W czwartek, 24 lipca 2025, europejska spółka Airbus Helicopters (część grupy Airbus) poinformowała o oblocie i rozpoczęciu testów zakładowych w locie prototypu lekkiego śmigłowca wielozadaniowego H160M Guépard, który trafi do trzech rodzajów francuskich sił zbrojnych w ramach programu HIL (Hélicoptère Interarmées Léger) w liczbie łącznie 169 egzemplarzy.
Oblot miał miejsce z lotniska przyzakładowego Airbus Helicopters i siedziby francuskiego oddziału w Marignane, w regionie Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże, w departamencie Delta Rodanu. Załogę testową stanowili Samuel Chartier, pilot doświadczalny H160M, oraz inżynierowie testowi Nicolas Certain, Laurent Maruejols i Alban Corpron.
Airbus zdecydował się na produkcję trzech prototypów. Drugi jest obecnie w fazie montażu końcowego. Pierwszy prototyp posłuży przede wszystkim do walidacji osiągów H160M w locie i przeprowadzenia serii testów uzbrojenia w 2026. Drugi prototyp będzie wykorzystywany między innymi do testów w skrajnych warunkach klimatycznych, upałów i mrozów.
Przypomnijmy, że 22 grudnia 2021 francuska Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia DGA (Direction générale de l’armement) złożyła zamówienie na pierwszą partię 30 H160M Guépard, co zostało zapowiedziane przez ówczesną minister sił zbrojnych Florence Parly w maju 2019. Airbus zapewni obsługę techniczną i wsparcie operacyjne H160M przez początkowy okres dziesięciu lat.
Z tej puli 21 seryjnych trafi do lotnictwa Wojsk Lądowych (Aviation Légère de l’Armée de Terre) z dostawami od końca 2028, 8 dla Marynarki Wojennej (Marine Nationale) od 2029 i 1 dla Sił Powietrznych i Kosmicznych (Armée de l’Air et de l’Espace) od 2030.
Docelowo, Armée de Terre otrzymają 80 egzemplarzy (jako następców SA341/SA342 Gazelle i AS550 Fennec), Marine Nationale – 49 egz. (jako następców Alouette III, AS365 Dauphin i AS565 Panther), a Armée de l’Air et de l’Espace – 40 egz. (jako następców AS550 Fennec). W międzyczasie, sześć pomostowych H160 SAR (Search And Rescue) trafiło do Marine Nationale i zebrały dobre opinie użytkownika.
Rozpoczęcie serii testów w locie to ważny kamień milowy dla programu H160M. Otrzymaliśmy doskonałe opinie od francuskiej Marynarki Wojennej na temat osiągów sześciu H160, które udowodniły swoją wysoką dyspozycyjność. Śmigłowce te, wykorzystywane przez ponad dwa lata w misjach poszukiwawczo-ratowniczych na morzu, wykazały się wyjątkową wydajnością i niezawodnością w wymagających warunkach – powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters. H160M to śmigłowiec stworzony z myślą o przyszłych operacjach wojskowych: niezawodny, zwrotny, wysoce skomunikowany i wyposażony w czujniki i uzbrojenie najnowszej generacji. Co najważniejsze, jest wysoce skalowalny i potrafi dostosowywać się do zmieniających się warunków operacyjnych.
Grafika: Ministerstwo Sił Zbrojnych i Weteranów Francji
H160M dla programu HIL wybrano 3 marca 2017. Pełnowymiarowa makieta śmigłowca została zaprezentowana 27 maja 2019. H160M otrzyma głowicę optoelektroniczną Safran Euroflir 410 NG, awionikę Thales FlytX, kompaktowy radar wielofunkcyjny Thales AirMaster C 2D AESA, wciągarki z obu stron kadłuba, dwa 7,62-mm karabiny maszynowe FN MAG umieszczone w bocznych oknach i lekki, rakietowy pocisk przeciwokrętowy MBDA Sea Venom/ANL (Anti-Navire Léger) o zasięgu 20 km. Na nieco zmodyfikowanym kadłubie znajdzie się miejsce na nowe czujniki. Będzie dostosowany do integracji z modułem uzbrojenia HForce, a piloci będą mieć do dyspozycji wskaźniki celownicze Thales TopOwl. Będzie też zdolny do sterowania bezzałogowców za pomocą systemu HTeaming.
Co ciekawe, na wcześniej zaprezentowanej 12 lutego 2018 makiecie w skali, z drugiej strony kadłuba umieszczono zasobnik z 12,7-mm karabinem maszynowym lub 20-mm armatą 20M62 czy podwieszane wyrzutnie kierowanych laserowo pocisków rakietowych TDA Armements Aculeus.
6-tonowy H160M Guépard z 2-osobową załogą będzie zdolny do transportu 5 w pełni wyekwipowanych żołnierzy na odległość 222 km bez tankowania w powietrzu z prędkością przelotową 296 km/h i maksymalną ponad 330 km/h. Śmigłowiec będzie mógł jednak pobierać paliwo z powietrznych cystern KC-130J Hercules i A400M Atlas, dzięki czemu zasięg wzrośnie do 850 km. Charakterystyczne łopaty wirnika głównego, Blue Edge, zwiększają udźwig o 100 kg i redukują sygnaturę akustyczną o 50%. W przeciwieństwie do wersji cywilnej, wiropłat otrzyma wzmocnione podwozie i powłoki antykorozyjne dostosowane do działań w środowisku morskim.
H160M Guépard bazuje na cywilnym wariancie H160, który został też zamówiony przez francuską Żandarmerię Narodową w liczbie 10 egzemplarzy, a także szereg użytkowników cywilnych z Brazylii, Japonii, Arabii Saudyjskiej, Francji, Malezji, Filipin, Wielkiej Brytanii i wielu innych krajach europejskich – łącznie ponad 100 egzemplarzy.
A major milestone – the #H160M has taken off!
The military version of the H160 developed for the French Armed Forces has started flight testing! The 🚁 was chosen by France as a single platform to equip all three branches of the French Armed Forces. https://t.co/YMVXIEcSym— Airbus Helicopters (@AirbusHeli) July 24, 2025
Premier vol du Guépard, futur hélicoptère léger qui équipera nos trois armées, produit par @AirbusHeli
Modulaire et polyvalent, il sera notamment doté de systèmes au plus haut standard pour permettre la collaboration avec des drones, y compris en environnement brouillé.
Comme… pic.twitter.com/WKyoIg0Lxn
— Sébastien Lecornu (@SebLecornu) July 24, 2025

