Przejdź do serwisu tematycznego

Route 604 – Siły Powietrzne wracają na DOL po 20 latach

Od 25 do 29 września 2023 r. na drogowym odcinku lotniskowym (DOL) drogi wojewódzkiej nr 604 pomiędzy miejscowościami Ruskowo a Przeździęk Wielki (DOL Wielbark) odbywały się wojskowe ćwiczenie pod kryptonimem Route 604.

W ćwiczeniu tym personel Sił Powietrznych szkolił się i doskonalił swoje umiejętności prowadzenia operacji lotniczych na odcinku drogi publicznej przystosowanym do wykonywania startów i lądowań. Doskonalone umiejętności mogą np. w razie sytuacji kryzysowej umożliwić lotnictwu wojskowemu operowanie nawet po zniszczeniu macierzystej bazy. Drogowy odcinek lotniskowy Wielbark ma ponad 3 km długości i szerokość 35 m (Route 604: Ćwiczenie na drogowym odcinku lotniskowym).

Zdjęcie: Grzegorz Sobczak / MILMAG

Ćwiczenia ROUTE 604 są pierwszym ćwiczeniem prowadzenia operacji lotniczych z drogowego odcinka lotniskowego od 20 lat. Zadania lotnicze były realizowane przez samoloty MiG-29 i Su-22 z 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, myśliwce F-16 z 2. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego; samoloty transportowe C-130, C295 i M28 z 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego oraz samoloty szkolno-treningowe M346 Bielik z 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego.

Zdjęcie: Grzegorz Sobczak / MILMAG

Nadrabiamy zaległości. Przygotowujemy Wojsko Polskie do tego, żeby mogło odstraszać agresora realnie. Dziś mogliśmy podziwiać kunszt naszych pilotów – pilotów samolotów F-16 i samolotu Bielik. Nasi piloci muszą ćwiczyć swoje umiejętności lądowania i startu w takich warunkach. Będziemy wykorzystywać w wielu miejscach naszego kraju drogowe odcinki lotniskowe. Wzmacniamy zdolności obronne i gotowość sił powietrznych do tego, żeby mogły działać wtedy, kiedy będzie taka potrzeba. To inwestycja w nasze bezpieczeństwo

powiedział podczas wizyty na DOL Wielbark w ostatnim dniu ćwiczeń Route 604 Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej

Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz / MILMAG

 

Zdjęcie: Grzegorz Sobczak / MILMAG

W trakcie zaimprowizowanej konferencji prasowej podczas dnia zamykającego ćwiczenie Route 604 Dowódca Generalny RSZ gen. broni Wiesław Kukuła oraz Inspektor Sił Powietrznych gen. dyw. pil. Ireneusz Nowak przekazali informacje na temat dalszego odbudowywania zdolności operowania z drogowych odcinków lotniskowych. Dowiedzieliśmy się, że Siły Powietrzne zintensyfikuję szkolenie w operowaniu z DOL-i, które od tej pory mają odbywać się regularnie, przynajmniej raz w roku. Piloci mają stopniowo zwiększać umiejętności w operowaniu z tego typu obiektów.

Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz / MILMAG

Kolejne tego typu ćwiczenie najprawdopodobniej odbędzie się już wiosną przyszłego roku, a jego celem będzie przeprowadzenia operacji nocnych. Jak zapewnia Mariusz Błaszczak, W przyszłym roku, w ćwiczeniach na drogowym odcinku lotniskowym będą również brały udział samoloty FA-50.

W dalszej perspektywie zakłada się szeroką współpracę międzynarodową oraz wykorzystywanie doświadczeń innych państw wykorzystujących DOL-e, w szczególności państw skandynawskich: Norwegii, Szwecji i Finlandii. Na polskie ćwiczenia mają także być zapraszani piloci innych państw sojuszniczych, aby wspólnie trenować działanie w takich warunkach.

Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz / MILMAG

Gen. Kukuła powiedział także, że w związku z odbudową koncepcji używania drogowych odcinków lotniskowych zakłada się sukcesywne zwiększanie ich liczby. Częściowo mają być wykorzystywane już istniejące odcinki, które po przeprowadzeniu modernizacji (zapewne podobnej do tej wykonanej na DOL Wielbark), zostaną przywrócone do pełnienia tej funkcji. Rozważa się również budowę zupełnie nowych DOL-i, z tym że głównie na drogach drugorzędnych.

Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz / MILMAG

Nowością było stwierdzenie o odejściu od wykorzystywania w tym celu odcinków autostradowych. Ich użycie zdaniem generała Kukuły wiąże się z nieakceptowalnymi kosztami. Z jednej strony w czasie pokoju ćwiczenia na nich wiązałyby się z zamknięciem ważnych szlaków transportowych, z drugiej strony w czasie wojny te same autostrady będą stanowić bardzo ważny element zaopatrzenia logistycznego wojsk walczących na terenie Polski, co także wyklucza przerywanie, nawet jedynie czasowe, tak ważnych arterii zaopatrzeniowych.

Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz / MILMAG

 

Galeria: Grzegorz Sobczak / MILMAG

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X