W środę, 9 lipca 2025, amerykańska spółka Boeing poinformowała o otrzymaniu zamówienia o nieujawnionej wartości ze strony Sił Powietrznych (US Air Force, USAF), w imieniu Departamentu Obrony USA na dostawy seryjnych egzemplarzy zewnętrznych, modułowych pylonów uzbrojenia LAM (Load Adaptable Modular) do integracji z bombowcami strategicznymi Rockwell B-1B Lancer. Jednak zgodnie z wnioskiem na budżet obronny NDAA na rok fiskalny 2026, w ramach programu External Heavy-Stores Pylon, USAF zażądały nieco ponad 50 mln USD (181,38 mln zł) na ten cel.
Zdjęcia: James West, Richard Gonzales, C.J. Raterman, USAF
Zamówienie następuje po zakończeniu realizowanych od co najmniej lutego 2024 przez 419. Eskadrę 412. Skrzydła Doświadczalnego USAF z bazy lotniczej Edwards w Kalifornii kompleksowych testów operacyjnych tego rozwiązania. Co ciekawe, prototypowe pylony zostały dostarczone na testy ze środków własnych z niezależnych funduszy badawczo-rozwojowych Boeinga od co najmniej 2023. Na upublicznionych fotografiach można było zauważyć ćwiczebną bombę imitującą amunicję precyzyjną GBU-31 JDAM (złożoną z 907-kg bomby ogólnego przeznaczenia Mark 84 i ogonowego zestawu naprowadzania KMU-556).
Nasz zespół dostrzegł możliwość, aby pomóc Siłom Powietrznym Stanów Zjednoczonych w jeszcze skuteczniejszym realizowaniu ich misji – powiedział Troy Dawson, wiceprezes ds. rozwoju bombowców w Boeingu. Znaleźli kreatywny i innowacyjny sposób na zapewnienie wojsku nowych możliwości, aby mogło wyprzedzać obecne i pojawiające się zagrożenia. Pomogli zapewnić, że B-1 będzie kluczowym elementem amerykańskich sił bombowych przez kolejne dekady.
Ta inicjatywa pozwoliła zaoszczędzić ponad dwa lata czasu prac rozwojowych, przyspieszając wprowadzenie nowej zdolności bojowej, a jednocześnie umożliwiając B-1B zwiększenie obecnej ładowności uzbrojenia o 50% dzięki cięższemu uzbrojeniu.
Każdy B-1 będzie mógł zostać zintegrowany z sześcioma pylonami LAM, z których każdy może przenosić dwa ładunki bojowe o masie 907 kg (2000 funtów) lub przyszłościowe uzbrojenie o masie ponad 2270 kg (5000 funtów) i długości ponad 6,1 m (20 stóp). Siły Powietrzne zamierzają zintegrować je do testowania pocisków hipersonicznych w najbliższej przyszłości wcześniej (początkowo sugerowano program ARRW, ale może to też być HACM).
Pylon zapewnia większą masę i elastyczność w szybko zmieniających się warunkach bojowych – powiedział Dawson. Wdrożony do floty, pylon LAM pozwoli B-1B, który i tak posiada największą ładowność uzbrojenia w Siłach Powietrznych, wnieść jeszcze większy wkład w globalną siłę uderzeniową USA.
Pylon LAM rozpocznie nowy rozdział w historii B-1B – powiedział Dan Ruder, kierownik ds. zaawansowanych programów bombowych. Rozszerzy on jego rolę w przyszłych możliwościach operacyjnych Sił Powietrznych.
Według obecnych założeń około 42 zmodernizowanych B-1B Lancer pozostanie w służbie do 2036 (zmagazynowano 20 egzemplarzy z pierwotnej liczby 62; 5 stycznia 2024 jeden rozbił się), zgodnie z ujawnionym w lutym 2018 planem Bomber Vector, po czym zostaną całkowicie zastąpione, wraz z 17 B-2A Spirit (które pozostaną w służbie do 2032), przez 100-149 bombowców nowej generacji B-21A Raider.
Thank you, @USAirForce, for selecting us to deliver Load Adaptable Modular (LAM) pylons for your B-1 fleet. The LAM pylons will bring new capabilities and allow the B-1 to continue to adapt to evolving needs.
Learn more: https://t.co/3dc9vh13JN
📷 @EdwardsAFB pic.twitter.com/J0IFPeOv0A— Boeing Defense (@BoeingDefense) July 9, 2025