W środę, 11 grudnia 2024, Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) z Detroit Arsenal w Michigan, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 656 232 769 USD (2,678 mld zł) ze spółką BAE Systems Land & Armaments (część BAE Systems Inc.) na dostawy kolejnej partii zmodernizowanych bojowych wozów piechoty M2A4 Bradley i bojowych wozów wsparcia ogniowego M7A3 BFIST (Bradley Fire Support Team).
M2A4 Bradley / Zdjęcie: BAE Systems Inc.
Nie ujawniono liczby zamawianych pojazdów, ale na podstawie wcześniejszych niedawnych umów można przypuszczać, że przekracza ona 300 egzemplarzy. Prace będą wykonywane w zakładach wykonawcy w York, w stanie Pensylwania, z terminem do 30 listopada 2027. Pojazdy prawdopodobnie zastąpią wozy przekazane wcześniej walczącej Ukrainie.
Przypomnijmy, że w ramach pakietów pomocy wojskowej USA dla Ukrainy, administracja prezydenta Joe Bidena przekazała ponad 300 bwp M2A2 Bradley ODS (Operation Desert Storm) – stan na 2 grudnia br., z których ostatnie uwzględniono w pakiecie z 10 maja br. Według niderlandzkiej grupy analitycznej Oryx, prowadzącej listę strat rosyjskich i ukraińskich na podstawie dowodów zdjęciowych i wideo, Ukraińcy stracili aż 116 pojazdów, w tym 58 zostało zniszczonych, 25 uszkodzonych, 27 uszkodzonych i porzuconych, 3 zdobyte, a 3 uszkodzone i zdobyte (Wystawa zdobycznego na Ukraińcach sprzętu wojskowego w Moskwie).
Poprzednia umowa produkcyjna na dostawę ponad 200 M2A4 o wartości ponad 440 mln USD została zawarta 12 września 2024. BAE Systems Inc. prowadzi również modernizację M2A3 do standardu M2A4 oraz M7A3 do M7A4. Umowy tej sprawie podpisano także we wrześniu br., a w grudniu 2023, dwie we wrześniu 2023, sierpniu 2023, czerwcu 2020, październiku 2019 i czerwca 2018 o łącznej skumulowanej wartości ponad 1,734 mld USD, obejmującej prace przy 491 M2A3 i 309 M7A3.
Zmodernizowane M2A4 i M7A4 zaczęły wchodzić do służby w US Army w lutym 2022 – pierwsze trafiły do 2. Pancernego Brygadowego Zespołu Bojowego (2th Armored Brigade Combat Team, 2th ABCT) 3. Dywizji Piechoty (3rd Infantry Division). 30 kwietnia br. zaprezentowano najnowszą odmianę modernizacji, oznaczoną jako M2A4E1, którą wyposażono w w aktywny system ochrony pojazdów typu Iron Fist Light od Elbit Systems (M2A4 zostały dostosowane wprawdzie do montażu aktywnego systemu ochrony pojazdów Iron Fist Light, ale go nie otrzymują w standardzie). Najnowsza umowa na Iron Fist Light została zawarta 5 listopada br.
Zakres modernizacji bwp M2A3 do standardu M2A4 obejmuje integrację nowych systemów optoelektronicznych i przyrządów obserwacyjno-celowniczych, zwiększenie mocy zespołu napędowego z 600 do 675 KM, zastosowanie pomocniczej jednostki napędowej (Auxiliary Power Unit, APU) i zmodernizowanego, zintegrowanego systemu zarządzania polem walki klasy BMS typu FBCB2 (Force XXI Battle Command Bridge and Below).
Modernizacja pozwoli na zwiększenie potencjału bwp do dalszej rozbudowy wyposażenia, jak i zapewnienia coraz to kolejnym modyfikacjom zapasu w zakresie mocy silnika (mobilność terenowa) i energii elektrycznej. Masa bojowa M2A4 w porównaniu z M2A3 wzrosła z 34,25 do 36,287 t. Pojazdy otrzymały nowe systemy łączności i diagnostyczne oraz instalację elektroniczną, co zwiększyło pobór energii.
M7A4 BFIST to z kolei zmodernizowany wariant zwiadowczy, rozpoznawczy i wskazywania celów.
BAE Systems Inc. otrzymała we wrześniu br. także zamówienie na trzecią wielkoseryjną partię gąsienicowych transporterów opancerzonych nowej generacji AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle), które bazują na rozwiązaniach technologicznych zastosowanych w M2 Bradley, ale i samobieżnej haubicy M109A7 PIM.