W niedzielę, 17 listopada 2024, służba prasowa brytyjskich królewskich wojsk lotniczych (Royal Air Force, RAF) poinformowała, że piloci RAF wraz z królewską marynarką wojenną (Royal Navy) przeprowadzili pierwszy test zrzutu lekkiego pocisku kierowanego SPEAR (Capability 3), produkcji europejskiego konsorcjum MBDA. Pocisk został wystrzelony z samolotu wielozadaniowego Eurofighter Typhoon FGR4.
Kampanię testów przeprowadzono na poligonie FMV Vidsel w regionie Norrbotten w północnej Szwecji w warunkach arktycznych, a nosicielem był samolot własności spółki BAE Systems plc. Umowa na rozpoczęcie produkcji seryjnej pocisków SPEAR 3 została zawarta 6 stycznia 2021 i miała wartość 550 mln GBP (wówczas 2,75 mld zł). Pociski zostaną zintegrowane z wspomnianymi samolotami Eurofighter Typhoon FGR4, a także F-35B Lightning II. Pierwotnie planowano, że próby rozpoczną się w 2023, ale nie poinformowano o przyczynie opóźnienia. Zgodnie z opublikowaną fotografią jednym z celów był czołg T-72.
Udany test pionierskiego pocisku SPEAR oznacza znaczący krok naprzód w możliwościach brytyjskich sił zbrojnych, zapewniając, że personel Royal Navy i Royal Air Force będzie wyposażony w najnowocześniejszą technologię w celu ochrony naszego kraju. To osiągnięcie nie tylko wzmacnia zdolności obronne kraju, ale także pobudza gospodarkę Wielkiej Brytanii, wspierając wysoko wykwalifikowane miejsca pracy i innowacje – powiedziała Maria Eagle, podsekretarz stanu ds. zamówień obronnych i przemysłu w Ministerstwie Obrony Wielkiej Brytanii.
Prace nad pociskiem rozpoczęto jeszcze w 2016 i pierwszą platformą do ich przenoszenia miał być Typhoon. Trzy lata później zawarto porozumienie o integracji z nowo zamówionymi F-35B. Ten drugi ma być zdolny do przenoszenia maksymalnie ośmiu pocisków, po cztery w każdej z dwóch komór uzbrojenia. Według MBDA, jest to pierwszy w swojej klasie pocisk rakietowy, który będzie wykorzystywany w środowisku sieciocentrycznym.
Dzięki umowie produkcyjnej, MBDA utrzyma zatrudnienie w tym programie dla 570 wysoko wykwalifikowanych specjalistów w samym konsorcjum oraz 200 kolejnych w łańcuchu poddostawców. Ponadto, utworzone zostaną kolejne 190 miejsca pracy w brytyjskich Stevenage, Bristolu i Bolton dla specjalistów od projektowania systemów, inżynierii oprogramowania, systemów sterowania, kontroli i nawigacji. Współpraca przemysłowa odbywa się na mocy porozumienia o partnerstwie PMA (Portfolio Management Agreement) z 2010, które zakładało utworzenie w kraju 4000 miejsc pracy.
Lekki pocisk kierowany SPEAR (Selective Precision Effects At Range) ma mniej niż 2 m długości, średnicę 180 mm i masę poniżej 100 kg. Napędzany silnikiem turboodrzutowym Hamilton Sundstrand TJ-150 pocisk powietrze-ziemia ma zasięg 130-140 km. Naprowadzanie odbywa się za pomocą nawigacji zliczeniowej (INS), satelitarnej (GPS) oraz radaru milimetrowego. Dzięki temu może razić cele ruchome w warunkach silnych zakłóceń elektromagnetycznych. Równolegle trwają prace nad przeciwradiolokacyjnym wariantem pocisku o nazwie SPEAR-EW.
Zainteresowanie pociskami SPEAR 3 wyrażają Włochy, Turcja, Arabia Saudyjska, Niemcy czy Korea Południowa.
SPEAR is a cutting-edge cruise missile which will benefit RAF and @RoyalNavy F-35 Lightning pilots. It has had its first successful guided firing trial in Sweden.
Full story: https://t.co/tg2FUnowds pic.twitter.com/OreV9ibHZv
— Royal Air Force (@RoyalAirForce) November 17, 2024
Wideo:
SPEAR is a next generation cruise missile and can hit targets from 100km away. It's designed to be used against a range of targets, including air defences, ships, tanks, defended structures and fast-moving vehicles.
Footage of the successful test firing provided by @MBDAGroup pic.twitter.com/7cU2dJAnxw
— Ministry of Defence 🇬🇧 (@DefenceHQ) November 17, 2024