W poniedziałek, 26 lutego, amerykańska korporacja RTX poinformowała, że spółka joint venture Collins Elbit Vision Systems (złożona z Collins Aerospace i Elbit Systems of America) dostarczyła 3000. seryjny egzemplarz hełmu HMDS Gen III (Helmet-Mounted Display System), przeznaczonego dla pilotów samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35 Lightning II.
Zdjęcie: Collins Aerospace, część korporacji RTX
Hełmy HMDS Gen III zostały wprowadzone w pierwszej kolejności do amerykańskich wojsk lotniczych (US Air Force, USAF) w 2018. Charakteryzuje się tym, że wyświetla pilotowi wszystkie niezbędne dane dotyczące lotu i sytuacji taktycznej, dlatego F-35 nie musi dysponować klasycznym wyświetlaczem przeziernym HUD w kabinie. Do tego HMDS Gen III jest połączony z elektrooptycznym systemem obserwacji dookólnej AN/AAQ-37 DAS (Distributed Aperture System), który zapewnia 360-stopniowy obraz wokół samolotu, jak i pod nim (na zasadzie patrzenia przez kadłub samolotu), ale będzie zastępowany przez system nowej generacji EODAS (Next-Generation Electro-Optical Distributed Aperture System) (Pięć umów na wsparcie F-35).
HMDS Gen III to niewątpliwie najbardziej zaawansowany hełm lotniczy na świecie. Do grona użytkowników hełmów tego typu wkrótce dołączy Polska. Umowa na produkcję pierwszej partii tych urządzeń, związana z planowaną dostawą 32 samolotów F-35A Block 4, została zawarta 21 sierpnia 2023.
CEVS opracowała i dostarczyła rozwiązania nowej generacji, które zapewniają pilotom bezpieczeństwo i gotowość bojową od prawie 30 lat – powiedział Daniel Karl, współdyrektor generalny CEVS z Collins Aerospace. HMDS zapewnia pilotom w strefach działań bojowych niezrównaną świadomość sytuacyjną, dostarczając im niezbędnych informacji potrzebnych do szybszego podejmowania decyzji. Nasz zespół w Wilsonville w stanie Oregon jest dumny, że pomógł kierować rozwojem i produkcją tej technologii dla naszych żołnierzy, która będzie pomagać im wygrać przyszłą walkę.
Spółka CEVS dostarczyła ponad 20 000 hełmów lotniczych różnego typu, z którymi piloci wojsk lotniczych wielu państw wylatali ponad 1 milion godzin na 40 różnych platformach samolotów bojowych.
Zgodnie z informacją Lockheed Martin ze stycznia br., do 10 państw dostarczono ponad 980 seryjnych samolotów rodziny F-35 (a na początku roku miał zjechać z linii montażu końcowego egzemplarz tysięczny), które wylatały ponad 768 tys. godzin. Samoloty operują obecnie z 31 baz lotniczych, przeszkolono na nie ponad 2250 pilotów i 15 125 członków personelu technicznego.
Warto zauważyć, że 7 września 2023 CEVS otrzymała zamówienie o wartości 16 mln USD od amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy) na dostawę nowych hełmów Zero-G HMDS+ dla pilotów samolotów wielozadaniowych F/A-18E/F Super Hornet Block III i samolotów walki radioelektronicznej i przełamywania obrony powietrznej EA-18G Growler Block II. Będą one oferowane również w programach budowy samolotów wielozadaniowych 6. generacji.
Collins Elbit Vision Systems (CEVS) recently delivered the 3,000th F-35 Gen III Helmet Mounted Display Systems (HMDS) to the Joint Strike Fighter, marking a significant partnership milestone.
Details: https://t.co/1Q4pX7RtKT pic.twitter.com/bwZs6wEnKT
— RTX (@RTX_News) February 26, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.