9 grudnia br. Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało w mediach społecznościowych, że do 18. Dywizji Zmechanizowanej im. gen. broni Tadeusza Buka trafiły 63 wielozadaniowe transportery opancerzone Cougar 4×4 klasy MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) z najnowszej odebranej partii. Wcześniej do Wojska Polskiego trafiło ponad 211 pojazdów z łącznie 300 zakontraktowanych w Stanach Zjednoczonych. Oznacza to, że do sfinalizowania umowy pozostało dostarczenie przez stronę amerykańską, mniej niż 26 pojazdów (Pierwsze Cougary w linii).
Do 18. Dywizji Zmechanizowanej trafiły 63 wielozadaniowe transportery opancerzone Cougar 4×4 klasy MRAP z najnowszej odebranej partii / Zdjęcie: 18. DZ
W tym tygodniu do Polski dotarła z USA kolejna dostawa 63 pojazdów wielozadaniowych MRAP Cougar 4×4 przeznaczonych dla Wojska Polskiego. Od kilku miesięcy tego typu pojazdy wykorzystywane są już przez żołnierzy 18. Dywizję Zmechanizowaną – czytamy w informacji zamieszczonej na Twitterze.
Pojazdy są dostosowywane do służby w batalionach remontowych 1. Pomorskiej Brygady Logistycznej w Bydgoszczy (52. Batalion) i 10. Opolskiej Brygady Logistycznej z Opola (55. Batalion) oraz Warsztatach Technicznych Regionalnych Baz Logistycznych. Formalnie pojazdy weszły na wyposażenie Wojska Polskiego 28 sierpnia br. i wzięły udział w ćwiczeniu dowódczo-sztabowym pk. Żelazna Brama. 9 sierpnia zakończył się pierwszy kurs dla kierowców (Cougary rozpoczynają służbę w Wojsku Polskim).
Przypomnijmy, że plan pozyskania 300 pojazdów tego typu został ogłoszony przez wicepremiera i ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka 10 listopada ub. r. Stosowna umowa, obejmująca pakiet logistyczny i szkoleniowy, została zawarta 8 grudnia ub. r. Jak informował wówczas rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia ppłk Krzysztof Płatek, wartość zawartej umowy przejęcia procedurą EDA (Excess Defense Articles) to 27,5 mln USD (111,95 mln zł), a pozyskane pojazdy stanowią nadwyżkę Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Co ciekawe pozyskane wozy mają charakteryzować się bardzo niskim przebiegiem, jedynie 200-220 km (Umowa na pojazdy Cougar 4×4 podpisana, Cougar 4×4 dla Wojska Polskiego).
Pierwsza partia 71 egzemplarzy dotarła do Polski 20 czerwca br., a druga licząca ponad 140 egzemplarzy – 2 lipca br. Następnie trafiły do wspomnianych batalionów remontowych i warsztatów gdzie są dostosowywane do polskich warunków i potrzeb Wojska Polskiego, w tym w zakresie uzbrojenia wieżyczki (7,62-mm ukm UKM-2000, 12,7-mm wkm WKM-B, 40-mm granatniki maszynowe Mk19) czy łączności (Partia ponad 70 Cougarów już w Polsce).
Warto przypomnieć, że w liczbie 40 egzemplarzy Cougary 4×4 były czasowo wykorzystywane przez żołnierzy Wojska Polskiego na podstawie umowy ACSA (Acquisition and Cross-Servicing Agreement). 18 listopada 2008 pierwsze wozy przekazano żołnierzom IV zmiany Polskiego Kontyngentu Wojskowego (PKW) w Afganistanie i po kilkudniowym szkoleniu trafiły do polskich baz. Do końca roku dostarczono 30 wozów, a pozostałe 10 w 2009 roku. Wypożyczenie wozów było skutkiem fiaska programu zakupu 180 lekkich opancerzonych samochodów patrolowych kr. LOSP-5.
W tym tygodniu do Polski 🇵🇱dotarła z USA 🇺🇸kolejna dostawa 63 pojazdów wielozadaniowych MRAP COUGAR 4×4 przeznaczonych dla #WojskoPolskie. Od kilku miesięcy tego typu pojazdy wykorzystywane są już przez żołnierzy @Zelazna_Dywizja. pic.twitter.com/50uPWBbEae
— Ministerstwo Obrony Narodowej 🇵🇱 (@MON_GOV_PL) December 9, 2022