7 lipca służba prasowa amerykańskiej bazy lotniczej Eglin na Florydzie poinformowała, że w ostatnim czasie personel testowy 780. Eskadry Doświadczalnej wojsk lotniczych (US Air Force, USAF) przeprowadził pierwszą próbną detonację odłamkowo-burzącej głowicy bojowej przeznaczonej dla pocisków hipersonicznych Lockheed Martin AGM-183A ARRW (Air-launched Rapid Response Weapon).
Amerykańskie wojska lotnicze przeprowadziły pierwszą próbną detonację odłamkowo-burzącej głowicy bojowej przeznaczonej dla pocisków hipersonicznych AGM-183A ARRW / Grafika: Lockheed Martin
David Spiker, kierownik testów z 780. Eskadry Doświadczalnej powiedział, że unikalny charakter i kształt głowicy bojowej wymagał wielu innowacji do zrealizowania testu: nowej i niekonwencjonalnej areny testowej (kontrolowanego środowiska), nowych procedur i wyposażenia testowego oraz środków do gromadzenia danych po zakończeniu badania, które mają pomóc dokładnie scharakteryzować efekty detonacji.
Test głowicy bojowej nastąpił w dwa miesiące po pierwszej symulacji użycia pocisku AGM-183A ARRW przez załogę bombowca strategicznego B-52H Stratofortress z 49. Eskadry Doświadczalnej z bazy lotniczej Barksdale w Luizjanie w czasie ćwiczenia pk. Northern Edge oraz trzy miesiące po nieudanej pierwszej próbie w locie tego pocisku nad poligonem morskim Point Mugu u wybrzeży południowej Kalifornii (wcześniej zrealizowano siedem lotów na uwięzi z nie w pełni funkcjonalnym prototypem oraz odpowiednikiem gabarytowo-masowym. Co istotne, według informacji z 3 czerwca, kolejna próba samodzielnego lotu prototypu pocisku ma zostać przeprowadzona w lipcu br. (USAF symulowały atak pociskiem hipersonicznym, Nieudana próba hipersonicznego AGM-183A ARRW, Próby AGM-183A ARRW wchodzą w decydującą fazę).
Pocisk został opracowany przez spółkę Lockheed Martin na podstawie umowy o wartości 480 mln USD z 13 sierpnia 2018. Ma przenosić testowaną głowicę z prędkością od Ma6,5 do Ma8 i na dystansie, szacowanym przez ekspertów, na o najmniej 1000 mil i czasie 10-12 minut. Oprócz B-52H, zostaną z nimi zintegrowane zmodernizowane samoloty B-1B Lancer oraz nowo zamawiane samoloty wielozadaniowe F-15EX Advanced Eagle (Pierwszy F-15EX w USAF, Broń hipersoniczna dla B-1B Lancer, Hipersoniczny ARRW).
Zgodnie z budżetem obronnym NDAA na rok fiskalny 2021, USAF zamówiły 8 prototypów, z których 4 mają być testowane. We wniosku budżetowym na rok 2022 zażądano 161 mln USD na zakup 12 kolejnych pocisków. Według optymistycznego scenariusza, do końca 2022 ma zostać osiągnięta wstępna gotowość operacyjna (IOC, Initial Operational Capability) tego systemu.
Analiza
Komunikat prasowy USAF nie precyzuje kiedy i gdzie zrealizowano próbę głowicy bojowej, nie podano jej parametrów technicznych, ani informacji kto jest jej projektantem i dostawcą. Warto jednak zauważyć, że w sierpniu 2018 spółka Northrop Grumman przeprowadziła w Energetic Materials and & Products, Inc. (EMPI) w Burnet (Teksas), test zaawansowanej głowicy odłamkowo-burzącej LEO (Lethality Enhanced Ordnance) o masie 22,7 kg (50 funtów) wykorzystującej ładunek PBXN-110. Co istotne, konstrukcja głowicy jest skalowalna i według deklaracji producenta może być wykorzystana do pocisków hipersonicznych (Próba głowicy DeepStrike).
Nie jest jasne, czy Northrop Grumman jest podwykonawcą programu ARRW, ale razem z Lockheed Martin uczestniczy w innych inicjatywach związanych z bronią hipersoniczną dla amerykańskich sił zbrojnych: IRCPS (Intermediate Range Conventional Prompt Strike) i LRHW (Long Range Hypersonic Weapon). Jednakże w tych programach, zakres pracy Northrop Grumman to napędy, a nie głowice bojowe (Test napędu pocisków hipersonicznych US Navy i US Army).
W przypadku AGM-183A ARRW, może to też być głowica bojowa opracowana przez Lockheed Martin, która ma doświadczenie przy pracach nad nowoczesnymi ładunkami wybuchowymi opracowanymi dla US Army: rakietowych pocisków balistycznych dalekiego zasięgu o kryptonimie PrSM czy kierowanych pocisków artyleryjskich rodziny GMLRS (Guided Multiple Launch Rocket System): M30 GMLRS-AW (Alternative Warhead) i M31 GMLRS-U (Unitary) (Rekordowy dystans lotu pocisku PrSM, Lockheed Martin testuje pociski ER GMLRS).