Umowa zawarta pomiędzy Agencją Uzbrojenia, reprezentującą Skarb Państwa, a niderlandzką spółką Contour Advanced System BV, dotyczy dostawy dwóch zestawów kontenerów SAPF (Special Access Program Facility) na potrzeby planowania i zabezpieczenia operacji oraz misji wielozadaniowych samolotów F-35, realizowanych m.in. z drogowych odcinków lotniskowych (DOL).
Grafika: Contour Advanced System BV
Wartość umowy wynosi ok. 66 mln zł brutto. Umowa przewiduje dostawę kontenerów do końca 2028 roku.
Zestaw kontenerów SAPF przeznaczony jest do organizacji i rozwijania w warunkach polowych strefy SAPF, przeznaczonej do przetwarzania informacji niejawnych programu F-35 o klauzuli SECRET/SAR oraz zabezpieczenia miejsc pracy dla zespołów planowania zadań dla samolotów F-35 i realizacji procesu debriefingu.
W skład każdego zestawu wchodzi 7 kontenerów, w tym serwerownie systemów jawnych, niejawnych i kontenery operacyjne do planowania misji i odprawy pilotów (Projekt 61: Mobilne kompleksy obsługi ukraińskich F-16).
Warto zauważyć, że w ubiegłych latach Siły Powietrzne dwukrotnie przeprowadziły ćwiczenia na drogowym odcinku lotniskowym (DOL) drogi wojewódzkiej nr 604 pomiędzy miejscowościami Ruskowo a Przeździęk Wielki (DOL Wielbark): w dniach 25-29 września 2023 pod kryptonimem Route 604, a dniach 10-14 marca 2024 pod kryptonimem Wielbark2024. Powyższy zakup oznacza, że w przyszłości w kolejnych ćwiczeniach wezmą udział także Husarze.
Jeśli chodzi natomiast o najnowsze informacje na temat polskich F-35A, to 26 sierpnia br. amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na potencjalną sprzedaż pakietu wsparcia i ulepszeń m.in. do silników turbowentylatorowych Pratt & Whitney F135-PW-100 napędzających je za maksymalnie 1,85 mld USD (wówczas 6,78 mld zł).
Z kolei 21 lipca br. kolejna grupa pilotów Sił Powietrznych ukończyła pierwszy etap szkolenia w locie. Zamówiono łącznie 32 egzemplarze F-35A Block 4, z których połowa powstaje w FACO Fort Worth w Teksasie, a druga połowa w FACO Cameri we Włoszech.
Przylot pierwszych egzemplarzy do kraju ma nastąpić na przełomie 2025 i 2026, po czym nastąpi skompletowanie pierwszej eskadry w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Druga eskadra zostanie skompletowana w latach 2027-2030 w 21. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie.
