W czwartek, 6 marca 2025, Air Force Lifecycle Management Center (AFLCMC) Dowództwa Logistycznego USAF z bazy lotniczej Hill z Utah, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 265 960 280 USD (1,023 mld zł) ze spółką Lockheed Martin Aeronautics Corp. (część Lockheed Martin) na wsparcie eksploatacji i aktualizację oprogramowania samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM Block 10/15 wchodzących na wyposażenie argentyńskich wojsk lotniczych (Fuerza Aérea Argentina, FAA).
Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Argentyny via Facebook
Umowa będzie realizowana w ramach programu wojskowej sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales) za pośrednictwem biura programowego F-16 System Program Office z Lockheed Martin jako wyłącznym wykonawcą. Kontrakt ten przewiduje aktualizację oprogramowania do operacyjnego programu lotów i transfer samolotów F-16 z Danii do Argentyny. Prace będą wykonywane w Fort Worth w Teksasie, a także w niesprecyzowanych lokalizacjach w Danii i Argentynie. Oczekuje się, że zostaną zakończone do 31 marca 2032. W momencie zawarcia umowy uruchomiono pierwsze środki finansowe w wysokości 53 192 056 USD (204,701 mln zł).
Przypomnijmy, że 30 października 2024 Departament Stanu USA wydał zgodę na potencjalną sprzedaż do pakietu uzbrojenia i wsparcia eksploatacji dla argentyńskich F-16 za maksymalnie 941 mln USD (wówczas 3,775 mld zł).
F-16 w Argentynie
Tymczasem nie tak dawno, bo 25 lutego w argentyńskiej bazie lotniczej Tandil w prowincji Buenos Aires odbyła się uroczystość prezentacji pierwszego samolotu F-16BM Block 10 (egzemplarz nielotny przeznaczony do szkolenia naziemnego) z partii 25 eks-duńskich F-16AM/BM MLU Block 10/15.
Po raz pierwszy, 31 lipca 2023 argentyński dziennik La Nacion informował, powołując się na źródła rządowe w Buenos Aires, że administracja prezydenta USA Joe Bidena miała zaoferować Argentynie sprzedaż 38 używanych samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM MLU Block 10/15 z Danii oraz 4 patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych P-3C Orion z Norwegii (Argentyna odebrała pierwszy P-3C Orion).
11 października 2023, zastępca sekretarza stanu USA ds. polityczno-wojskowych Mira K. Resnick przesłała list do ambasadora Argentyny w USA, Jorge Argüello, ze zgodą na to, aby Dania mogła odsprzedać Argentynie 24 samoloty F-16.
26 marca 2024 duński minister obrony Troels Lund Poulsen i argentyński minister obrony Luis Alfonso Petri podpisali w Buenos Aires list intencyjny torujący drogę do umowy międzyrządowej, która została następnie zawarta 16 kwietnia wraz z jednoczesnym przekazaniem pierwszych trzech egzemplarzy (poza tym rząd w Kopenhadze obiecał przekazanie 19 innych F-16 jako pomoc wojskową walczącej Ukrainie, a ich następcami są F-35A Lightning II).
Wojska lotnicze Argentyny borykają się z brakami sprzętowymi po wycofaniu z końcem 2015 wszystkich samolotów myśliwskich Dassault Mirage III i Mirage 5. Nowe samoloty bojowe mają także uzupełnić 24 Douglas/Lockheed Martin A-4AR Fightinghawk (w tym 3 szkolne OA-4AR), które są w służbie od grudnia 1997 (pierwotnie zamówiono 36 A-4AR i 4 OA-4AR). Służą w 5. Brygadzie Lotnictwa (V Brigada Aérea), stacjonującej w bazie Villa Reynolds w prowincji San Luis, ale ich utrzymanie staje się coraz droższe.
W poprzednich latach brano pod uwagę zakup fabrycznie nowych FA-50 Fighting Eagle czy FC-1/JF-17 Thunder Block III, jednak z różnych powodów tak się nie stało. Wcześniej brano też ewentualnie pod uwagę pozyskanie używanych IAI Kfir, Dassault Mirage F1, Saab JAS 39C/D Gripen, Suchoj Su-24M czy Eurofighter Typhoon Tranche 1, ale też nowych Leonardo M-346FT, RSK MiG-35 czy Aero L-159 ALCA.
W międzyczasie zakupiono, choć z problemami, dla dowództwa lotnictwa morskiego (Comando de Aviación Naval Argentina, COAN) we Francji 5 używanych, pokładowych samolotów myśliwsko-szturmowych Dassault Super Étendard Modernisé, choć te według doniesień medialnych mogą także zostać oddane Ukrainie.