W czwartek, 2 października 2025, niezależny rosyjski dziennik The Insider jako pierwszy poinformował, że grupa hakerska Black Mirror opublikowała wyciek z ponad 300 poufnymi wewnętrznymi dokumentami eksportowymi dotyczących najnowszych umów sprzedaży, po 2022 roku, rosyjskich samolotów bojowych przez państwową spółkę OAO RosOboronEksport, produkowanych przez przedsiębiorstwa wchodzące w skład państwowej korporacji Rostiech.
Eksportowy bombowiec frontowy Su-34E dla Algierii / Zdjęcie: Internet
Wyciek dotyczy m.in. holdingu Konciern Radioelektronnyje Tiechnołogii KRET, założonego w 2009, który zrzesza 80 przedsiębiorstw i organizacji zajmujących się rozwojem oraz produkcją zaawansowanych technologii radioelektronicznych, zatrudniającego obecnie ponad 50 tys. osób.
Zawiera dane dotyczące produkcji pakietów systemów awioniki oraz walki radioelektronicznej (WRE) dla eksportowych wariantów samolotów wielozadaniowych Su-35SE (w kodzie NATO: Flanker-E) i Su-57E (Felon) oraz bombowców frontowych Su-34E (Fullback). Dane zawierają kodowe nazwy odbiorców, liczby zestawów oraz ceny (w EUR i USD) oraz procent ich uregulowania przez klientów (należy podkreślić, że ceny dotyczący tylko komponentów dostarczanych przez KRET, a nie kosztów całych kontraktów). W dokumencie zaproponowano uproszczony wzór ustalania cen hurtowych, marż zysku, kosztów transportu i ryzyka walutowego. Omówiono także możliwe zmiany prawne umożliwiające bardziej elastyczne wykorzystanie dochodów ze współpracy wojskowo-technicznej.
Su-57 (T-50-4) podczas 15. targów lotniczych China International Aviation & Aerospace Exhibition (Airshow China) w listopadzie 2024 / Zdjęcie: X
Dokumenty te, co najważniejsze, oficjalnie potwierdzają wcześniej ujawnione kontrakty, ale precyzując ich zakresy:
- 48 egzemplarzy Su-35SE dla Iranu, zamiast 50 egz. (oznaczonego jako klient 364) z dostawami w latach 2026-2028 (wbrew temu, że te już się rozpoczęły), wyposażonych w zasobniki zakłóceń elektronicznych L-265M10-02 Chibiny-M;
- 12 egz. Su-57E i 14 egz. Su-34E (także z Chibiny-M) dla Algierii (oznaczonej jako klient 012): wcześniej mówiło się 6 egz. Su-57E w ramach partii testowej lub 14 egz. albo 12 egz. plus 24 egz. w ramach opcji. Potwierdziła się liczba 14 egz. Su-34E, natomiast nie potwierdziło się 14 egz. Su-35SE mimo lokalnych doniesień medialnych w tej sprawie z marca br.;
- 6 egz. Su-35S dla Etiopii (klient nr 231) co jest nowością (wcześniej w tym roku pojawiły się doniesienia, że zakup negocjuje sąsiedni Sudan, który był nimi już wcześniej zainteresowany).
Poza tym, jak informuje kolektyw hakerski Black Mirror, opublikowane dokumenty to dopiero pierwsza część wykradzionych informacji, należy się więc spodziewać kolejnych rewelacji. Poza potwierdzeniem klientów na powyższe typy samolotów bojowych, obszerne materiały zawierają szczegółowo opisane działania pod nadzorem Federalnej Służby ds. Współpracy Wojskowo-Technicznej (FSWTS) na temat rzecz jasna współpracy wojskowej i technicznej z klientami zagranicznymi, ceny różnych artykułów obronnych oferowanych na eksport oraz programy logistyczne mające na celu uniknięcie zachodnich sankcji. Można tam znaleźć korespondencję wewnętrzną w ramach spółek Rostiechu, prezentacje na temat zagranicznych centrów obsługi śmigłowców oraz umowy z partnerami międzynarodowymi.
Z dokumentów wynika, że rosyjskie spółki wchodzące w skład Rostiechu miały trudności z otrzymywaniem płatności za kontrakty z Algierią, Egiptem, Chinami i Indiami. Rosyjskie banki nie były w stanie udzielać gwarancji ani przeprowadzać transakcji za pośrednictwem systemu SWIFT, co zmusiło je do poszukiwania alternatywnych schematów rozliczeń w juanach, rublach i euro.
Eksportowy Su-35SE / Zdjęcie: X
Archiwum zawiera również informacje o międzynarodowej sieci centrów serwisowych rosyjskiego sprzętu śmigłowcowego. Dokumenty opisują istniejące i planowane obiekty wsparcia eksploatacji w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Afganistanie, Wietnamie, Bułgarii, Kazachstanie i innych państwach. Szczególną uwagę zwraca się na utworzenie międzynarodowego regionalnego węzła logistycznego w Dubaju, w pobliżu lotniska Al Maktoum, zaprojektowanego jako centralny węzeł dostaw części zamiennych i komponentów.
Black Mirror twierdzi, że dokumenty zawierają listę wiarygodnych partnerów handlowych w kilku państwach, która została zatwierdzona przez Ministerstwo Obrony Rosji, Federalną Służbę Bezpieczeństwa (FSB) i Służbę Wywiadu Zagranicznego (SWR) w celu zmniejszenia ryzyka dostawy sprzętu lotniczego i technicznego na Ukrainę przez kraje trzecie.
W sierpniu br. oficjalny kanał Black Mirror na Telegramie został zablokowany.
#BREAKING 🇮🇷🇷🇺⚡- Leaked Rostec document shows Iran ordered 48 Su-35s for 2026–28 (15% advance), plus 24 L-265M10-02 Khibiny-M EW kits — allegedly swapped for on-shores Shahed-136 production in Russia. pic.twitter.com/01qFM3Wt5H
— Monitor𝕏 (@MonitorX99800) October 3, 2025
So according to this table, one Su-57E (upcharged export variant) with accompying equipment, training and so on, seems to amount to a total of around 130 million USD, whole contract price seems to be just under 1.6 billion USD for Algieria. Quite interesting.
translated table: https://t.co/rpa3ULDJvf pic.twitter.com/T2EYFFLmNb— Volke (@Volke__) October 3, 2025
Czytaj także:
