com/wRHPeMt7Um
— Eurasia Naval Insight (@EurasiaNaval) October 15, 2025
Czytaj także:




