W piątek, 11 lipca 2025, mieszkańcy Kijowa sfotografowali i nagrali wylot strategicznego samolotu transportowego An-124-100 Rusłan linii lotniczych Antonov Airlines, który kierował się na zachód, w stronę Polski. To niecodzienny lot od wybuchu pełnoskalowej wojny z Rosją, 24 lutego 2022, gdyż przestrzeń powietrzna nad Ukrainą jest zamknięta i poza nielicznymi wyjątkami, jak np. ewakuacja dwóch tureckich transportowców Airbus A400M-180 Atlas z Kijowa 20 grudnia 2022, loty nad krajem wykonują samoloty bojowe w ścisłym reżimie wojennym.
Zdjęcia: Zrzuty ekranu via X
Przez cały lot nad terytorium Ukrainy, Rusłan miał wyłączony transponder, który został uruchomiony po wejściu w polską przestrzeń powietrzną. W czasie przelotu nad naszym krajem można było go wypatrzyć w okolicach m.in. Mielca, Rzeszowa, Częstochowy, Wrocławia i Legnicy.
Zgodnie z informacjami serwisu Flightradar24, rzeczonym egzemplarzem był An-124-100 Rusłan o nr rejestracyjnym UR-82073 i seryjnym 9773054359139 (07-06), znak wywoławczy ADB9154, wykonujący lot z portu lotniczego Światoszyn Kompanii Antonowa w Kijowie do niemieckiego Lipsk/Halle, gdzie obecnie mieści się baza operacyjna linii Antonov Airlines, przeniesiona tam po zniszczeniu infrastruktury na macierzystym lotnisku Kijów-Hostomel przez Rosjan podczas pierwszych dni wojny pełnoskalowej. Samolot wylądował w Niemczech o godz. 14.38 czasu lokalnego.
Zgodnie z dostępnymi informacjami, An-124-100 Rusłan (UR-82073) legitymuje się wiekiem 31,4 roku. Został wyprodukowany w rosyjskich zakładach SP-Awiastar z Uljanowska i początkowo był zarejestrowany pod numerem RA-82073, latając dla linii lotniczych Rossija od września 1994. Po pięciu latach został sprzedany do Antonov Airlines, dla których wykonuje loty od września 1999.
Najwyraźniej ukraińskie linie lotnicze ewakuowały egzemplarz Rusłana, który stał na lotnisku w Światoszynie jeszcze od marca 2021, z powodu prowadzonych tam napraw przez oryginalnego projektanta An-124. Prace kontynuowano w warunkach wojennych, a wczorajszy lot był tego kulminacją.
Co ciekawe, na rosyjskich kanałach Telegramowych lot ukraińskiego Rusłana także jest komentowany. Kanały Astra i Informator Wojskowy twierdzą np., że w rzeczywistości wystartował on z lotniska w Dnipro, początkowo wykonując lot pod fałszywym sygnałem wywoławczym PTNPNH2 jako bezzałogowiec (co jest wątpliwe, gdyż w tym samym czasie faktycznie zauważono lot o podobnym sygnale wywoławczym, PTNPNH1). Według Rosjan, ewakuacja wynikała z faktu oczekiwanego ataku rosyjskiego w obwodzie dniepropietrowskim. Teza ta nie ma jednak pokrycia w fakcie, że podczas zarejestrowanego przez naocznych świadków lotu nad Kijowem znajdował się nadal na stosunkowo niskim pułapie. Były rosyjski pilot wojskowy Ilja Tumanow, znany na Telegramie jako Fighterbomber, stwierdził, że to smutne wydarzenie, oczywiście. Przede wszystkim dla naszego wywiadu.
Po wybuchu wojny 24 lutego 2022, w Ukrainie utknęło wiele samolotów linii Antonov Airlines, w wyniku czego część z nich została zniszczona podczas działań wojennych. Przede wszystkich największy samolot świata, An-225 Mrija (UR-82060), będący w trakcie wymiany silnika, choć śledztwo wykazało zaniedbania w tej materii. Na lotnisku Kijów-Hostomel zniszczone zostały także An-26 i An-74, a poważnie uszkodzone An-12, An-22, An-28, An-132D i An-124-100-150 Rusłan.
Inne uziemione samoloty to An-158 (UR-NTN), An-178-100P (UR-EXP), An-22A (UR-09307), An-26-100 (UR-13396), An-28 (UR-NTE), An-132D (UR-UXK) i An-74T (UR-74010). Spośród nich udało się ewakuować An-178-100P, który 9 października 2024 wylądował w Bydgoszczy (co też stanowiło wyjątek, jak w przypadku wczorajszego Rusłana).
Warto dodać, że w przededniu wybuchu wojny pełnoskalowej lub tuż po jej wybuchu, Ukrainie udało się ewakuować z kraju wiele samolotów, w tym część floty Antonov Airlines, jak i wojskowych, takich jak ciężkie transportowce Ił-76. Dzięki temu mogą one wykonywać loty na rzecz wsparcia logistycznego Ukrainy, w większości do międzynarodowego portu lotniczego Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów, gdzie mieści się hub logistyczny i medyczny POLLOGHUB. Wkrótce flota ukraińskiego operatora frachtowego może wzbogacić się o zarekwirowanego w Kanadzie rosyjskiego An-124-100-150 Rusłan o nr rejestracyjnym RA-82078 i seryjnym 9773054559153, należącego do linii lotniczych Wołga-Dniepr.
Earlier today, Antonov was able to fly An-124 UR-82073 out of Ukraine. The aircraft had been stuck in Kyiv since February 2022. https://t.co/64JXOR6yzC pic.twitter.com/f9yIUdr1Eh
— Flightradar24 (@flightradar24) July 11, 2025
I heard, but did not see, this aircraft flying overhead earlier today. It understandably cause quite a stir; we haven't seen such large aircraft over the city since late February 2022. https://t.co/jbbLKQtI9h
— Jimmy Rushton (@JimmySecUK) July 11, 2025
An-124-100 cargo plane over Kyiv today. pic.twitter.com/SC2h3MqB7a
— Saint Javelin (@saintjavelin) July 11, 2025
It appears that an Anotonov AN-124, UR-82073, has escaped from Ukraine to Liepzig, Germany after being stranded for over 4 years.
The last flight I can find for this aircraft was 13 March 2021 when it landed in Kyiv. https://t.co/8lBdIXtfju pic.twitter.com/UCehd353Lz
— TheIntelFrog (@TheIntelFrog) July 11, 2025
AKTUALIZACJA
16 lipca Kompania Antonowa poinformowała:
Kompania Antonowa zakończyła złożony, wieloletni projekt głębokiej modernizacji jednego ze swoich legendarnych samolotów transportowych An-124-100 o numerze seryjnym 07-06. 11 lipca 2025 roku Rusłan został bezpiecznie przeniesiony do Niemiec. Samolot ten, wyprodukowany w 1994 roku, ma na koncie ponad 21 000 godzin nalotu i ponad 5500 lotów. Prace nad głęboko zmodernizowanym samolotem rozpoczęły się w 2021 roku. Celem modernizacji, realizowanej przez zespół Kompanii Antonowa, jest wymiana głównych podzespołów wyprodukowanych w Rosji na nowoczesne podzespoły produkcji zachodniej i ukraińskiej. Z powodu szeroko zakrojonej agresji Rosji w 2022 roku prace zostały częściowo wstrzymane: samolot znajdował się wówczas w stanie rozmontowanym. Jednak nawet w najtrudniejszych warunkach wojny, zespół Kompanii Antonowa był w stanie wznowić prace i zakończyć modernizację w czerwcu 2025 roku. Relokacja Rusłana stała się nie tylko rozwiązaniem technicznym, ale symbolem odporności, profesjonalizmu i jedności ukraińskich producentów samolotów. Zmodernizowany Rusłan będzie nadal latał i obsługiwał Ukrainę na trasach międzynarodowych. Obecnie flota samolotów Kompanii Antonowa jest w bezpiecznym stanie, zgodnie z wewnętrznymi protokołami bezpieczeństwa.
АТ «#АНТОНОВ» завершило складний багаторічний проєкт із глибокої модернізації одного зі своїх легендарних транспортних літаків #Ан124-100.
Детальніше – https://t.co/9azGMTAUSU pic.twitter.com/cmWmYQxYhU
— ANTONOV Company 🇺🇦 (@AntonovCompany) July 16, 2025