W środę, 17 lipca 2024, amerykańska spółka Lockheed Martin dostarczyła rodzimym wojskom lotniczym (US Air Force, USAF) pierwszy z ośmiu średnich samolotów transportowych C-130J-30 Super Hercules w nowej konfiguracji, przystosowanej do wykonywania oprysków.
Samolot trafił do bazy Youngstown Air Reserve Station w stanie Ohio, gdzie stacjonuje 910. Skrzydło Lotnictwa Transportowego (910th Airlift Wing), które jest jedyną jednostką w USAF wykonującą powierzchniowe opryski i zrzut innych substancji rozpylających przeciwko owadom przenoszącym choroby, szkodnikom, jak i neutralizacji wycieków ropopochodnych poprzez rozpraszanie ich w dużych zbiornikach wodnych. Jak podkreśla producent, jest to dziewiętnasta konfiguracja misji tego uniwersalnego samolotu.
Lockheed Martin ma zaszczyt dostarczyć najbardziej zaawansowany wariant Supera Herculesa, jaki kiedykolwiek zbudowano dla 910. Skrzydła Lotnictwa Transportowego, dostarczając najnowocześniejszą technologię i umożliwiając realizację kluczowej misji dla Sił Rezerwowych USAF – powiedział Rod McLean, wiceprezes i dyrektor generalny działu Air Mobility & Maritime Missions w Lockheed Martin. C-130J stale się rozwija, co znalazło odzwierciedlenie w możliwościach tego 19. wariantu, dzięki czemu Super Hercules pozostaje gotowy na to, co będzie dalej, dzięki niezrównanej wszechstronności i zdolności taktycznego transportu lotniczego.
910. Skrzydło Lotnictwa Transportowego, wieloletni operator C-130, otrzymało swojego pierwszego Herculesa w 1981 i eksploatuje różne warianty od ponad 40 lat. Ta nowa flota samolotów C-130J zachowa zdolności do taktycznych misji transportu lotniczego i stosowania oprysków powietrznych, zapewniając jednocześnie większą ładowność, prędkość, zasięg lotu i wszechstronność na nadchodzące dziesięciolecia.
Witając pierwszy samolot C-130J w bazie Youngstown Air Reserve Station, wyznaczamy kluczowy moment w naszej gotowości do misji. C-130J Super Hercules jest symbolem trwałej siły i wszechstronności naszych Sił Powietrznych, zapewniając, że w dalszym ciągu będziemy spełniać oczekiwania doskonale zaspokaja potrzeby naszego państwa – powiedziała generał dywizji Melissa Coburn, dowódca 22nd Air Force.
Siły Rezerwowe USAF obsługuje flotę mieszaną składającą się z samolotów C-130J i starszych samolotów. Wdrożenie C-130J Super Hercules gwarantuje, że flota będzie gotowa do misji w dowolnym momencie, zapewniając większy zasięg i interoperacyjność.
Taktyczne misje transportu lotniczego i opryski powietrzne 910. Skrzydła Lotnictwa Transportowego wymagają sprawnego, niezawodnego i elastycznego płatowca. Nasze samoloty C-130H Hercules zapewniają to od dziesięcioleci. Wycofujemy je ze służby w Youngstown Air Reserve Station i nie możemy się doczekać kontynuacji sukcesów z flotą nowych samolotów C-130J Super Hercules – powiedział pułkownik Mike Maloney, dowódca 910. Skrzydła Powietrznego.
Samoloty rodziny C-130J Super Hercules są użytkowane przez 26 operatorów w 22 państwach. Do chwili obecnej ponad 545 samolotów C-130J zostało dostarczonych i certyfikowanych przez ponad 20 organów ds. zdatności do lotu, a globalna flota Super Hercules osiągnęła prawie 3 miliony godzin nalotu.
Obecnie, samoloty te są oferowane w Szwecji i Indiach. Wkrótce do nowych użytkowników dołączą Nowa Zelandia czy Filipiny, a Australia zastąpi swoje starsze egzemplarze fabrycznie nowymi. Super Hercules wybrano też jako platformę dla nowego samolotu dowodzenia, łączności i retransmisji sygnałów radiowych w ramach programu E-XX jako następcy Boeing E-6B Mercury, należących do amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy) – zatem będzie to prawdopodobnie 20. konfiguracja. 21 lutego br. Norwegia odebrała pierwszy z 4 zmodernizowanych C-130J-30 Super Hercules, natomiast 1 marca br. Niemcy odebrały pierwszy tankowiec KC-130J.
C-130J jest oferowany w czterech podstawowych wariantach, skonfigurowanych obecnie do 19 misji. Prototyp C-130J został oblatany 5 kwietnia 1996. W służbie w amerykańskich siłach zbrojnych od 1999. Został opracowany po fiasku programu Advanced Medium STOL Transport, który miał na celu budowę następcy C-130 Hercules. W porównaniu z nim, zmodernizowany model otrzymał m.in. nowe silniki turbośmigłowe Rolls-Royce AE 2100D3 o mocy 4637 KM każdy w miejsce Allison T56-A-15 o mocy 4590 KM, nową kabinę, a niektóre wersje także winglety redukujące zużycie paliwa. Wariant C-130J-30 charakteryzuje się wydłużonym kadłubem z 29,79 do 34,37 m.
19th Super Herc mission capability unlocked! 🔓@910aw received the first of eight Super Hercs with a new mission ― aerial spray! This Herc fights disease-carrying insects and tackles oil spills, showcasing unmatched versatility and power. #ReadyForWhatsNext
— Lockheed Martin (@LockheedMartin) July 17, 2024