W czwartek, 22 maja 2025, włoska spółka Iveco Defense Vehicles (IDV; część Iveco S.p.A.) poinformowała, że podpisała protokół ustaleń (Memorandum of Understandings, MoU) ze szwedzką BAE Systems Hägglunds (część brytyjskiej BAE Systems) w sprawie wspólnego zaoferowania włoskim siłom zbrojnym opancerzonych wszędołazów BvS10 (BandvagnS10), włącznie z ulokowaniem produkcji licencyjnej, wykorzystując mocne strony obu przedsiębiorstw i włoską siłę roboczą.
Grafika: BAE Systems
Jesteśmy dumni ze współpracy z Iveco Defense Vehicles w celu wzmocnienia zdolności operacyjnych włoskich sił zbrojnych. Ta współpraca łączy wiedzę techniczną obu firm, zapewniając, że BvS10 jest dostosowany do potrzeb obronnych Włoch — powiedział Tommy Gustafsson-Rask, dyrektor generalny BAE Systems Hägglunds. Wzmacnia to również nasze zaangażowanie w zwiększanie europejskich zdolności obronnych i wspieranie wzrostu branży.
Współpraca przemysłowa będzie bazować na wcześniejszej udanej współpracy Iveco Defense Vehicles i BAE Systems, zapewniając zarówno kluczowe możliwości, jak i bezpieczeństwo dostaw dla kraju – w programie kołowych transporterów opancerzonych SuperAV, które w maju 2023 zostały wybrany w liczbie 36 egzemplarzy przez Marynarkę Wojenną Włoch (siły zbrojne są zainteresowane pozyskaniem 110 kolejnych: 28 dla marynarki, 64 dla wojsk lądowych i 18 dla korpusu inżynieryjnego) (Iveco Defence Vehicles prezentuje SuperAV Land).
IDV jest wieloletnim partnerem włoskiej armii. Jesteśmy zobowiązani do kontynuowania wysiłków w celu oferowania najwyższych standardów przeżywalności, wydajności, niezawodności i bezpieczeństwa, aby zaspokoić zróżnicowane potrzeby włoskiej armii i sił zbrojnych na całym świecie — powiedział Claudio Catalano, dyrektor generalny Iveco Defense Vehicles. Dzięki umowie podpisanej dzisiaj wykorzystamy wiedzę specjalistyczną, wiedzę technologiczną i doświadczenie IDV i BAE Systems, aby dostarczyć BvS10 włoskiej armii.
Dwuczłonowy, przegubowy pojazd gąsienicowy BvS10 ma masę 8,5 t (z czego pierwszy przegub 5 t, a drugi 3,5 t) i jest zdolny do transportu 12 osób. Pojazd ma 7,6 m długości 2,34 m szerokości i 2,2 m wysokości. Napęd zapewnia 6-cylindrowy turbodoładowany silnik wysokoprężny Cummins o pojemności 5,9 l i mocy 275 KM, który pozwala na rozwiniecie prędkości do 70 km/h na utwardzonej drodze lub 5 km/h w wodzie.
Przypomnijmy, że 16 grudnia 2022 Ministerstwa Obrony Szwecji, Niemiec i Wielkiej Brytanii złożyły wspólne zamówienie o wartości 760 mln USD (wówczas 3,35 mld zł) na dostawę 436 egzemplarzy BvS10 o kryptonimie CATV-3N (three-nation Collaborative All-Terrain Vehicle). Wcześniej, 2 maja 2021 Szwecja zakupiła 127 takich pojazdów, a później także 40 kolejnych w ramach opcji. Łączny zakres produkcji obejmuje zatem maksymalnie 603 pojazdy. 28 czerwca 2024 czeska spółka Tatra Defense Vehicle (część holdingu Czechoslovak Group) została podwykonawcą w programie dostaw CATV-3N.
Pojazdy tego typu wcześniej trafiły już do Austrii, Francji, Królestwa Niderlandów, Szwecji, Wielkiej Brytanii (gdyż zostały pierwotnie opracowane dla brytyjskich Royal Marines pod nazwą Viking), a ostatnio do Ukrainy. Pojazdy były wykorzystywane podczas misji wojskowych w Afganistanie, Afryce Środkowej, na Bałkanach i na Bliskim Wschodzie oraz oczywiście w Europie Wschodniej.
We wrześniu 2019 podczas londyńskich targów DSEI, BAE Systems zaprezentowała nową wersję pojazdu, zapewniającego załodze lepszą świadomość sytuacyjną i umożliwiającego znacznie szybszą wymianę informacji, dzięki systemowi architektury elektroniki GVA (Generic Vehicle Architecture), zgodną ze standardami NATO. To ten wariant został zamówiony przez trzy państwa.
Standaryzacja wielu interfejsów użytkownika w celu stworzenia zintegrowanego systemu skróci czas szkolenia załóg. Projekt architektury GVA zapewni interoperacyjność wszystkich pojazdów i umożliwi szybką i efektywną ekonomicznie aktualizację technologii, jednocześnie znacznie obniżając koszty cyklu życia systemu.
Elastyczność systemów misji GVA pozwoli na dostosowanie jej do określonych wymagań odbiorców i skuteczną integrację z pojazdem-nosicielem. Wyposażony w kilka kamer, a także wyświetlacze w przedniej i tylnej części kabiny, nowy BvS10 charakteryzuje się zwiększoną świadomością sytuacyjną i lepszymi możliwościami łączności. Pozwoli także nad odciążenie załogi pojazdu w zakresie otrzymywanych informacji.
W poprzednich latach BAE Systems prezentowało prototypy transporterów BvS10 drugiej generacji (Mk II) – podczas DSEI 2009, czy nieopancerzonego pojazdu opartego na jego konstrukcji Beowulf – podczas DSEI 2015. Ten ostatni zwyciężył w amerykańskim programie CATV (Cold Weather All-Terrain Vehicle) na dostawę 110 pojazdów z opcją na 163 kolejne dla wojsk lądowych (US Army), jako następców M973 SUSV (Small Unit Support Vehicle), opartych o BAE Hägglunds Bv206, które weszły do służby na początku lat 1980.