W sobotę, 1 lutego 2025, amerykańskie dowództwo DEVCOM (Combat Capabilities Development Command) Wojsk Lądowych (US Army) zaprezentowało opracowany przez centrum GVSC (Ground Vehicle Systems Center) pierwszy moduł nowego opancerzenia, które będzie testowane na kołowych transporterach opancerzonych ICV Stryker 8×8 (Indie ze zgodą na produkcję transporterów opancerzonych ICV Stryker).
Zdjęcie: DEVCOM Ground Vehicle Systems Center via DVIDS
Centrum Systemów Pojazdów Lądowych GVSC Dowództwa Rozwoju Zdolności Bojowych Wojsk Lądowych DEVCOM zaprezentowało w serwisie DVIDS (Defense Visual Information Distribution Service) fotografię rzeczonego modułu, opracowanego w programie Stryker Enhanced Armor, który ma na celu zwiększenie poziomu ochrony balistycznej amerykańskich pojazdów (C-UAS DE: Nowa propozycja przeciwdronowego Strykera).
Przez następne sześć miesięcy spółka General Dynamics Land Systems (GDLS), jako główny wykonawca, przeprowadzi przegląd funkcjonalny systemu technologii na platformie Stryker do poziomu TRL 6 (Technology Readiness Level), co będzie oznaczać rozpoczęcie testów praktycznych, wykorzystując dostarczone przez GVSC projekty opancerzenia, schematy integracji i dane z testów trwałości.
W miarę jak rządowe badania naukowe i technologiczne przechodzą do naszych partnerów przemysłowych, krytyczne możliwości przetrwania i ochrony trafią w ręce naszych żołnierzy szybciej i będą bardziej ekonomicznie — powiedział Josh Peterson, zastępca dyrektora działu Survivability and Protection w GVSC.
Korzyści, jakie program Stryker Enhanced Armor przynosi US Army, obejmują zwiększoną ochronę sił i ochronę przed odłamkami po (działaniu) aktywnego systemu ochrony pojazdów — powiedział Peterson.
W roku fiskalnym 2023 program Stryker Enhanced Armor przeszedł z GVSC do Product Manager Vehicle Protection Systems (VPS) w US Army (Stryker M-SHORAD otrzymał nazwę Sgt Stout).
Wspaniale jest widzieć rozwój programu od wysiłków naukowo-technicznych do procedowania przez organy zakupowe, a ostatecznie do żołnierzy na czele szpicy — powiedział Brad Monhaut, szef Product Manager VPS. Ta synchronizacja jest kluczowa dla szybkiego i skutecznego dostarczania nowoczesnych możliwości naszym żołnierzom.
M1126 Stryker DVH A1 / Zdjęcie: GDLS
W roku fiskalnym 2024 program wykonał duży krok naprzód, gdy przeszedł do Project Manager Stryker Brigade Combat Team (SBCT), który z kolei przyznał kontrakt GDLS, aby rozpocząć proces integracji nowego opancerzenia do przyszłych platform Stryker.
Detale na temat konstrukcji i poziomu ochrony balistycznej nowego modułu opancerzenia nie zostały upublicznione. Obecnie stosowany podstawowy moduł opancerzenia ICV Stryker (bez dodatkowych modułów) zapewnia ochronę balistyczną przed nabojem kal. 14,5 mm od przodu i kal. 7,62 mm dookólnie.
Obecnie, US Army prowadzi działania związane z możliwością aplikacji i integracji hybrydowo-elektrycznego układu napędowego dla rodziny ulepszonych ICV M1126 Stryker DVH A1 (oznaczonych alternatywnie jako ICVV-A1), a w czerwcu 2023 zamówiła partię 300 pojazdów w tej wersji, jeszcze z klasycznym napędem.
Strykery w różnych odmianach trafiły także na eksport do Tajlandii (zamówiono 60 + 70 egzemplarzy), Macedonii Północnej (54 egz.) i Bułgarii (183 egz., w tym 90 kbwp M1296 Infantry Carrier Vehicles-Dragoon).
W ostatnich latach wozy trafiły też do Ukrainy jako pomoc materiałowa rządu amerykańskiego (ponad 400 egz., w tym w wariancie inżynieryjnym M1132 ESV z trałem przeciwminowym LWMR – dane na 9 stycznia 2025). Przy czym według niderlandzkiej grupy analitycznej Oryx, prowadzącej listę strat rosyjskich i ukraińskich na podstawie dowodów zdjęciowych i wideo, Ukraińcy stracili 37 M1126 Stryker (w tym 25 zniszczonych, 4 uszkodzone, 4 uszkodzone i porzucone, 1 porzucony i 3 zdobyte przez Rosjan) i 9 M1132 ESV (wszystkie zniszczone, w tym jeden początkowo zdobyty, a następnie zniszczony przez Rosjan).