1 listopada br. amerykańska spółka Bell Textron poinformowała o podpisaniu umowy z królewskimi wojskami lotniczymi Jordanii (Silāḥ ul-Jawu al-Malakī ’al-Urdunī; RJAF) na dostawę 10 wielozadaniowych jednosilnikowych lekkiego śmigłowców Model 505 Jet Ranger X (JRX) (Jordania zamówiła 8 samolotów F-16C/D Block 70).
Od lewej: Patrick Moulay, wiceprezes działu International Commercial Sales w Bell Textron oraz gen. bryg. Mohammad F. Hiyasat, dowódca królewskich wojsk lotniczych Jordanii
Umowę podpisano podczas 13. konferencji i wystawy sił specjalnych (Special Operations Forces Exhibition and Conference, SOFEX), którą zaplanowano na 31 października – 3 listopada br. na w międzynarodowym porcie lotniczym króla Husajna w Akabie w południowej Jordanii (Królewski UH-60M do Jordanii).
Umowa o nieujawnionej wartości obejmuje dostawę śmigłowców wraz z pełnym symulatorem do szkolenia oraz kompleksowy komputerowy pakiet szkoleniowy, aby umożliwić prowadzenie programu podstawowego i zaawansowanego szkolenia w zakresie lotów w lotniczym ośrodku szkoleniowym króla Husajna w Al-Mafrak w północnej Jordanii. Nowe wiropłaty uzupełnią lub zastąpią 12 śmigłowców Robinson R44.
Z głęboką wdzięcznością dla królewskimi wojskami lotniczymi Jordanii dzielimy się wiadomościami o tej umowie zakupu Bell 505 jako nowego śmigłowca szkolnego dla sił powietrznych – powiedział Patrick Moulay, wiceprezes działu International Commercial Sales w Bell Textron.
Jesteśmy oddani siłom zbrojnym, siłom powietrznym i obywatelom Jordanii i oferujemy nasze zobowiązanie do zapewnienia najlepszej obsługi. Bell 505 będzie służył wraz z mężczyznami i kobietami z Sił Powietrznych, odgrywając kluczową rolę w zapewnieniu gotowości operacyjnej swoich kadetów, dodał Sameer Rehman, dyrektor zarządzający na Afrykę i Bliski Wschód w Bell Textron.
Z niecierpliwością oczekujemy włączenia śmigłowców Bell 505 do naszej floty i zapewnienia naszym pilotom jednego z najlepszych możliwych wiropłatów do ich szkolenia. Dostawa 10 nowych śmigłowców pozwoli nam na dalsze rozszerzenie naszej działalności w kraju, zwiększając z kolei możliwości królewskich wojsk lotniczych Jordanii – powiedział gen. bryg. Mohammad F. Hiyasat, dowódca królewskich wojsk lotniczych Jordanii.
Bell 505 JRX miał premierę podczas paryskich targów Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace (SIAE) 2013 i nosił wówczas nazwę Bell SLS (Short Light Single). Docelowa nazwa została ujawniona podczas wystawy Heli-Expo w kalifornijskim Anaheim, 25 lutego 2014. Bell 505 JRX został certyfikowany przez amerykańską Federalną Administrację Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) w czerwcu 2017. W tym samym roku zrealizowaną pierwszą dostawę.
Śmigłowce tego typu są ciągle rozwijane. 4 lutego ub. r. Bell dostarczył wariant 505 NXi dla nieujawnionego odbiorcy europejskiego – podmiotowi korporacyjnemu, poprzez filię Bell Textron Prague w czeskiej Pradze. Egzemplarz został wyposażony w nowy, zintegrowany pakiet awioniki Garmin G1000 NXi oraz dwukanałowy cyfrowy system sterowania silnikiem FADEC. Z kolei 4 maja ub. r. wiropłat otrzymał certyfikat Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego EASA (European Union Aviation Safety Agency) zezwalający na transport ładunków o masie do 2000 funtów (907 kg) na haku przy dopuszczalnej masie startowej do 4475 funtów (2030 kg) (Bell 505 z nowymi możliwościami, Pierwszy Bell 505 NXi w Europie).
W maju ub. r. spółka Bell Textron świętowała dostarczenie 300. egzemplarza Modelu 505 JRX, który trafił do sił obronnych Jamajki (JDF, Jamaica Defence Force), z kolei w lipcu pierwszy wiropłat trafił do Etiopii. Śmigłowce zostały zamówione także przez siły zbrojne Czarnogóry, Indonezji, a ostatnio Korei Południowej (40 egzemplarzy). Obecnie liczba dostarczonych wiropłatów zbliża się do 400 i dotyczy również odbiorców komercyjnych i indywidualnych (Pierwszy Bell 505 JRX w Etiopii, Bell dostarczył trzechsetny śmigłowiec Model 505 JRX).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.