13 maja, podczas ćwiczenia Edge-21, zespół interdyscyplinarny (Cross-Functional Team, CFT) przy amerykańskim programie Future Vertical Lift (FVL) zaprezentował fotografię lekkiego pojazdu terenowego Polaris DAGOR 4×4 z dwururową wyrzutnią pneumatyczną PILS dla niewielkich, rozpoznawczych bezzałogowych statków latających (bsl) Area-I ALTIUS-600.
W sieci pojawiła się fotografia lekkiego pojazdu terenowego Polaris DAGOR 4×4 z wyrzutnią niewielkich bezzałogowców rozpoznawczych ALTIUS-600
Bsl z rodziny ALTIUS (Air-Launched, Tube-Integrated Unmanned System) były do tej pory testowane przez amerykańskie wojska lądowe (US Army) z bojowego bsl GA-ASI MQ-1C Gray Eagle, a potem w ramach programu ALE (Air-launched Effects) ze śmigłowca wielozadaniowego UH-60 Black Hawk, a ostatnio z niskokosztowego, odrzutowego bsl XQ-58A Valkyrie. Z inicjatywy producenta przeprowadzono też próby z samolotu transportowego C-130 Hercules, samolotu wsparcia ogniowego AC-130J Ghostrider, samolotu patrolowego i zwalczania okrętów podwodnych P-3 Orion, a także samolotów cywilnych, jak i pojazdów naziemnych podczas inicjatywy Project Convergence, ale nie są znane szczegóły tych prób (XQ-58A Valkyrie z bsl ALTIUS-600, Testy bsl ALTIUS).
Bsl ALTIUS-600 jest platformą o masie jedynie 14 kg (30 funtów), zdolną do przenoszenia różnych czujników o masie od 1,4 do 3,2 kg (3-7 funtów), które zwiększają świadomość sytuacyjną i mogą działać w roju (Bezzałogowce dla śmigłowców US Army).
Teraz po raz pierwszy opracowana w ubiegłym roku wyrzutnia PILS (Pneumatically Integrated Launch Systems) została zintegrowana z lekkim pojazdem terenowym DAGOR (Deployable Advanced Ground Off-road). Został on zaprojektowany przez spółkę Polaris Inc. na zapotrzebowanie amerykańskiego dowództwa operacji specjalnych US SOCOM (US Special Operations Command), kanadyjskiego dowództwa operacji specjalnych CANSOFCOM (Canadian Special Operations Forces Command) i innych jednostek specjalnych ze świata.
Bsl ALTIUS-600 jest platformą o masie jedynie 14 kg, zdolną do przenoszenia różnych czujników o masie od 1,4 do 3,2 kg / Zdjęcia: US Army
W ostatnim czasie DAGOR był też oferowany US Army w ramach programu lekkich pojazdów terenowych ISV (Infantry Squad Vehicles), ale ostatecznie przetarg wygrała konkurencyjna spółka GM Defense. Pierwsze zamówione ISV miały trafić do 82. Dywizji Powietrznodesantowej z Fort Bragg. Jednak dywizja ta miała na wyposażeniu kilka pojazdów DAGOR już od 2017. Prawdopodobnie to na jednym z nich została zamontowana wyrzutnia PILS, zwłaszcza że jednostka ta bierze udział w ćwiczeniu Edge-21 (GM Defense dostarczy US Army lekkie pojazdy).
W ubiegłych latach, w ramach programu badawczo-rozwojowego LCCM (Low-Cost Cruise Missile) dla różnych rodzajów sił zbrojnych USA. testowano opracowane przez spółkę Raytheon Land Warfare Systems bsl Coyote Block 3, zarówno do działań w roju, jak i systemu zwalczania innych bezzałogowców. Teraz wysiłki te są kontynuowane niejako w ramach śmigłowcowego programu ALE z systemami podobnej klasy (Coyote Block 2 na eksport).
Warto dodać, że pneumatyczna wyrzutnia PILS mogłaby zostać wykorzystania do wystrzeliwania innych systemów, takich jak miniaturowe pociski rakietowe Raytheon AGM-176 Griffin. Poza tym US SOCOM, jak i Korpus Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) są coraz bardziej zainteresowane wdrażaniem systemów amunicji krążącej, która zazwyczaj jest zbliżonych rozmiarów, jak testowane bsl ALTIUS-600.