16 czerwca br. na marginesie spotkania ministrów obrony państw członkowskich NATO w Brukseli, Mike Spencer, starszy dyrektor Boeinga ds. sprzedaży śmigłowców i rozwoju biznesu ujawnił, że ministerstwo obrony Belgii wysłało wniosek o sporządzenie kosztów zakupu i eksploatacji ciężkich śmigłowców transportowych CH-47F Chinook.
CH-47F Chinook / Zdjęcie: Boeing
Przedstawiciel Boeinga obecny na miejscu poinformował dziennikarzy, że producent wiropłatów z uwagą śledzi natowską inicjatywę Next Generation Rotorcraft Capabilities (NGRC), która obejmuje wspólne pozyskiwanie w przyszłości śmigłowców różnych segmentów. Na marginesie brukselskiego spotkania, ministrowie obrony Francji, Niemiec, Grecji, Włoch, Niderlandów i Wielkiej Brytanii ogłosili przeznaczenie 26,7 mln EUR (125,20 mln zł) na wstępne prace badawczo-rozwojowe w ramach NGRC. Jednak wbrew oczekiwaniom Boeinga, pierwszym programem tej inicjatywy są średnie śmigłowce wielozadaniowe nowej generacji (Next Generation of Medium Multi Role Helicopters). W ramach tego finansowania grupa państw skupi się na hybrydowym napędzie elektrycznym i otwartej architekturze elektronicznej jako potencjalnym technologiom do włączenia do programu (NATO formułuje wymagania dla śmigłowca średniego).
Mike Spencer powiedział, że zaangażowanie spółki w inicjatywę NGRC prawdopodobnie obejmie strategię partnerstwa z jednym lub większą liczbą europejskich producentów. Według niego NATO nie jest tak zdeterminowane, jak wymagania przyszłych śmigłowców US Army (Future Vertical Lift – przyp. red.), ale poszukują możliwości zwiększenia zasięgu i prędkości, powiedział Spencer. Istnieją więc opcje projektowe, które będziemy badać z naszymi partnerami w Europie.
Spencer dodał, że jest za wcześnie, aby stwierdzić, czy Boeing zaoferuje starszy model śmigłowca, czy najnowszy wielozadaniowy Defiant X, który oferuje w programie US Army o kryptonimie FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft), który jest częścią inicjatywy FVL-M (Future Vertical Lift – Medium), mającego wyłonić następcę rodziny UH-60M Black Hawk (Honeywell dostarczy silniki do śmigłowca wielozadaniowego Defiant X).
Wskazał jednak, że zapotrzebowanie na śmigłowce w Europie wzrosło od początku wojny w Ukrainie. Według Spencera, Belgia wykazała zainteresowanie ciężkim śmigłowcem transportowym CH-47F Chinook i poprosiła o wycenę i dostępność tych wiropłatów. Model ten został niedawno wybrany przez Niemcy, a na przegranym polu pozostał Lockheed Martin z CH-53K King Stallion (Niemcy wybrały CH-47F Chinook w programie STH).
Jeśli chodzi o Belgię, to w styczniu rząd w Brukseli rozpoczął program zakupu 18 śmigłowców transportowych, z których 4 mają być kategorii średniej lub ciężkiej. W czerwcu 2020 Belgia zdecydowała bowiem o ograniczeniu lotów swoich 4 NH90 TTH (Tactical Transport Helicopter), a już we wrześniu o wycofaniu z eksploatacji z terminem do 2023. Ewentualny zakup Chinooków może być atrakcyjny dla Belgów także z tego powodu, że wiropłaty te do najnowszego standardu modernizują (ale i dokupują) sąsiednie i blisko związane militarnie Niderlandy, jak wspomniane już Niemcy (w 2019 roku zainteresowanie tymi śmigłowcami wyrażała także Francja) (Pierwszy nowy CH-47F w Niderlandach, Cięcia w belgijskich wojskach lotniczych, Francja zainteresowana Chinookami).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.