W poniedziałek 24 maja stocznię Remontowa Shipbuilding opuścił H-13 Przemko, ostatni z sześciu holowników typu B860 zbudowanych tam dla Marynarki Wojennej. Jednostka przeznaczona dla 8 Flotylli Obrony Wybrzeża wyruszyła do swojego macierzystego portu w Świnoujściu przed godziną 15.00, 40 minut później opuszczając gdański port.
H-13 Przemko jeszcze w stoczni Remontowa Shipbuilding w trakcie przygotowań przed wyjściem do Świnoujścia.
Próby stoczniowe w morzu H-13 rozpoczął 26 kwietnia i trwały one do 30 dnia tego miesiąca. Następnie od 10 do 21 maja trwały próby zdawczo-odbiorcze. W ich trakcie wykonano 9 wyjść, w trakcie których – 18 maja – holownik cumował w Basenie XI portu wojennego na Oksywiu. Po przybyciu do Świnoujścia i zakończeniu wszystkich formalności związanych z przyjęciem jednostki, na Przemku zostanie podniesiona bandera jednostek pomocniczych MW i wejdzie on w skład 12 Wolińskiego Dywizjonu Trałowców (Próby morskie H-13 Przemko).
Sześć holowników typu B860 zostało zbudowanych w stoczni Remontowa Shipbuilding na podstawie umowy z 19 czerwca 2017 r. o wartości 283 488,6 tys. zł. Początkowo zakładano dostarczenie ich po 3 sztuki rocznie w latach 2019-2020, jednak wprowadzone na życzenie zamawiającego zmiany konstrukcyjne spowodowały zmianę harmonogramu i jednostki dostarczono w 2020 roku – 4 sztuki oraz w 2021 – dwie pozostałe.
Przemko w kanale portowym, na kilka minut przed opuszczeniem Gdańska.
W służbie znajduje się obecnie 5 holowników typu B860: H-11 Bolko przekazany odbiorcy 10 stycznia, H-1 Gniewko przekazany 23 marca, H-2 Mieszko 13 lipca oraz H-12 Semko 17 listopada 2020 roku oraz H-3 Leszko przekazany 23 lutego 2021 roku (Piąty holownik typu B860 przekazany odbiorcy).
Trzy spośród nich: H-1, H-2 i H-3 służą w Dywizjonie Okrętów Wsparcia 3 Flotylli Okrętów w Gdyni odpowiednio od (daty podniesienia bandery): 15 kwietnia 2020 roku, 14 sierpnia 2020 roku oraz 10 marca 2021 roku.
Spośród trzech holowników przeznaczonych dla 12 Wolińskiego Dywizjonu Trałowców 8 Flotylli Obrony Wybrzeża, w służbie znajduje się od 25 lutego 2020 roku prototypowy H-11 Bolko oraz H-12 Semko, na którym banderę podniesiono 9 grudnia 2020 roku. Teraz dołączy do nich ostatni H-13 Przemko, na którym podniesienia bandery można spodziewać się w czerwcu.
Opis
Zaraz po wyjściu z gdańskiego portu na torze podejściowym Przemko minął się z dźwigiem pływającym Conrad Consul, za pomocą którego 5 miesięcy temu – 17 grudnia ub. roku – został zwodowany. / Zdjęcia: Przemysław Gurgurewicz
Holowniki typu B860 o wyporności pełnej ok. 490 t mają długość całkowitą 29,2 m, szerokość 10,46 m oraz zanurzenie 4,2 m. Ich napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne MTU 12V 4000 M53 o mocy po 1193 kW, które przekazują moc na dwa pędniki azymutalne Schottel SRP360FP zapewniające jednostce prędkość 12 w. Kontraktowy uciąg holowników wynosi 35 T (w praktyce osiągnięto nawet 36,7 T). Ich załoga składa się z 10 ludzi (5 podoficerów i 5 marynarzy). Autonomiczność wynosi 5 dni.
Są to jednostki wielozadaniowe przeznaczone m.in. do: zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody torped ćwiczebnych.