1 września europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała o podpisaniu umowy o nieujawnionej wartości z ministerstwem obrony Kazachstanu na sprzedaż dwóch czterosilnikowych samolotów transportowych A400M-180 Atlas. Tym samym państwo to stanie się dziewiątym użytkownikiem na świecie Niemcami, Francją, Wielką Brytanią, Hiszpanią, Turcją, Belgią, Malezją i Luksemburgiem. Dostawa pierwszego egzemplarza przewidziana jest na 2024 rok (Belgia odebrała pierwszy A400M, Luksemburski A400M dostarczony).
Ministerstwo obrony Kazachstanu zamówiło w europejskiej spółce Airbus Defence and Space dwa czterosilnikowe samoloty transportowe A400M-180 Atlas
W wojskach lotniczych (Äwe qorğanısı küşteri) dołączą one do ośmiu dwusilnikowych C295M, również dostarczonych przez Airbusa, a także jednego egzemplarza Służby Granicznej (Qazaqstan Respwblïkasınıñ Şekara qızmeti). Kilka z nich przeszło remonty w spółce Airbus Poland z Warszawy, która co ciekawe będzie dostarczać również struktury Top Shell (część łącząca skrzydła z kadłubem samolotu) dla kazachskich A400M (Airbus Poland dla programu A400M, C295 dla Kazachstanu).
Wraz z umową podpisano protokół ustaleń (Memorandum of Understanding, MoU) o współpracy w zakresie usług utrzymania i remontów oraz pierwszego etapu tworzenia lokalnego centrum utrzymania C295/C295M (Setny egzemplarz A400M Atlas przekazany).
Michael Schoellhorn, prezes spółki Airbus Defence and Space, powiedział:
A400M stanie się fundamentem taktycznych i strategicznych operacji lotniczych w Kazachstanie. Nowy kontrakt eksportowy zwiększa liczbę zamówionych A400M do 176 egzemplarzy. Tę liczbę spodziewamy się zwiększyć w najbliższej przyszłości. Przy ponad 100 dostarczonych samolotach i 100 000 wylatanych godzin, A400M dowiódł już swoich możliwości, osiągając stan dojrzałości, na który czekało wielu potencjalnych klientów.
Dzięki wykorzystaniu istniejących już zasobów oraz zdolnościom do prowadzenia misji wojskowych, cywilnych i humanitarnych, A400M umożliwi Kazachstanowi szybkie reagowanie na każdą sytuację poprzez przerzut sił i środków na duże odległości i dostęp do odległych obszarów.
Dwa A400M-180 Atlas dołączą do ośmiu C295M użytkowanych w kazachskich wojskach lotniczych i jednego C295 w służbie granicznej tego państwa / Zdjęcia: Airbus Defence and Space
Wojska lotnicze Kazachstanu, oprócz wspomnianych C295M, użytkują również jeden średni samolot transportowy An-12, osiem An-26, dwa An-72 i od 2018 jeden chiński Shaanxi Y-8F-200W (z ośmiu zamówionych). Warto zauważyć, że należący do Airbusa A400M został zaprezentowany w Astanie na targach obronnych KADEX 2018, a we wrześniu 2020 przyleciał brytyjski egzemplarz w ramach współpracy dwustronnej, prezentując swoje możliwości transportowe. Negocjacje z Airbusem miały być prowadzone od kilku lat.
Kazachstan był w przeszłości zainteresowany także innymi statkami powietrznymi z grupa Airbusa. W maju 2012 podczas targów KADEX podpisano list intencyjny z Airbus Helicopters w sprawie możliwości zakupu i częściowej koprodukcji 20 średnich śmigłowców wielozadaniowych EC725 (obecnie H225M Caracal) i 45 lekkich EC145 (H145), lecz jak dotąd umowa w tej sprawie nie została sfinalizowana. Śmigłowce miała dostarczyć spółka joint venture Eurocopter Kazakhstan Engineering.
Media error: Format(s) not supported or source(s) not found
Pobierz plik: https://gateway-eu.assetsadobe.com/DMGateway/private/0LiGGuEv1yDCr_slash_MMaPmM7OWJdS1UpRn3hiW8y4foUdZpqtXNyLNXw8EN5W9PqPB7tC491jBSYapzM5VqsNtpEw==/_renditions_/651/6517e0e7-f3e8-4d12-a179-fc55da97cbb5/avs/A400M-Kazakhstan-video-0x360-750k.mp4?_=1Wideo: Airbus Defence and Space