W poniedziałek, 14 kwietnia 2025, amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na potencjalną sprzedaż do Izraela silników wysokoprężnych w układzie power-pack do kołowych transporterów opancerzonych Eitan 8×8 za maksymalnie 180 mln USD (680,09 mln zł).
Grafika: Elbit Systems
Zgodnie z opublikowaną informacją, rząd w Tel Awiwie wnioskował o możliwość pozyskania kolejnych power-packów w nieujawnionej liczbie złożonych z silników wysokoprężnych Rolls-Royce 8V199TE21-D wraz z komponentami do nich. Wcześniejsze zapytanie obejmowało power-packi za maksymalnie 85,5 mln USD (323,04 mln zł), a pakiet obejmował także pomoc techniczną rządu USA i wykonawcy umowy (Rolls-Royce Solutions America, Inc.), wsparcie inżynieryjne wykonawcy i inne powiązane elementy logistyki i wsparcia programu.
Eitan 8×8 ma ok. 8 m długości, ok. 2,8-3 m szerokości i ok. 2,5 m wysokości. Jego dopuszczalna masa całkowita wynosi ok. 40 t, zaś w najlżejszej konfiguracji ma wynosić ok. 30 t. Napędzany jest przez wspomniany silnik wysokoprężny o mocy 560 kW/750 KM, który wraz z automatyczną skrzynią biegów ma rozpędzić go do ok. 90 km/h na utwardzonej drodze. W konfiguracji transportera piechoty, załoga składa się 3 żołnierzy, a desant z 9.
Dostawy seryjnych pojazdów do 933. Brygady Zmechanizowanej Nahal Dowództwa Południowego izraelskich wojsk lądowych (Zro’a ha-Jabasza) jako pierwszego użytkownika rozpoczęły się 28 maja 2023. Przypomnijmy, że 28 grudnia 2022 amerykańska spółka Oshkosh Defense została wybrana na głównego dostawcę setek kadłubów dla Eitanów do produkcji wielkoseryjnej.
Eitany zastępują przestarzałe gąsienicowe transportery piechoty M113 Zelda, a w przyszłości dołączą do nich gąsienicowe wozy bojowe o kryptonimie Carmel.
Pojazdy rodziny Eitan powstają w wersjach transportera piechoty (uzbrojonego w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 12,7-mm karabinem maszynowym FN MAG i 7,62-mm karabin maszynowy obsługiwany przez załoganta), dowódczym oraz bojowego wozu piechoty (z bezzałogową wieżą Mate 30 z 30-mm armatą automatyczną Bushmaster Mk 44 o zasięgu rażenia 2500 m i wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych Rafael ADS Spike MR/LR). Pojazdy otrzymują również aktywny system ochrony pojazdów (ASOP) hard-kill typu Iron Fist Light Decoupled (IF-LD), który dostarcza spółka Elbit Systems.
Pojazd są wyposażone w 10 kamer dziennych, zapewniających 360-stopniowe pokrycie wokół nich. Systemy pokładowe są kontrolowane przez 34 komputery i procesory, a w przedziale bojowym znajduje się pięć ciekłokrystalicznych wyświetlaczy.
Eitan 8×8 został opracowany wspólnie przez spółki Israel Military Industries (IMI), Israel Aerospace Industries (IAI) oraz Rafael Advanced Defense Systems. Według konstruktorów, jest to najcięższy i najlepiej opancerzony kołowy transporter piechoty na świecie. Podczas prac projektowo-konstrukcyjnych wykorzystano doświadczenia Sił Obronnych z Operacji Ochronny Brzeg w czasie eskalacji konfliktu izraelsko-palestyńskiego w 2014. Prototyp, ujawniony 1 sierpnia 2016, był intensywnie testowany w styczniu i kwietniu 2017 na pustyni Negew i w Dolinie Jordanu.