27 sierpnia szwedzka spółka Saab Defence and Security poinformowała o podpisaniu umowy o wartości 5,2 mld SEK (2,33 mld zł) z Agencją ds. Zamówień Obronnych (Swedish Defence Materiel Administration, FMV) w programie budowy dwóch konwencjonalnych okrętów podwodnych typu A26 Blekinge dla marynarki wojennej Królestwa Szwecji (Svenska Marinen), HSwMS Blekinge i Skåne.
Saab otrzymał kolejne środki na budowę dwóch konwencjonalnych okrętów podwodnych typu A26 Blekinge dla marynarki wojennej Królestwa Szwecji / Grafika: Saab Defence and Security
Powyższe oznacza, że wzrosły koszty ich budowy z ok. 8 mld SEK (3,59 mld zł) do łącznie 13,2 mld SEK (5,93 mld zł) – pierwotna umowa w tej sprawie została zawarta w czerwcu 2015. Wydłużył się również harmonogram dostaw – z planowanych lat 2024 i 2025 na, odpowiednio, 2027 i 2028 (co ciekawe, to kolejne opóźnienie, gdyż pierwotnie planowano dostawy na lata 2022 i 2023). W związku z tym umowa bazowa musiała zostać renegocjowana.
Micael Johansson, prezes i dyrektor generalny Saab Defence and Security, powiedział:
Saab buduje obecnie najbardziej zaawansowany konwencjonalny okręt podwodny na świecie. Nowe możliwości, które mają zostać zaimplementowane do A26, zapewnią dodatkową przewagę między innymi w systemach uzbrojenia i technologiach skrytego działania. Dzięki wsparciu wykwalifikowanych pracowników i inwestycji Saaba przywrócono ważną zdolność przemysłową związaną z budową okrętów podwodnych w Szwecji.
Zgodnie z raportem agencji FMV, powodami wzrostu kosztów i opóźnienia dostaw obu okrętów wiążą się z wydłużeniem prac badawczo-rozwojowych (B+R) oraz dodatkowymi zamówieniami na lekkie torpedy zwalczania okrętów podwodnych TS47 (TorpedSystem 47; Saab Lightweight Torpedo). Oprócz tego, odkupiona w 2014 od niemieckiej spółki ThyssenKrupp Marine Systems stocznia Kockums w Karlskronie wymagała dodatkowego doinwestowania, związanych z przywróceniem zdolności produkcyjnych.
Opis
Okręty podwodne nowej generacji HSwMS Blekinge i Skåne zastąpi w służbie trzy jednostki typu A19 Gotland: HSwMS Gotland (Gtd), Upland (Upd) i Halland (Hnd), których modernizacja MLU (Mid-Life Upgrade) zlecona w 2015 w ramach programu HTMGtd (Halvtidsmodifiering Gotland) zakończyła się cztery lata później. Okręty służą w 1. Flotylli Okrętów Podwodnych (Första ubåtsflottiljen, 1. ubflj) (Upland zmodernizowany).
Jednostki typu A26 Blekinge mają liczyć po 65 m długości, 6,4 m szerokości, 6 m zanurzenia i 1930 t wyporności. Konstrukcja będzie modułowa (okręt może składać się z maksymalnie 9 głównych modułów). Dzięki napędowi diesel-elektrycznemu wraz z silnikami Stirlinga (niezależny od powietrza układ napędowy) i technologii GHOST (Genuine HOlistic STealth) zapewni prędkość podwodną 12 w., autonomiczność od 18 do 45 dni i zanurzenie ponad 200 m. Załoga ma liczyć od 18 do 26 oficerów i marynarzy (z możliwością zaokrętowania dodatkowych 11 osób). Uzbrojenie mają stanowić ciężkie torpedy 533 mm i lekkie 400 mm (wspomniane TS47) oraz miny morskie. Szacowany okres eksploatacji to 30 lat.
Saab ma w swojej ofercie powiększony wariant oznaczony jako A26 Oceanic Extended Range (3000 t wyporności i załoga 50-osobowa) oraz pomniejszony A26 Pelagic (50 m długości i 1000 t wyporności). Wcześniej, Australii w programie SEA 1000 Future Submarine proponowano rozwinięcie A26 o nazwie Type 612, który miał wypierać około 4000 t. Bazowy model eksportowy, A26 Oceanic, oparty na wariancie szwedzkim, jest proponowany Polsce w ramach programu Orka. Saab, we współpracy z Damen Naval, uczestniczy też w niderlandzkim programie następcy okrętów podwodnych typu Walrus. Wersje eksportowe są oferowane z 18-tubowymi wyrzutniami pocisków manewrujących UGM-109 Tomahawk.