We wtorek, 20 maja 2025, podczas wysłuchania przed Komisją Sił Zbrojnych Senatu, szef sztabu amerykańskich Sił Powietrznych (US Air Force, USAF) gen. David W. Allvin poinformował senatorów o planach wycofania dwóch eskadr samolotów wielozadaniowych Boeing F-15E Strike Eagle z brytyjskiej bazy lotniczej RAF Lakenheath: 492. Eskadry Myśliwskiej Madhatters oraz 494. Eskadry Myśliwskiej Panthers, w ramach 48. Skrzydła Myśliwskiego USAF (48th Fighter Wing).
Zdjęcie: 492. Eskadra Myśliwska Madhatters
Wysłuchanie miało związek z pracami nad poprawkami do budżetu obronnego NDAA na rok fiskalny 2026. Jak powiedział generał Allvin, samoloty F-15E, w liczbie szacowanej etatowo na około 52 egzemplarze (po 26 na każdą z eskadr), mają zostać przebazowane do kontynentalnych Stanów Zjednoczonych po osiągnięciu gotowości operacyjnej przez dwie eskadry samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II, czyli 495. Valkyries i 493. Grim Reapers (zastąpiły samoloty przewagi powietrznej F-16C Eagle).
Była to odpowiedź na pytania republikańskiego senatora Theodore’a P. Budda z Karoliny Północnej (poniżej transkrypcja):
Budd: W zeszłym miesiącu otrzymaliśmy raport Sił Powietrznych dla Kongresu, w którym przedstawiono plan utrzymania i rekapitalizacji floty myśliwców. Plan obowiązuje do 2035 r. i opiera się na założeniach dotyczących produkcji i zamówień publicznych na najbliższe dziesięć lat, aby mógł funkcjonować. W tym sensie, jak ważne są linie produkcyjne myśliwców i stabilne finansowanie tych linii w Waszych wysiłkach na rzecz modernizacji floty?
Allvin: Są absolutnie krytyczne. Stabilne finansowanie pomaga nam nie tylko zrozumieć, jak rozwijać system szkolenia pilotów, ale także gdzie będą oni stacjonować, cała sprawa ma kluczowe znaczenie.
Budd: Jedną rzeczą, która rzuciła mi się w oczy, było dotarcie samolotów F-35 do bazy lotniczej Lakenheath. Gdy już zaczną funkcjonować, dwie eskadry Strike Eagle powrócą do Stanów Zjednoczonych. Czy podjęto decyzję, gdzie trafią te samoloty?
Allvin: Ostateczna decyzja nie została podjęta, ale kiedy patrzymy na właściwe miejsce, w którym można je rozmieścić, mają one nowsze silniki F100-PW-229 w porównaniu z silnikami F100-PW-220, w bazie lotniczej Seymour Johnson mają F100-PW-220, bardzo uważnie przyglądamy się tej możliwości, ponieważ Seymour Johnson będzie miała kluczowe znaczenie dla floty F-15E i F-15EX, jeśli chodzi o eskadrę szkoleniową i eskadrę operacyjną dla E. Jest to więc z pewnością atrakcyjne miejsce stacjonowania, ale nie podjęliśmy ostatecznej decyzji.
Budd: Seymour Johnson realizuje zarówno misje bojowe, jak i szkoleniowe i jest domem dla najstarszych Strike Eagle we flocie. Czy powrót odrzutowców z Lakenheath zapewni elastyczność w zarządzaniu flotą F-15 i utrzymywaniu tych misji przy życiu?
Allvin: Zdecydowanie tak.
Budd: Jeśli uda Wam się wycofać te najstarsze odrzutowców, te z silnikami F100-PW-220 w Seymour Johnson, nieobciążonych obowiązującym prawem, i zastąpić je nowszymi, czy ułatwi to utrzymanie zarówno misji bojowych, jak i szkoleniowych w Seymour Johnson?
Allvin: Zdecydowanie tak.
USAF chciały wcześniej wycofać wszystkie 119 egzemplarzy F-15E ze starszymi silnikami F100-PW-220 w poszukiwaniu oszczędności z terminem do końca 2028, ale plany te zostały później zablokowane przez Kongres w ramach poprawki do budżetu obronnego na rok fiskalny 2024, o czym wspomniał senator Rudd. Poprawka zezwalała USAF jedynie na wycofanie z eksploatacji pojedynczych egzemplarzy uznanych za niezdolne do misji i nieekonomiczne do naprawy.
Co ciekawe, 3 kwietnia br. gen. Christopher G. Cavoli, Naczelny Dowódca Sił Sojuszniczych w Europie (SACEUR) i szef Dowództwa Europejskiego Stanów Zjednoczonych (EUCOM) w pisemnym sprawozdaniu w Senacie poinformował, że 495. Eskadra Myśliwska Valkyries osiągnęła pełną gotowość operacyjną, natomiast analogiczny status dla 493. Grim Reapers przezbrajanej w F-35A nastąpi jesienią br. Może to oznaczać, że termin rozpoczęcia wycofywania F-15E Strike Eagle z Europy to koniec obecnego lub początek przyszłego roku.
Warto dodać, że 16 stycznia br. do bazy RAF Lakenheath powróciły z USA dwa F-15E Strike Eagle, które przechodziły proces modyfikacji obejmujący integrację nowego, cyfrowego systemu walki radioelektronicznej (WRE) typu AN/ALQ-250 EPAWSS (Eagle Passive/Active Warning Survivability System).
The first F-15E equipped with the advanced EPAWSS Electronic Warfare system takes off from San Antonio and heads home to the @48FighterWing.
This next-gen tech enhances pilot situational awareness and ensures the F-15 can tackle modern threats. pic.twitter.com/QG8hXi5ba8
— Boeing Defense (@BoeingDefense) January 17, 2025