W piątek, 8 sierpnia 2025, amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na potencjalną sprzedaż do Kanady partii wielozadaniowych pojazdów opancerzonych JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) wraz z przyczepami za maksymalnie 160 mln USD (583,63 mln zł).
JLTV w wersji A2 produkcji AM General LLC / Zdjęcie: AM General LLC
Zgodnie z opublikowaną informacją, rząd w Ottawie wnioskował o możliwość pozyskania 60 egzemplarzy pojazdów JLTV (nie sprecyzowano czy w wersji A1 czy A2) oraz 9 przyczep transportowych.
Wnioskowano również o następujące elementy inne niż według definicji MDE (Major Defense Equipment): sprzęt łączności, sprzęt wspierający mobilność (nie sprecyzowano jaki), ulepszenia zwiększające siłę rażenia i przeżywalność załogi (nie sprecyzowano jakie), części zamienne i naprawcze, specjalistyczne narzędzia i sprzęt testowy (STTE), podręczniki i publikacje techniczne, usługi instruktorów ds. konserwacji, szkolenia w zakresie nowego sprzętu, kompleksowe wsparcie w terenie, wsparcie w zakresie konserwacji/napraw i zwrotów na poziomie bazy, usługi personelu technicznego, inżynieryjnego i logistycznego rządu USA i wykonawcy umowy (AM General LLC) oraz inne powiązane elementy logistyki i wsparcia programu.
Jeśli umowa zostanie sfinalizowana Kanada zostanie kolejnym użytkownikiem tych pojazdów po USA, Czarnogórze, Macedonii Północnej, Słowenii, Słowacji, Rumunii, Belgii, Litwie i Brazylii. W ostatnim czasie dołączyła do nich także Mongolia, Urugwaj, Izrael i Królestwo Niderlandów. Potencjalnymi przyszłymi użytkownikami mogą zostać Wielka Brytania, Grecja, Portugalia i Polska (wyrażono chęć zakupu 26 pojazdów opancerzonych w wersji M1279A1 w wariancie transportowym, choć póki co nie potwierdzono). Zakup rozważały Australia i Japonia.
Zdjęcie: Navistar Defense
Pod koniec marca 2024 spółka AM General, która stała się współproducentem pojazdów, zaprezentowała ulepszony JLTV A2. Nowy JLTV ma być bardziej odporny na korozję oraz cechuje się zredukowanym średnim spalaniem i zastosowaniem 24-woltowych akumulatorów litowo-jonowych (Li-Ion), zwiększających ich zasięg operacyjny. Spółka ma też zapewnić gotowość do realizacji modernizacji architektury pojazdów w przyszłości dzięki pakietowi Modular Base Integration Kit. Pojazdy są napędzane doładowanymi silnikami wysokoprężnymi MY 2024 L5P Duramax, sprzężony z 6-przekładniową skrzynią biegów Allison 2500SP i cechują się zastosowaniem rozwiązań redukujących sygnaturę akustyczną. Dlatego pojazdy są określane jako II generacji.
Z kolei poddostawcą przyczep transportowych dla AM General jest Navistar Defense. Przyczepy pojazdów JLTV A2 to wielozadaniowa platforma skonfigurowana do obsługi ładunków ogólnego przeznaczenia i zadań transportu generatorów taktycznych. Przyczepa jest zbudowana do współpracy z pojazdami JLTV w wariantach M1281 Close Combat Weapons Carrier, M1280 General Purpose, M1278 Heavy Guns Carrier i M1279 Utility w ramach tego samego profilu misji.
Obecnie, kanadyjskie siły zbrojne użytkują niesprecyzowaną liczbą wielozadaniowych, lekkich pojazdów taktycznych M1000 HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle) w wersjach M1113 SOV oraz dopancerzonej, które trafiły do Dowództwa Operacji Specjalnych (Canadian Special Operations Forces Command, CANSOFCOM).
W przypadku JLTV, pojazdy trafią do kanadyjskiego kontyngentu wojskowego w ramach NATO Multinational Brigade Latvia (MNB-LVA) na Łotwie. W ubiegłym roku zamówiono 90 lekkich pojazdów taktycznych LTV (Light Tactical Vehicle) z opcją na 18 kolejnych, które dostarczy kanadyjska spółka GM Defense Canada (część amerykańskiej GM Defense). Poza tym Kanadyjczycy dysponują różnymi pojazdami taktycznymi i użytkowymi, takimi jak M-Gator, MRZR-D, DAGOR, ASUV, LUVW MilCOTS czy LUVW SMP.
