We wtorek, 11 listopada 2025, z okazji 76-lecia powstanie Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (ChAL-W) został opublikowany materiał wideo na którym m.in. po raz pierwszy z bliska i w locie można zobaczyć prototyp bojowego bezzałogowego statku powietrznego Hongdu Gongji-11 (GJ-11) o obniżonej sygnaturze radarowej, w towarzystwie załogowych: samolotu walki radioelektronicznej Shenyang J-16D i wielozadaniowego 5. generacji Chengdu J-20A.
Zdjęcia: służba prasowa Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej
Prawie 30-minutowy materiał wideo służby prasowej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej opublikowany we wtorek pod tytułem Lofty Dreams w lokalnych mediach, a którego wycinek pojawił się w mediach społecznościowych, prezentuje szereg nowoczesnych statków powietrznych, takich jak wspomniane J-16D i J-20A, ciężkie transportowe Xi’an Y-20A Kunpeng, śmigłowce szturmowe Changhe WZ-10, transportowy Changhe Z-18 i wielozadaniowe Harbin Z-20 czy jeden z najnowszych samolotów wielozadaniowych Shenyang J-35A.
New video out from the People's Liberation Army Air Force (PLAAF) of China shows the new GJ-11 stealth drone (UCAV), and also the J-20 stealth fighter firing a live PL-15 air-to-air missile: pic.twitter.com/wraDqyMOht
— The STRATCOM Bureau (@OSPSF) November 11, 2025
Najciekawszy jest oczywiście udział bezzałogowca GJ-11 o obniżonej sygnaturze radarowej, który jest rozwinięciem prototypowego Lijian (Sharp Sword), oblatanego 21 listopada 2013 i wykonującego 20-minutowy lot testowy. Chińczycy nazywają swój samolot Tajemniczym Smokiem. Został zbudowany w układzie tzw. latającego skrzydła, tak jak najnowszy CH-7 z rodziny Cai Hong.
Został zaprojektowany przez należący do państwowej korporacji AVIC (Aviation Industry Corporation of China). Instytut Lotniczy nr 601 z Shenyang (Shenyang Aircraft Design Institute), który opracował m.in. bojowy bezzałogowiec Anjian, oraz spółkę Harbin Aircraft Industry Group (HAIG) z Nanchang, które oznaczenie samolot ostatecznie otrzymał. Była to jedna z siedmiu propozycji w programie o kryptonimie AVIC 601-S, która doczekała się realizacji. GJ-11 ma być zdolny do wykonywania misji bojowych oraz zwiadu, obserwacji i rozpoznania (ISR), a także zapewne walkę radioelektroniczną.
Docelowy GJ-11, z ulepszonymi cechami stealth (zredukowanego przekroju radarowego – przyp. red.), w tym nową dyszą wylotową silnika turbowentylatorowego, został ujawniony 1 października 2019 na defiladzie wojskowej w Pekinie z okazji 70-lecia proklamowania ChRL, gdy był transportowany na platformie samochodowej:
Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Chińskiej Republiki Ludowej
Następnie był prezentowany podczas 13. targów lotniczych China International Aviation & Aerospace Exhibition (Airshow China) w Zhuhai k. Hongkongu, 28-30 września 2021. Według doniesień, morski wariant GJ-11H Ma być zdolny do startu i lądowania z uniwersalnego śmigłowcowca desantowego typu 076 (w kodzie NATO Yulan), którego prototyp, przyszły CNS Sichuan (51) został ochrzczony 27 grudnia 2024.
Via ACuriousPLAFan/SDF: 😮
Supposedly not a recent image, but still the carrier mock-up and test facility at Wuhan has gained some new aircraft: Visible now are clearly mock-ups of J-15, J-35, KJ-600 and a GJ-11H on the flight deck.
(Image via @伏尔戈星图 from Weibo) pic.twitter.com/UL6uk81zh4
— @Rupprecht_A (@RupprechtDeino) December 19, 2023
W październiku 2022 chińskie media zaprezentowały wygenerowane komputerowo koncepcje trzech samolotów GJ-11 sterowanych przez dwumiejscową wersję samolotu J-20S/AS, na wzór amerykańskiego programu Lojalnych Skrzydłowych (Loyal Wingman) o kryptonimie CCA (Collaborative Combat Aircraft).
Un passage dans un reportage de CCTV-7 montre la possible collaboration entre un J-20 biplace et des #drones GJ-11 à faible observabilité.
La représentativité est à confirmer. pic.twitter.com/9Xy8Q8KQOO
— East Pendulum (@HenriKenhmann) October 12, 2022
Promotional video for the shipborne version of the GJ-11 drone shown by the AVIC at the China Air Show. pic.twitter.com/RDw8COgPAA
— 彩云香江 (@louischeung_hk) October 7, 2021
Od tego czasu zaczęły pojawiać się fotografie z kolejnych testów (w tym z hakiem do lądowania na płaskim pokładzie lotniczym okrętu), a w 2024 zaobserwowano dużą liczbę egzemplarzy w bazie lotniczej Malan, położonej w Regionie Autonomicznym Sinciang-Ujgur, która od 1959 służy do testowania nowych statków powietrznych. Ostatnio zauważono je z kolei w bazie lotniczej Rikaze Peace w Tybecie (zgodnie ze zdjęciami satelitarnymi wykonanymi pomiędzy 6 sierpnia a 5 września), a makietę samolotu zaprezentowano 3 września br. na defiladzie wojskowej w Pekinie w ramach centralnych obchodów 80. rocznicy kapitulacji Japonii i zakończenia II wojny światowej na Dalekim Wschodzie.
As it seems, for the first time clear images of a GJ-21 in flight are posted and this one – based on the still installed pitots – has its tail hook down. pic.twitter.com/5h1nVZHzIe
— @Rupprecht_A (@RupprechtDeino) November 1, 2025
Według niektórych komentatorów specjalny udział w materiale opublikowanym przez chińskie wojsko dowodzi, że GJ-11 wszedł w końcu do służby operacyjnej. Brak na razie jednak na to jednoznacznych dowodów.
Czytaj także:
- Chiński superlotniskowiec Fujian wszedł do służby
- Chiny: Oblot bezzałogowca transportowego Platinum Shadow T1400
- Chińskie nowości: Drugi prototyp J-36 i samolot szkolenia zaawansowanego JL-10G
- Wyciekły najlepsze dotąd zdjęcia chińskiego samolotu 6. generacji J-XDS
- Potwór z Morza Bohai: Tajemniczy chiński ekranoplan
- Iran zainteresowany chińskimi J-10CE
- Chiny: Wkrótce oblot bezzałogowego statku powietrznego-matki Jiutian SS-UAV
- Chiny: Testy myśliwca pokładowego J-35 z lotniskowca Fujian
- Chiny: Pocisk aerobalistyczny KD-21 w służbie
- Chiński bezzałogowiec transportowy TP1000 oblatany
- CH-YH1000: Kolejny chiński bezzałogowiec transportowy

