Podczas Międzynarodowej Wystawy i Konferencji Obronnej IDEX 2025 w Abu Zabi, dyrektor generalny tureckiego holdingu TUSAŞ/TAI (Türk Havacılık ve Uzay Sanayii/Turkish Aerospace Industries) dr Mehmet Demi̇roğlu poinformował dziennik TRT Haber o zainteresowaniu przez władze Zjednoczonych Emiratów Arabskich wejściem do programu samolotów wielozadaniowych 5. generacji TF Kaan, który jest rozwijany na rzecz tureckiego wojska w ramach programu TF-X (Turkish Fighter – Experimental), znanego też pod lokalnym akronimem MMU (Milli Muharip Ucak; pol. narodowy samolot bojowy).
Model TF Kaan na pierwszym planie, oraz pełnowymiarowy Hürkuş na drugim, prezentowane na IDEX 2025 / Zdjęcia: TUSAŞ/TAI
We wtorek, 18 lutego br. turecki dziennik opublikował wywiad z dr. Mehmetem Demi̇roğlu na temat udziału holdingu w emirackiej wystawie oraz perspektywach związanych ze współpracą przemysłową z gospodarzem imprezy. Padła deklaracja o zainteresowaniu lekkimi turbośmigłowymi samolotami szkolnymi Hürkuş, śmigłowcami szturmowymi T129 ATAK, czy bojowym bezzałogowym statkiem latającym (bbsl) Anka-3, który jest obecnie w fazie prototypowej i przechodzi próby zrzutu uzbrojenia. Choć ten ostatni jest ciekawy, to warto mieć na uwadze, że na IDEX 2025 emiracka grupa EDGE zaprezentowała własny bbsl o napędzie odrzutowym Jeniah.
Dlatego ciekawszą jest deklaracja o zainteresowaniu tym, czego emiracki przemysł nie jest w stanie dostarczyć rodzimym siłom zbrojnym. Chodzi mianowicie o omawiany samolot wielozadaniowy 5. generacji TF Kaan. Poza Turcją, w ostatnim czasie zainteresowanie pozyskaniem nawet 100 egzemplarzy wyraziła Arabia Saudyjska, a w ubiegłym roku Ukraina.
Całkiem rozsądne jest włączenie zewnętrznych partnerów i interesariuszy do tak dużego projektu. Jak odzwierciedlono w opinii publicznej z Arabią Saudyjską bardzo blisko współpracujemy z nim w tej kwestii. Rozwój może nastąpić także w innych krajach. Nawet Zjednoczone Emiraty Arabskie mogą zostać dodane do listy. Powiedzieli nam to wczoraj na najwyższym poziomie i powiedzieli, że będą zainteresowani – oświadczył dr Mehmet Demi̇roğlu komentując perspektywy dla TF Kaan.
Dodając, że trwają prace nad drugim i trzecim prototypem TF Kaan, dr Demiroğlu powiedział, że zostaną oblatane, odpowiednio, pod koniec 2025 i na początku 2026, tak aby dostawy dla rodzimego odbiorcy rozpoczęły się w 2028.
Jeśli chodzi o Zjednoczone Emiraty Arabskie to południowokoreańska spółka Korea Aerospace Industries (KAI) podejmuje się wysiłków zaoferowania swojego KF-21 Boramae oraz opracowania następcy w kolejnych dekadach (podobnież Arabii Saudyjskiej).
W listopadzie 2020 władze w Abu Zabi otrzymały zielone światło na zakup do 50 samolotów wielozadaniowych Lockheed F-35A Lightning II za maksymalnie 10,4 mld USD (wówczas 39,09 mld zł), na co zgodę wydała pierwsza administracja Donalda Trumpa, ale wkrótce zostało to zablokowane przez Joe Bidena (samo zainteresowanie było od 2011, ale administracja Baracka Obamy blokowała sprzedaż). Dlatego zdecydowano się na zakup 80 francuskich Dassault Rafale F4, z których pierwszy egzemplarz niedawno zaprezentowano.
Wcześniej, na IDEX 2017 przedstawiciele ZEA i Rosji podpisali wstępne porozumienie w sprawie podjęcia wspólnych prac rozwojowych nad samolotami myśliwskimi 5. generacji, na bazie obecnego Su-57. Wyrażono również zainteresowanie zakupem samolotów Su-35S.
Natomiast teraz może ponownie wrócić kwestia ewentualnej sprzedaży F-35A dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich, w związku z powrotem Donalda Trumpa do Białego Domu, zwłaszcza, że te już zostały zaoferowane Indiom.