W czwartek, 25września 2025, Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) z Detroit Arsenal w Michigan, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę ramową o maksymalnej wartości 396 078 918 USD (1,443 mld zł) ze spółką BAE Systems Land & Armaments (część BAE Systems Inc.) z Yorku w Pensylwanii, na dostawy kolejnej partii zmodernizowanych bojowych wozów piechoty M2A4 Bradley.
Zdjęcie: BAE Systems
Miejsce prac i terminy będą uwzględnionej w kolejnych umowach wykonawczych, które będą zawierane z wykonawcą, a umowa ramowa wygaśnie 30 listopada 2027.
Poprzednia umowa na dostawy M2A4 Bradley, jak bojowych wozów wsparcia ogniowego M7A3 BFIST (Bradley Fire Support Team) została zawarta 11 grudnia 2024 i miała wartość ponad 656 mln USD. Również termin jej wykonania minie 30 listopada 2027.
Wcześniejsza umowa produkcyjna o wartości ponad 440 mln USD została zawarta 12 września 2024. BAE Systems Inc. prowadzi również modernizację M2A3 do standardu M2A4 oraz M7A3 do M7A4. Umowy tej sprawie podpisano także we wrześniu 2024, a w grudniu 2023, dwie we wrześniu 2023, sierpniu 2023, czerwcu 2020, październiku 2019 i czerwca 2018 o łącznej skumulowanej wartości ponad 1,734 mld USD, obejmującej prace przy 491 M2A3 i 309 M7A3. Zmodernizowane M2A4 i M7A4 zaczęły wchodzić do służby w US Army w lutym 2022.
30 kwietnia 2024 zaprezentowano najnowszą odmianę modernizacji, oznaczoną jako M2A4E1, którą wyposażono w w aktywny system ochrony pojazdów typu Iron Fist Light od Elbit Systems (M2A4 zostały dostosowane wprawdzie do montażu aktywnego systemu ochrony pojazdów Iron Fist Light, ale go nie otrzymują w standardzie). Najnowsza umowa na Iron Fist Light została zawarta 5 listopada 2024.
Zakres modernizacji bwp M2A3 do standardu M2A4 obejmuje integrację nowych systemów optoelektronicznych i przyrządów obserwacyjno-celowniczych, zwiększenie mocy zespołu napędowego z 600 do 675 KM, zastosowanie pomocniczej jednostki napędowej (Auxiliary Power Unit, APU) i zmodernizowanego, zintegrowanego systemu zarządzania polem walki klasy BMS typu FBCB2 (Force XXI Battle Command Bridge and Below).
Modernizacja pozwoli na zwiększenie potencjału bwp do dalszej rozbudowy wyposażenia, jak i zapewnienia coraz to kolejnym modyfikacjom zapasu w zakresie mocy silnika (mobilność terenowa) i energii elektrycznej. Masa bojowa M2A4 w porównaniu z M2A3 wzrosła z 34,25 do 36,287 t. Pojazdy otrzymały nowe systemy łączności i diagnostyczne oraz instalację elektroniczną, co zwiększyło pobór energii.
Zamówienia na te pojazdy wynikają także z faktu, że US Army musi uzupełniać stany po przekazaniu ponad 300 M2A2 Bradley ODS-SA (Operation Desert Storm) do Ukrainy w ramach pakietów pomocy wojskowej – stan na 9 stycznia br., z których ostatnie uwzględniono w pakiecie z 10 maja 2024. Wozy otrzymały pancerz reaktywny BRAT (Bradley Reactive Armor Tiles) oraz zdwojoną wyrzutnię dla ciężkich przeciwpancernych pocisków kierowanych BGM-71 TOW.
Według niderlandzkiej grupy analitycznej Oryx, prowadzącej listę strat rosyjskich i ukraińskich na podstawie dowodów zdjęciowych i wideo, Ukraińcy stracili aż 182 pojazdy (96 zniszczonych, 25 uszkodzonych, 48 uszkodzonych i porzuconych, a 13 w różnym stanie zostało zdobytych przez Rosjan). 23 lipca br. Amerykanie zgodzili się na sprzedaż pakietu wsparcia ukraińskich pojazdów za maksymalnie 150 mln USD (wówczas 542,49 mln zł).
Czytaj także:
