W poniedziałek, 3 marca 2025, szef sztabu amerykańskich wojsk lotniczych (US Air Force, USAF) gen. David Allvin ogłosił podczas sympozjum Warfare Symposium 2025 stowarzyszenia Air & Space Forces Association zatwierdzone oznaczenia MDS (Mission Design Series) dla przyszłych konkurencyjnych prototypów autonomicznych bojowych bezzałogowców w programie CCA (Collaborative Combat Aircraft) od spółek General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) i Anduril Industries.
YFQ-44A / Grafika: Anduril Industries
Zgodnie z przedstawioną informacją oznaczenia prototypów CCA są następujące:
- YFQ-42A dla prototypu General Atomics Aeronautical Systems Inc.;
- YFQ-44A dla prototypu Anduril Industries.
Gdzie Y oznacza prototyp (zostanie usunięty gdy zostanie wprowadzony do służby); F – samolot bojowy, Q – samolot bezzałogowy, 42/44 – numer projektu i A – pierwsza wersja.
Oba samoloty będą pierwszymi z nowej generacji bezzałogowych samolotów myśliwskich i będą miały kluczowe znaczenie dla zapewnienia przewagi powietrznej Sił Połączonych USA w przyszłych konfliktach. Samoloty te zostały zaprojektowane tak, aby wykorzystywać autonomiczne zdolności i współpracę platform załogowych i bezzałogowych.
Teraz mamy dwa prototypy samolotów bojowych Collaborative Combat Aircraft — powiedział szef sztabu Sił Powietrznych, generał David W. Allvin. Były tylko na papierze mniej niż kilka lat temu i będą gotowe do lotu tego lata.
Podczas sympozjum obaj oferenci zaprezentowali pełnowymiarowe makiety swoich samolotów.
Po raz pierwszy w naszej historii mamy oznaczenie myśliwca jako YFQ-42A i YFQ-44A — dodał Allvin. „To może być tylko symboliczne, ale mówimy światu, że wkraczamy w nowy rozdział wojny powietrznej. Oznacza to współpracę samolotów bojowych, oznacza współpracę człowieka i maszyny. Rozwijamy te możliwości, myśląc „najpierw misja”.
Siły Powietrzne będą nadal ściśle współpracować ze swoimi partnerami przemysłowymi, aby dopracować prototypy YFQ-42A i YFQ-44A poprzez rygorystyczne testy i oceny. Wnioski uzyskane w wyniku tych wysiłków będą miały kluczowe znaczenie dla kształtowania przyszłości programu CCA i umocnienia pozycji Sił Powietrznych na czele innowacji w zakresie walki powietrznej.
YFQ-42A / Grafika: General Atomics Aeronautical Systems Inc.
Przypomnijmy, że 24 kwietnia 2024 Departament USAF informował o wyborze oferty spółek General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) i Anduril Industries w kolejnym etapie programu tzw. lojalnych skrzydłowych (Loyal Wingman) o kryptonimie CCA.
Oba podmioty otrzymają finansowanie w zakresie szczegółowych projektów, produkcji i testowania prototypów. Ponadto, przewiduje się ponad 20 poddostawców, którzy będą brać udział w koprodukcji komponentów (wśród odrzuconych oferentów są Boeing, Lockheed Martin i Northrop Grumman, które mogą ubiegać się o ten status). W 2026 zostanie udzielona umowa jednemu z podmiotów, tak aby do końca dekady system CCA osiągnął wstępną gotowość operacyjną (Initial Operational Capability, IOC).
Program CCA jest częścią większej inicjatywy NGAD (Next Generation Air Dominance). Długookresowe plany obejmują pozyskanie nawet 200 samolotów wielozadaniowych 6. generacji NGAD i co najmniej 1000 bezzałogowców CCA, choć ten drugi przechodzi obecnie redefinicję z powodu zbyt dużych szacunkowych kosztów jednostkowych, a niewykluczone, że i ostatecznie wojsko zamówi mniej bezzałogowców (Light Fighter: Nowa koncepcja samolotu bojowego USAF?).
Zwłaszcza, że w wersji Increment 1, która jest przedmiotem obecnej fazy programu, planowany jest zakup tylko 100-150 egzemplarzy. Ale trwa również planowanie rozwoju ulepszonej platformy CCA Increment 2, a wstępne działania rozpoczną się jeszcze w tym roku. Wszyscy obecni i potencjalni przyszli partnerzy z puli dostawców CCA będą konkurować w tym etapie.
Decyzję dowództwa USAF skomentowała spółka GA-ASI w oddzielnym komunikacie prasowym.
Jesteśmy dumni z otrzymania nowego oficjalnego oznaczenia samolotu — powiedział prezes GA-ASI David R. Alexander. YFQ-42A kontynuuje długą i znakomitą historię GA-ASI, która sięga lat 90. i debiutu RQ-1 Predator, który później zmieniono na MQ-1 Predator. Ten bezzałogowy samolot ustąpił miejsca MQ-9A Reaper, MQ-20 Avenger, naszemu nowemu MQ-9B SkyGuardian i SeaGuardian oraz wielu innym. Te samoloty reprezentują niezrównaną historię zdolnych, niezawodnych platform bezzałogowych, które spełniają potrzeby amerykańskich żołnierzy i wskazują drogę do znaczącej nowej ery dla sił powietrznych.
Nadanie oznaczenia YFQ-42A jest konsekwencją decyzji Sił Powietrznych o oznaczeniu odrzutowego bezzałogowego samolotu GA-ASI jako XQ-67A w programie OBSS (Off-Board Sensing Station). XQ-67A został zamówiony przez laboratorium amerykańskich sił powietrznych AFRL (Air Force Research Laboratory) w celu wsparcia rozwoju koncepcji niezbędnych do wdrożenia wizji CCA.
Warto dodać, że USAF nie upubliczniły nazw własnych samolotów. Projekt Anduril Industries nosi wprawdzie zakładowe oznaczenie Fury, ale nie oznacza to z automatu zatwierdzenia takiej nazwy przez zamawiającego.
W dniu dzisiejszym Siły Powietrzne ogłosiły oznaczenie serii projektów misji dla prototypu CCA firmy Anduril: YFQ-44A – powiedział dr Jason Levin, starszy wiceprezes ds. inżynierii w Anduril Industries, powiedział w oświadczeniu. Razem, w ścisłej współpracy z Siłami Powietrznymi, jesteśmy pionierami nowej generacji półautonomicznych samolotów myśliwskich, które zasadniczo przekształcają dominację w powietrzu, dostarczając do końca dekady wysoce wydajne, nadające się do masowej produkcji, tańsze i bardziej autonomiczne samoloty.
Oznaczenie MDS reprezentuje pierwszy typ samolotu o kodzie YFQ, sygnalizując nową erę myśliwców bez załogi – dodał Levin. Wzmacnia to, co już wiedzieliśmy: nasz CCA to samolot o wysokich osiągach, zaprojektowany specjalnie na potrzeby misji przewagi powietrznej, działający jako mnożnik siły dla samolotów z załogą w ramach rzeczywistych ograniczeń kosztów i czasu.