W czwartek, 3 kwietnia 2025, włoska spółka Fincantieri – Cantieri Navali Italiani poinformowała, że w jej stoczni w Riva Trigoso w prowincji Genua miała miejsce uroczystość cięcia blach pierwszej z dwóch fregat rakietowych zmodyfikowanego typu FREMM EVO (od EVOLUTION), przeznaczonych dla marynarki wojennej Włoch (Marine Militare) (Stępka pierwszego patrolowca nowej generacji dla Włoch).
Zdjęcie i grafika: Fincantieri – Cantieri Navali Italiani
W uroczystości wzięli udział m.in. szef Dyrekcji ds. Uzbrojenia Marynarki Wojennej Włoch – NAVARM, główny inspektor wiceadm. Giuseppe Abbamonte, dyrektor generalny spółki Orizzonte Sistemi Navali (joint venture Fincantieri – Cantieri Navali Italiani i Leonardo) Giovanni Sorrentino i Szef Zarządzania Projektami Dywizji Okrętów Marynarki Wojennej w Fincantieri, Fulvio Palermo (Trieste: Największy włoski okręt wojenny wszedł do służby).
Przypomnijmy, że 31 lipca 2024 spółka Orizzonte Sistemi Navali otrzymała zamówienie o wartości ok. 1,5 mld EUR (wówczas 6,45 mld zł) od Europejskiej Organizacji jednoczącej współpracę w dziedzinie uzbrojenia (Organisation conjointe de coopération en matière d’armement, OCCAR) dla Ministerstwa Obrony Włoch na budowę dwóch fregat w programie Progettazione, sviluppo e acquisizione di n. 2 unità navali di tipo fregate FREMM di nuova generazione (EVO).
Okręty będą powstawać w stoczniach Riva Trigoso i Muggiano w gminie La Spezia. Podział wartości umów wygląda następująco: ok. 690 mln EUR (wówczas 2,97 mld zł) dla Fincantieri i ok. 415 mln EUR (wówczas 1,78 mld zł) dla Leonardo. Dostawę pierwszego okrętu zaplanowano na czerwiec 2029, natomiast drugiego na czerwiec 2030 (Fincantieri zbuduje czwarty włoski okręt podwodny U212 NFS).
Modyfikacje FREMM EVO w porównaniu z bazowym projektem FREMM mają obejmować: zmodernizowany system zarządzania walką SADOC Mk4 i nowe dwupasmowe radary Leonardo Kronis z czertami antenami ścianowymi w technologii AESA, pracującymi w pasmach X i C, przystosowane do wykrywania taktycznych pocisków balistycznych (TBM), pocisków manewrujących i przeciwokrętowych. Planuje się także zastosowanie nowocześniejszych rozwiązań w zakresie prowadzenia walki radioelektronicznej (Elettronica Zeus), uzbrojenie artyleryjskie (zestawy obrony bezpośredniej Leonardo LionFish kal. 30 mm) i rakietowe (w tym pociski przeciwlotnicze MBDA Aster 30 NG i przeciwrakietowe Aster 30 B1 NT i pociski przeciwokrętowe MBDA Teseo Mk 2/EVO), sonary (holowany Thales UMS 4249/CAPTAS-4) i wyposażenie łączności oraz obserwacji (głowica elektrooptyczna Leonardo DSS-IRST). FREMM EVO mają charakteryzować się zwiększoną ochroną cybernetyczną, wydajniejszymi układami chłodzenia/klimatyzacji i dystrybucji energii elektrycznej oraz wytwarzaniem mniejszych zanieczyszczeń.
FREMM EVO mają dysponować najnowszymi możliwościami zwalczania bezzałogowych statków latających i zdolnością do zarządzania systemami bezzałogowymi: powietrznymi, nawodnymi i podwodnymi (Drugi etap programu europejskich korwet rakietowych MMPC/EPC).
Jeśli chodzi o pierwotnie włosko-francuski program FREMM (Frégate Européenne Multi-Mission) to na tym etapie dostarczono 16 z 18 fregat, osiem dla Włoch (z dziesięciu, w tym roku dostarczone zostaną Spartaco Schergat i Emilio Bianchi) i osiem dla Francji (z ośmiu). Włochy odsprzedały dwie fregaty do Egiptu (Al-Galala i Bernees), a władze w Kairze wcześniej odkupiły jeden okręt od Francji (Tahya Misr). Poza tym Maroko zamówiło jeden okręt (Mohammed VI), a w USA budowane są fregaty typu Constellation, bazujące na projekcie FREMM (zamówiono 6 z 20 planowanych).
https://twitter.com/Fincantieri/status/1907791882798637286