We wtorek, 4 lutego 2025, amerykańska spółka L3Harris Technologies poinformowała, że nowy, w pełni cyfrowy system walki radioelektronicznej AN/ALQ-254V(1) Viper Shield został pomyślnie oblatany na bahrańskim samolocie wielozadaniowym Lockheed Martin F-16C Block 70, tymczasowo przydzielonym do 412. Skrzydła Doświadczalnego USAF z bazy lotniczej Edwards w Kalifornii (Pierwsze trzy bahrańskie F-16C/D Block 70 już w kraju).
Zdjęcie: L3Harris Technologies
Viper Shield zapewni najbardziej zaawansowane zdolności WRE flotom samolotów F-16 sześciu międzynarodowych partnerów, w tym wspomnianego Bahrajnu, który zamówił 16 egzemplarzy. 7 listopada 2024 spółka informowała, że ukończyła kwalifikację bezpieczeństwa lotu (Safety of Flight, SOF) dla tego systemu. Produkcja systemu rozpoczęła się 17 września br. w zakładzie L3Harris w Clifton, New Jersey.
Ten lot inauguruje najnowsze zwiększenie zdolności F-16 i naszych pilotów. System Viper Shield połączony z płatowcem Block 70 to – w porównaniu z klasycznym Viperem Block 50, na którym latałem w przeszłości – prawdziwy skok możliwości – powiedział major Anthony Pipe, pilot doświadczalny Sił Powietrznych USA latający na F-16. Ulepszenia w zakresie walki radioelektronicznej, jakie wprowadza ten system, zapewnią, że piloci latający tymi samolotami nadal będą wracać do domu.
Oblot obejmował serię prób mających na celu ograniczenie ryzyka w zakresie kompatybilności z komputerem misji oraz innymi elementami awioniki, a także sprawdzenie współdziałania z radarem AN/APG-83 z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA).
Dzięki takiemu podejściu, które obejmuje testowanie sprzętu i oprogramowania w laboratoriach, demonstrowanie funkcjonalności w trudnych środowiskach nasyconych emisjami częstotliwości radiowych oraz walidację systemu WRE na ziemi, mogliśmy przeprowadzić pomyślny pierwszy oblot systemu Viper Shield – powiedział Ed Zoiss, prezes działu Space and Airborne Systems w L3Harris. Ten krok pozwoli nam przygotować się do dalszych prób w locie oraz zaplanować dostawy systemu na koniec 2025 roku. Viper Shield to jedyne zaawansowane rozwiązanie WRE, które ma zapewnione pełne finansowanie i jest już w fazie produkcji na potrzeby międzynarodowych partnerów programu F-16.
Viper Shield to niskokosztowy system o ograniczonym ryzyku, który przeciwdziała współczesnym zagrożeniom radarowym dzięki natychmiastowemu wykrywaniu i zaawansowanym technologiom zakłócającym łańcuch decyzyjny potencjalnego adwersarza. W przeciwieństwie do konkurencyjnych systemów WRE, Viper Shield można integrować ze wszystkimi wersjami F-16 przy minimalnych modyfikacjach samolotu. System jest w pełni kompatybilny zarówno z obecnym, modułowym komputerem misji, jak i jego następcą – Next Generation Mission Computer.
Warto dodać, że 23 października 2024 Polska otrzymała zgodę Departamentu Stanu USA na zakup pakietu modernizacji Mid-Life Upgrade (MLU) do standardu Viper wszystkich 48 samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 52+ Advanced za maksymalnie 7,3 mld USD (wówczas 29,4 mld zł) do standardu F-16V, równoważnego dla fabrycznie nowych F-16C/D Block 70/72.
W pakiecie znalazły się m.in. 73 zestawy systemu walki radioelektronicznej AN/ALQ-257 IVEWS (Integrated Viper Electronic Warfare Suite) od Northrop Grumman lub właśnie AN/ALQ-254V(1) Viper Shield (lub równoważnych).
Na podstawie informacji prasowej
Viper Shield has taken to the skies! ✈️
The @usairforce successfully completed its first flight with our all-digital electronic warfare suite, marking one milestone closer to delivery in 2025. Learn more: https://t.co/G0fSDAI82g pic.twitter.com/qXrEELVWa7
— L3Harris (@L3HarrisTech) February 4, 2025