2 grudnia br. europejska spółka Airbus Helicopters ogłosiła, że dostarczyła na Węgry ostatni z dwudziestu zamówionych egzemplarzy lekkich śmigłowców wielozadaniowych H145M. Ministerstwo obrony Węgier zakontraktowało wiropłaty 29 czerwca 2018, a dostawy rozpoczęły się 19 listopada 2019 (Węgry odbierają H145M).
Europejska spółka Airbus Helicopters ogłosiła, że dostarczyła na Węgry ostatni z dwudziestu zamówionych egzemplarzy lekkich śmigłowców wielozadaniowych H145M / Zdjęcie: Airbus Helicopters
Węgierskie wiropłaty służą w 87. Pułku Śmigłowców Uderzeniowych Bakony, wchodzącym w skład 86. Samodzielnej Eskadry Lotnictwa Mieszanego i podlegającym dowództwu wojsk lądowych (Magyar Szárazföldi Haderő). Stacjonują w 86. Szkolnej Bazie Śmigłowcowej Szolnok, leżącej około 100 km na południowy wschód od Budapesztu. Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, wiropłaty służą do szkolenia, rozpoznania, misji naukowych, ratowniczych i wojskowych.
Część z wiropłatów (5 egzemplarzy) została wyposażona w system uzbrojenia HForce, z którym zintegrowano system desantowania, głowicę optoelektroniczną o wysokiej rozdzielczości Wescam MX15, wyposażenie wsparcia ogniowego, ochronę balistyczną, a także elektroniczny system samoobrony. System HForce, testowany jesienią 2017 na Węgrzech, składa się z komputera Rockwell Collins Deutschland (RCD) FMC-4212, nahełmowego systemu celowniczego HMSD Thales Scorpion i pulpitów do sterowania uzbrojeniem. Uzbrojenie to 12,7-mm karabin maszynowy m FN Herstal HMP400, umieszczony w zasobniku podskrzydłowym, 20-mm działko Nexter NC621 i wyrzutnia niekierowanych pocisków rakietowych Thales FZ231 (Uzbrojone H145M na Węgrzech).
27 lipca br. Airbus Helicopters ogłosiła, że w drugim kwartale 2022 przetestuje z H145M izraelskie, przeciwpancerne pociski kierowane (ppk) Spike ER2 (Extended Range 2) w jednym z ośrodków testowych w Europie Środkowej (na Węgrzech?). Warto dodać, że kilka tygodni wcześniej, 15 lipca, Węgry zamówiły w spółce Rafael Advanced Defense Systems ppk Spike LR2 (Long Range 2), co otwiera też teoretycznie drogę do ewentualnego zamówienia wariantu ER 2 i integracji ich z H145M (Węgry zamówiły izraelskie pociski Spike LR2).
W ramach programu modernizacyjnego Zrinyi 2026 węgierskich sił zbrojnych (Magyar Honvédség), rząd w Budapeszcie zamówił 14 grudnia 2018 także 16 średnich śmigłowców wielozadaniowych H225M Caracal, także z systemem uzbrojenia HForce. Montaż pierwszego z nich rozpoczęto w lipcu br., a dostawy mają rozpocząć się w 2023 (Montaż pierwszego węgierskiego H225M Caracal).
Natomiast 28 maja 2019 zdecydowano o lokalizacji zakładów produkcyjnych, dzięki którym Węgry dołączą do globalnego łańcucha dostawców podzespołów do produkcji śmigłowców Airbus Helicopters (Zakłady Airbusa na Węgrzech).
Według władz w Budapeszcie, po zakończeniu dostaw H225M Caracal i rzeczonych H145M, modernizacja i wymiana pokoleniowa śmigłowców sił zbrojnych zostanie zrealizowana w 85%. Do wycofania pozostanie jedynie osiem uderzeniowych Mi-24 (w tym sześć Mi-24P i dwa Mi-24W), które mają zakończyć służbę do końca bieżącej dekady (Montaż pierwszego węgierskiego KC-390).
https://twitter.com/AirbusHeli/status/1466441662645903365?s=20
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.