W poniedziałek, 20 października 2025, Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) poinformował, że zawarł umowę o wartości ok. 3 mld EUR (12,69 mld zł) z europejską spółką General Dynamics European Land Systems (GDELS) – Mowag na dostawę 274 kołowych pojazdów rozpoznawczych Luchs 2 (niem. Ryś) w ramach programu SpähFz NG (Spähfahrzeug Next Generation).
Zdjęcia i grafiki: GDELS – Mowag
Pakiet obejmuje wsparcie logistyczno-szkoleniowe oraz symulatory. Wcześniej program, który w dużej mierze finansowany jest ze specjalnego funduszu Bundeswehry, został zatwierdzony przez komisję budżetową (Haushaltsausschuss) parlamentu (Bundestagu).
Wykonawca zaoferował pojazd na bazie pomniejszonego wariantu kołowego transportera opancerzonego Piranha V – zamiast oryginalnego 8×8 – w układzie 6×6.
To dla nas zaszczyt i zobowiązanie, że zostaliśmy wybrani na głównego wykonawcę w zakresie opracowania i dostawy nowego pojazdu rozpoznawczego dla pododdziałów zwiadowczych Wojsk Lądowych Bundeswehry. Jesteśmy dumni, że wygraliśmy konkurencyjny przetarg na ten niezwykle wymagający technologicznie, kluczowy projekt. Teraz naszym głównym celem jest dostarczenie nowego pojazdu rozpoznawczego żołnierzom, we współpracy z naszymi partnerami, zgodnie z umową pod względem kosztów i harmonogramu. Korzystając z okazji, chcielibyśmy podziękować wszystkim zaangażowanym, a w szczególności niemieckiemu Urzędowi do spraw zakupów obronnych BAAINBw, za profesjonalną, konstruktywną i zorientowaną na cel współpracę – powiedział dr Thomas Kauffmann, dyrektor ds. sprzedaży GDELS i dyrektor zarządzający GDELS Deutschland.
O tym, że GDELS – Mowag, jeszcze nieoficjalnie, zwycięży w programie, Hartpunkt informował 7 października 2024. Miała pokonać kontrofertę KNDS Deutschland z fińskim transporterem opancerzonym Patria 6×6 (który jednak zastąpi TPz Fuchs 6×6) i grupy Rheinmetall AG z TPz Fuchs Evolution (aka. Fuchs 1A9).

Początkowo pojawiały się doniesienia, że miał otrzymać oznaczenie Korsak jak nazywany lis stepowy, w nawiązaniu do lisa pustynnego, czyli Fenka, gdyż ma być następcą Leichter Gepanzerter Spähwagen (LGS) Fennek 4×4. Jednak niedawno, bo 26 września pojawiło się potwierdzenie nazwy Luchs 2, nawiązującego bezpośrednio do kołowego wozu rozpoznawczego Spähpanzer 2 (SpPz 2) Luchs 8×8, użytkowanego w pododdziałach zwiadowczych (Heeresaufklärungstruppe) Wojsk Lądowych (Heer) w latach 1975-2009.
Przypomnijmy, że Bundeswehra od 17 października 2023 poszukiwała następcy starzejących się pojazdów LGS Fennek. Zgodnie z opublikowanym wówczas ogłoszeniem, BAAINBw poszukiwał dostawcy maksymalnie 254 pojazdów nowej generacji, w tym 92 w ramach zamówienia podstawowego i 162 w ramach opcji. Program formalnie rozpoczęto 20 września 2024, ale zainteresowani mieli czas do połowy listopada 2024 na przesłanie wniosków o udział w postępowaniu.
Pierwsze dwa egzemplarze w konfiguracji prototypowej miałyby trafić do Bundeswehry na testy, a po ich pozytywnym zakończeniu, 90 następnych w konfiguracji seryjnej. Co ciekawe wycofanie LGS Fennek wyznaczono na 14 grudnia 2028. Teraz jak widać zamówienie zostało zwiększone o 20 egzemplarzy.
Zgodnie z wymogami taktyczno-technicznymi, nowe pojazdy SpähFz NG, także kołowe, muszą być wyposażone w nowym system zarządzania polem walki D-LBO (Digitalisation of Land-Based Operations), 25-mm armatę automatyczną Oerlikon KBA w module uzbrojenia oraz wyrzutnie granatów dymnych i aerozolowych (co ciekawe, armaty tego kalibru nie są w użyciu w Bundeswehrze). Pojazdy muszą charakteryzować wysoką mobilnością terenową (w tym wymóg pływalności), nowoczesnymi systemami nawigacji, łączności i wymiany informacji oraz odpornością balistyczną na odpowiednim poziomie.
Zaoferowany przez GDELS-Mowag pojazd ma być wyposażony m.in. w bezzałogowy moduł uzbrojenia opracowany przez Rheinmetall Electronics we współpracy ze słoweńską spółką Valhalla Turrets oraz system optoelektroniczny Hensoldt BAA IV i system dookólnej obserwacji na oddzielnych masztach (odpowiednio, po prawej i po lewej stronie kadłuba) radiostacje UHF/VHF, systemy łączności satelitarnej (SATCOM) czy system wsparcia elektronicznego (ESM). Co ciekawe, będzie to pojazd pływający.
Warto dodać, że obecnie Bundeswehra realizuje inny program wykorzystujący podwozie Piranha V, ale w wersji bazowej 8×8. Jest to platforma łączności TaWAN LBO (Tactial Wide Area Network for Land Operations), której wyposażenie specjalistyczne ma dostarczyć Rheinmetall AG i Airbus Defence and Space.
Decyzją o wyborze naszego pojazdu Piranha 8×8 do programu TaWAN, a teraz Piranha 6×6 do programu pojazdu rozpoznawczego nowej generacji, niemieckie siły zbrojne wyraziły zaufanie do GDELS i jego znaczącego wkładu. Wybór Bundeswehry po raz kolejny podkreśla nasze kompetencje i możliwości jako jednego z wiodących dostawców systemów lądowych w Europie. Nasi klienci mogą w pełni polegać na GDELS jako sprawdzonym partnerze – podsumował prezes GDELS Antonio Bueno.
Czytaj także:
- Media: Niemcy jednak zainteresowane zakupem kolejnych F-35A
- Umowa na 222 kołowe bojowe wozy piechoty Schakal dla Niemiec i K. Niderlandów
- Umowa na 20 samolotów Eurofighter Typhoon Tranche 5 dla Niemiec
- Rheinmetall AG dostarczy do Bundeswehry chronione szpitale polowe
- Bundeswehra zamawia drony przechwytujące od TYTAN Technologies
- Niemcy odebrały pierwszego P-8A Poseidon

