W czwartek, 30 stycznia 2025, Europejska Agencja Kosmiczna ESA (European Space Agency) podpisała umowę o wartości 862 mln EUR (3,635 mld zł) ze spółką joint venture Thales Alenia Space (Thales 67% i Leonardo 33%), która stanie na czele konsorcjum na dostawy dużego europejskiego lądownika logistycznego Argonaut, wcześniej znanego pod nazwą EL3 (European Large Logistic Lander) w drugiej fazie programu.
Zdjęcia i grafika: Thales Alenia Space
Lądownik, formalnie nazwany jako Lunar Descent Element, jest elementem misji Argonaut, w ramach której ESA wybrała 14 października 2020 spółkę Airbus Defence and Space jako głównego partnera przemysłowego w pierwszej fazie projektowej.
Podpisanie umowy Argonaut jest kluczowym momentem dla europejskich ambicji eksploracji Księżyca, powiedział Daniel Neuenschwander, dyrektor ds. eksploracji załogowej i robotycznej w ESA. Ten pierwszy w swoim rodzaju europejski lądownik księżycowy pokazuje zaangażowanie ESA w rozwijanie naszych możliwości przemysłowych w zakresie eksploracji głębokiego kosmosu. Argonaut umożliwi Europie znaczący wkład w międzynarodowe partnerstwa, jednocześnie torując drogę do zrównoważonej obecności człowieka na Księżycu. Europa jest w trakcie podróży na Księżyc i przetarła szlaki ku europejskiej autonomii w eksploracji.
Lądownik księżycowy Argonaut znaczy wiele dla naszej firmy, powiedział Hervé Derrey, dyrektor wykonawczy Thales Alenia Space. Dzięki temu zdumiewającemu pojazdowi kosmicznemu tony ładunków zostaną dostarczone na powierzchnię Księżyca, w tym łaziki, misje naukowe i wiele innych. Ten nowy element programu Artemis będzie służył ułatwieniu długotrwałych załogowych misji eksploracji Księżyca i będzie miał kluczowe znaczenie dla zwiększenia europejskiej autonomii w eksploracji Księżyca. Księżyc będzie również kamieniem milowym dla załogowych misji w głęboką przestrzeń kosmiczną, a Mars będzie kolejnym etapem podróży. Chciałem wyrazić swoją wdzięczność ESA za przyznanie tego nowego kontraktu naszej firmie. Dzisiejsze ważne osiągnięcie bardziej niż kiedykolwiek wzmacnia wiodącą pozycję Thales Alenia Space w dziedzinie systemów transportu kosmicznego, infrastruktury orbitalnej i eksploracji kosmosu.
Jesteśmy naprawdę zaszczyceni, że ESA odnowiła zaufanie do naszej firmy, przyznając Thales Alenia Space ten duży kontrakt na opracowanie europejskiego lądownika księżycowego, który umożliwi Europie autonomiczny dostęp do powierzchni Księżyca, powiedział Giampiero Di Paolo, zastępca dyrektora generalnego i starszy wiceprezes działu Observation, Exploration and Navigation w Thales Alenia Space. Dziś, dzięki wieloletniemu doświadczeniu w zakresie infrastruktury i pojazdów do eksploracji kosmosu, nasza firma, zgodnie z wizjami ESA i ASI, postanowiła zwiększyć swoją konkurencyjność, inwestując w rozwój rozwiązań technologicznych, które pomogą Europie osiągnąć jej cele. Dostarczając znaczną część wyposażenia Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, odgrywając główną rolę na pokładzie Artemis, produkując kręgosłup europejskiego modułu serwisowego ESM Orion i prowadząc flagowe programy transportowe, takie jak IXV lub Space Rider, Thales Alenia Space jest bardziej niż kiedykolwiek na czele systemów eksploracji i transportu kosmicznego.
Główny zespół ds. rozwoju Lunar Descent Element składa się z Thales Alenia Space we Włoszech (Lider), Thales Alenia Space w Wielkiej Brytanii, Thales Alenia Space we Francji i OHB SE w Niemczech. Ta ostatnia będzie odpowiedzialna za aspekty naprowadzania, nawigacji i sterowania, systemów elektroenergetycznych telekomunikacji.
Lądownik księżycowy Argonaut LDE (Lunar Descent Element) zostanie dostarczony w 2030 i wykorzystany w pierwszej misji operacyjnej ArgoNET, której start zaplanowano na 2031. Konsorcjum przemysłowe odpowiedzialne za użytkowanie pierwszego lądownika księżycowego dla ArgoNET zostanie wybrane do końca 2026 po pomyślnej fazie definiowania.
Argonaut LDE będzie dostarczać ładunki, elementy infrastruktury i instrumenty naukowe na powierzchnię Księżyca. Pierwsza misja ma obejmować dedykowane ładunków nawigacyjne i telekomunikacyjne, a także systemem wytwarzania i magazynowania energii na potrzeby misji badawczej południowego obszaru Księżyca.
Lądownik ma mieć 6 m długości i 4,5 m średnicy. Masa startowa wyniesie 10 000 kg, z czego 2100 kg ma stanowić ładunek użyteczny. Ma być wynoszony w kosmos na pokładzie najnowszej europejskiej rakiety nośnej Ariane 6 w konfiguracji 64 z czterema przyspieszaczami P120 wraz ze statkiem kosmicznym na niską orbitę wokółksiężycową (LLO, Low Lunar Orbit).
Ma przenosić platformę ładunkową dostosowaną do ładunków użytecznych takich jak łazik, pakiety demonstracyjne technologii, obiekty produkcyjne wykorzystujące zasoby księżycowe, lunarny teleskop czy nawet mobilną elektrownię.
https://twitter.com/Thales_Alenia_S/status/1884895938801508660
https://twitter.com/esaspaceflight/status/1884884575337546209