W środę, 12 lutego 2025, podczas wizyty prezydenta Turcji Recepa Tayyipa Erdoğana w Indonezji, turecka Baykar Makina podpisała umowę z indonezyjską PT Republik Korpora Indonesia (Republikorp) ws. utworzenia spółki joint venture produkującej bojowe bezzałogowe statki latające Bayraktar TB3 i Bayraktar Akıncı na potrzeby sił zbrojnych Indonezji. Oprócz tego drugą umowę z indonezyjskim podmiotem podpisała turecka spółka Roketsan (Turecki Baykar Makina przejmuje włoskiego Piaggio Aerospace).
Dokumenty sygnowali dyrektor wykonawczy Baykar Makina, Haluk Bayraktar i dyrektor generalny Roketsan Muratem İkincim wraz z przewodniczącym PT Republik Korpora Indonesia (Republikorp) Normanem Joesoefem w obecności prezydenta Indonezji Prabowo Subianto i prezydenta Erdoğana, a także ministra obrony Indonezji, Sjafrie Sjamsoeddina i dyrektora generalnego tureckiej Prezydencji Przemysłu Obronnego (Savunma Sanayii Başkanlığı, SSB) prof. dr Haluka Görgüna.
Umowy obejmuje produkcję w Indonezji zaawansowanych bezzałogowych statków powietrznych klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu), a także opracowanie zaawansowanych systemów pocisków kierowanych, takich jak przeciwokrętowe pociski manewrujące. Głównym celem tej współpracy jest transfer technologii i szkolenie lokalnych inżynierów w celu wzmocnienia niezależności indonezyjskiego przemysłu obronnego.
Indonezja i Turcja wzmocnią współpracę w zakresie obrony i bezpieczeństwa, w tym edukację i szkolenie personelu sił zbrojnych. Uzgodniliśmy również przyspieszenie produkcji w przemyśle obronnym – powiedział prezydent Indonezji Prabowo Subianto.
W ramach umowy JVA pomiędzy Baykar Makina a PT Republikorp zostaną utworzone lokalne zdolności do produkcji, montażu i wsparcia eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych. Przewiduje się produkcję do 60 zestawów bezzałogowców Bayraktar TB3 i do 9 zestawów Bayraktar Akinci.
Baykar wniesie swoje doświadczenie w zakresie produkcji, transferu technologii i szkoleń, podczas gdy PT Republikorp zapewni zgodność z przepisami, rozwój infrastruktury, certyfikację do zdatności lotu i integrację z ekosystemem sił zbrojnych Indonezji. Strona indonezyjska skupi się w działaniach związanych z ulokowaniem linii produkcyjnej i zarządzaniem łańcuchem dostaw komponentów.
Bayraktar TB3 / Zdjęcie: Archiwum MILMAG
Bayraktar TB3 jest to uderzeniowo-rozpoznawczy bezzałogowiec w wersji pokładowej klasy MALE, zaprojektowany jako uzupełnienie odrzutowego Kızılelma-B dla Marynarki Wojennej Turcji. Pierwsze informacje o pokładowym bbsl Bayraktar, który otrzymał oznaczenie TB3 (Taktik Blok 3), pojawiły się 27 października 2020. Premiera odbyła się 27 marca 2023. Następnie prototyp został oblatany 27 października 2023, a pierwsze próby startu ze skoczni typu ski-jump rozpoczęto 1 czerwca 2024. Do tego momentu wykonał 36 lotów testowych, w tym z głowicą optoelektroniczną Aseslan ASELFLIR-500.
O ile zachowano podobny układ konstrukcyjny, jak w przypadku popularnego TB2 (zakupionego m.in. przez Polskę), to nowy bezzałogowiec jest większy i dwukrotnie cięższy. Ma 14 m rozpiętości skrzydeł (przy czym są one składane, dzięki czemu podczas postoju szerokość samolotu zostaje znacznie zredukowana do 8,35 m), 8,25 m długości i 2,6 m wysokości (dla porównania TB2 ma wymiary 12 m x 6 m x 2,2 m). Maksymalna masa startowa TB3 ma wynosić 1430 kg, z czego 280 kg ma stanowić ładunek użyteczny (dla porównania TB2 ma masę 700 kg, z czego ładunek użyteczny to 150 kg).
Napęd TB3 stanowi turecki silnik tłokowy TEI PD-170 o mocy 172 KM (TB2 dysponował kanadyjsko-austriackim Bombardier-Rotax 912-iS o mocy 100 KM, a po nałożeniu embargo przez Kanadę bliżej nieokreślonym o mocy 105 KM). Zapewni on prędkość przelotową 125 w. (231 km/h) i maksymalną 160 w. (296 km/h). Analogicznie uzyskiwane prędkości lotu starszego Bayraktara to 70 i 120 w. (130-222 km/h). TB3 ma dysponować długotrwałością lotu ocenianą na co najmniej 24 godziny, przy czym rekordowy parametr ten udowodniony przez TB2 wynosi 27 godzin i 3 minuty. Dzięki zaawansowanej łączności, TB3 ma działać w zasięgu (LOS) i poza zasięgiem wzroku (BLOS) oraz całkowicie autonomicznie startować i lądować. Producent przewidywał rozpoczęcie produkcji seryjnej w 2024.
W przypadku Indonezji, Bayraktar TB3 mogą trafić na wyposażenie rozważanych, co najmniej czterech śmigłowcowców desantowych dla Marynarki Wojennej (Tentara Nasional Indonesia Angkatan Laut, TNI-AL).
Bayraktar Akinci / Zdjęcie: Archiwum MILMAG
Bayraktar Akıncı jest to dwusilnikowy bojowy bezzałogowiec klasy MALE, które nazwa w języku tureckich oznacza Korsarza i został opracowany w programie Uçan Balık (pol. latająca ryba).
Akıncı ma 20 m rozpiętości skrzydeł, 12,2 m długości i 4,1 m wysokości. Maksymalna masa startowa wynosi 5500 g (początkowo miała wynieść 4500 kg), z czego 1350 kg to masa użyteczna. Prędkość przelotowa wynosi 240 km/h, a maksymalna 360 km/h. Akıncı wyposażono w wyprodukowany lokalnie system nawigacji satelitarnej, system nawigacyjno-celowniczy z czujnikiem w podczerwieni (FLIR), system zwiadu elektronicznego i obrazowego, zasobnik elektronicznych środków wsparcia (ESM), system antykolizyjny, wielofunkcyjny radar z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA, a także radar SAR/GMTI. Uzbrojeniem bbsl są m.in. bomby ogólnego przeznaczenia MAM-L, MAM-C, CIRIT, Mk 81 i Mk 82, bomby kierowane HGK, KGK i LGK oraz pociski manewrujące z rodziny SOM.
Akıncı A otrzymał początkowo ukraińskie silniki Iwczenko-Progress Ał-450T o mocy 450 KM każdy. Akıncı B wyposażono w silniki Pratt & Whitney Canada PT6A-135A o mocy 750 KM każdy, a 24 lutego br. oblatano wariant Akıncı C z ulepszonymi silnikami serii PT6 o mocy 850 KM każdy.
Pierwsze trzy samoloty weszły na wyposażenie tureckich sił zbrojnych 29 sierpnia 2021. Od tamtej pory wyprodukowano prawie 70 egzemplarzy oraz kolejne, które trafiły także na eksport do sił zbrojnych Azerbejdżanu, Pakistanu (6-7 egz.), Libii (co najmniej 1 egz.), Etiopii i Burkiny Faso. W dalszej kolejności trafią do Kirgistanu i Arabii Saudyjskiej.