W czwartek, 7 listopada 2024, Ministerstwo Obrony Izraela poinformowało, że dzień wcześniej podpisało umowę międzyrządową LOA (Letter of Offer and Acceptance) ze Stanami Zjednoczonymi na zakup 25 samolotów wielozadaniowych Boeing F-15IA Eagle (Israel Advanced) z opcją na 25 kolejnych za 5,2 mld USD (20,96 mld zł).
Dyrektor generalny w Ministerstwie Obrony Izraela, gen. w st. spocz. Eyal Zamir, szef Misji Ministerstwie Obrony Izraela w USA, Aviram Hasson i starszy zastępca szefa Misji, Offer Zavatzky / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Izraela
Umowę sygnował dyrektor generalny w Ministerstwie Obrony Izraela, gen. w st. spocz. Eyal Zamir. Została ona sfinalizowana wczoraj po negocjacjach między misją resortu obrony w USA a Boeingiem we współpracy z Korpusem Powietrznym Izraela. Negocjacje zakończono w ubiegłym miesiącu.
Gen. Zamir powiedział: Ministerstwo realizuje kompleksową strategię mającą na celu zwiększenie zdolności operacyjnych IDF (Sił Obronnych Izraela – przyp. red.). Zabezpieczyliśmy umowy o zamówieniach publicznych o wartości prawie 40 mld USD (około 150 mld NIS) od początku wojny (z Hamasem i Hezbollahem oraz proxy z Iranem – przyp. red.). Koncentrując się na pilnych potrzebach w zakresie zaawansowanego uzbrojenia i amunicji na niespotykaną dotąd skalę, jednocześnie inwestujemy w długoterminowe zdolności strategiczne. Ta eskadra F-15, obok trzeciej eskadry F-35 zakupionej wcześniej w tym roku, stanowi historyczne wzmocnienie naszych sił powietrznych i zasięgu strategicznego – zdolności, które okazały się kluczowe w toczącej się wojnie. Kontynuujemy realizację podobnych porozumień transformacyjnych we wszystkich domenach Sił Obronnych Izraela – od sił powietrznych i morskich po operacje lądowe, wywiad i nie tylko (USA wysyłają dodatkowe siły na Bliski Wschód w celu obrony Izraela).
Prezes spółki Boeing Israel, gen. dyw. w st. spocz. Ido Nehushtan:
Boeing jest dumny ze swojego długoletniego partnerstwa z Izraelem, relacji, która sięga czasów powstania naszego kraju. Spółka będzie nadal współpracować z rządami USA i Izraela, aby dostarczać zaawansowane samoloty F-15IA za pośrednictwem standardowych kanałów zamówień wojskowych.
Umowa jest częścią szerszego pakietu pomocy wojskowej USA dla Izraela, zatwierdzonego przez Kongres na początku roku. Dostawy mają rozpocząć się w 2031 w tempie 4-6 samolotów rocznie, które zastąpią najstarsze F-15A/C Eagle (wcześniej przewidywano rok 2029).
Przypomnijmy, że 13 sierpnia br. rząd w Tel-Awiwie otrzymał zgodę na zakup do 50 nowych samolotów wielozadaniowych F-15IA Eagle oraz modernizacji posiadanych 25 F-15I Ra’am do standardu F-15I+ za maksymalnie 18,82 mld USD (wówczas 73,36 mld zł). Samoloty zostaną zintegrowane z izraelskim uzbrojeniem.
Przypomnijmy, że 1 kwietnia br. amerykański magazyn Politico informował, powołując się na źródła w Kongresie, że administracja prezydenta Joe Bidena rozważa sprzedaż do Izraela nawet 50 samolotów F-15EX Eagle II. Wniosek do odpowiednich komitetów Kongresu miał zostać złożony w lutym br.
Jak informował portal branżowy Breaking Defense 19 stycznia 2023 i następnie dziennik The Jerusalem Post, 21 stycznia 2023, rząd izraelski miał wnioskować o możliwość zakupu 25 F-15EX Eagle II z możliwością zwiększenia do 50 (wnioskowano też o modernizację 25 F-15I Ra’am). Zainteresowanie najnowszą odmianą F-15 w Izraelu sięga jeszcze listopada 2018 (F-15IA Advanced Eagle dla Izraela?).
Tymczasem 28 maja br. Izrael zamówił kolejne 25 samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A Lightning II w wersji izraelskiej F-35I Adir, które dołączą do 50 wcześniej zakontraktowanych.
F-15EX Eagle II ma udźwig 13 381 kg (do 12 pocisków rakietowych różnej klasy), jest napędzany dwoma silnikami F110-GE-129 (dotychczas amerykańskie F-15 napędzają Pratt & Whitney F100-PW-220), a w kabinie umieszczono komputer misji ADCPII, który był testowany od 2016. Komputer ma wykonywać 87 mld operacji/sekundę. Samolot wyposażono także w nowy, cyfrowy system walki radioelektronicznej EPAWSS (Eagle Passive/Active Warning and Survivability System).
Jak dotąd jedynym użytkownikiem F-15EX Eagle II są amerykańskie wojska lotnicze (US Air Force, USAF), gdzie 10 lipca br. ogłoszono status wstępnej gotowości operacyjnej IOC (Initial Operational Capability). Jak dotąd dostarczono już 8 egzemplarzy z 12 partii próbnej. USAF planują obecnie zakup łącznie 98 egzemplarzy (wobec 144 pierwotnie deklarowanych), z których już zamówiono 48.
Kolejnym użytkownikiem eksportowym będzie natomiast Indonezja, która która jest zainteresowana 24 egzemplarzami F-15IDN.
Samoloty F-15EX Eagle są także oferowane Polsce, Indiach i Arabii Saudyjskiej. 24 września br. spółka Boeing podpisała porozumienia z Wojskową Akademią Techniczną i Lotniczą Akademią Wojskową w sprawie możliwości szkolenia personelu naziemnego i pilotów w kraju. Wcześniej, podczas XXXII MSPO w Kielcach zawarto porozumienia z wchodzącymi w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej: Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 2 oraz Wojskowym Centralnym Biurem Konstrukcyjno-Technologicznym.
Israel MOD Acquires 25 Advanced F-15 Aircraft for $5.2 Billion
The Israel Ministry of Defense (IMOD) signed yesterday (Wednesday) a landmark transaction to acquire the next generation of F-15 fighter jets, purchasing 25 advanced aircraft from Boeing. pic.twitter.com/sq6lskDfV8
— Ministry of Defense (@Israel_MOD) November 7, 2024