W poniedziałek, 26 czerwca br., amerykańska spółka General Dynamics Land Systems (GDLS) poinformowała o podpisaniu umowy o wartości 712,3 mln USD (2,92 mld zł) z Dowództwem Zamówień US Army (Army Contracting Command) dostarczy rodzimym wojskom lądowym partię kolejnych 300 ulepszonych kołowych transporterów opancerzonych Stryker DVH A1 (oznaczonych alternatywnie jako ICVV-A1).
Tym samym aneksowano pięcioletnią umowę ramową z 11 czerwca 2020 o wartości 2,47 mld USD (10,15 mld zł) z opcją przedłużenia o rok, która zakłada produkcję nieokreślonej liczby zmodernizowanych podwozi transporterów opancerzonych Stryker A1 z podwójnym dnem kadłuba (Double V-Hull), dysponujących mocniejszym silnikiem wysokoprężnym Caterpillar C9 o mocy 450 KM (w miejsce Caterpillar 3126 o mocy 350 KM) i dopuszczalną masę całkowitą (dmc) zwiększoną do 27,2 t (60 tys. funtów).
Modyfikacje obejmują też nowe okablowanie i alternator o natężeniu 910 A (w miejsce 570 A). Podwozie to charakteryzuje się poprawionymi charakterystykami w zakresie odporności na wybuch min i improwizowanych ładunków wybuchowych. Zostało opracowane w związku z pilną potrzebą operacyjną amerykańskiego kontyngentu w Afganistanie na ochronę życia załóg i zadebiutowało tam w 2011.
Na nowym podwoziu zabudowano m.in. zestawy systemu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu IM-SHORAD (Interim Maneuver Short-Range Air Defense) czy nowe kołowe bojowe wozy piechoty M1126 z 30-mm armatą automatyczną ATK XM813 w ramach programu Stryker Medium Caliber Weapons System (MCWS), a także demonstratory technologii jak systemu wysokoenergetycznej broni laserowej DEIMOS (Directed Energy Interceptor for Maneuver Short-Range Air Defense System), system generowania impulsu elektromagnetycznego Leonidas, czy laserowy system obrony przeciwlotniczej DE M-SHORAD (Directed Energy Maneuver Short-Range Air Defense).
Stryker A1 ma silnik o mocy 450 koni mechanicznych, zawieszenie o obciążeniu do 60 000 funtów, alternator o natężeniu 910 amperów i sieć cyfrową, zapewniając jednocześnie niespotykaną dotąd przeżywalność żołnierzy – powiedział Gordon Stein, wiceprezes ds. operacji w USA w General Dynamics Land Systems. Stryker to największa flota pojazdów bojowych w Armii – sprawdzona w walce, opłacalna, bardzo mobilna, wszechstronna, zrównoważona i transportowalna. Jesteśmy dumni, że nasze innowacje, badania, rozwój i inwestycje przekształciły Strykera w platformę nowej generacji dla formacji Brygadowych Zespołów Bojowych Strykerów i nie tylko.
Strykery w różnych odmianach trafiły także na eksport do Tajlandii (60 +70 egzemplarzy) i Macedonii Północnej (54 egzemplarze), a w ostatnim czasie do Ukrainy jako pomoc materiałowa rządu amerykańskiego (125 egzemplarzy, w tym 20 w wariancie inżynieryjnym M1132 ESV z trałem przeciwminowym LWMR).
https://twitter.com/GD_LandSystems/status/1673422846536609806?s=20