W Stambule pomiędzy 17 a 20 sierpnia odbywają się 15. międzynarodowe targi przemysłu obronnego IDEF 2021 (International Defence Industry Fair) pod patronatem tureckiego ministerstwa obrony i fundacji sił zbrojnych TAFF (Turkish Armed Forces Foundation) i w kooperacji z Tüyap Fairs and Exhibitions Organization Inc. w centrum wystawienniczym Tüyap İstanbul Fair and Congress Center. Targi odbywają się w 14 halach wystawienniczych o łącznej powierzchni 120 tys. metrów kwadratowych.
W Stambule pomiędzy 17 a 20 sierpnia odbywają się 15. międzynarodowe targi przemysłu obronnego IDEF 2021 / Zdjęcia: Archiwum MILMAG
Targi IDEF są organizowane co dwa lata począwszy od 1993 roku. W tegorocznej edycji targów bierze udział ponad 1000 wystawców z Turcji i zagranicy (53 państw) bezpośrednio lub pośrednio z branży obronnej, morskiej, lotniczej i szeroko pojętego bezpieczeństwa. Wśród gości jest ponad 400 delegacji z całego świata, w tym ministerstwa obrony, wysocy przedstawiciele władz cywilnych i wojskowych, które zostały zaproszone przez tureckie ministerstwo obrony i spraw wewnętrznych oraz Prezydencję Przemysłu Obronnego (Savunma Sanayii Başkanlığı, SSB). Dla porównania, poprzednie targi w 2019 odwiedziło 76 010 gości z 96 państw, w tym 396 dziennikarzy branżowych z 26 państw.
Wśród najciekawszych produktów przemysłu obronnego wystawionych w tym roku należy wymienić:
- pojazd opancerzony Eren 4×4 tureckiej spółki Katmerciler, wyposażony w 250-konny silnik wysokoprężny i zdolny do transportu pięciu-siedmiu żołnierzy (spółka pokazała też bezzałogowy pojazd naziemny ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia);
- pojazd opancerzony Askar tureckiej spółki Best Grup z silnikiem o mocy 310 KM i zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia o masie do 4100 kg;
- nowe warianty kołowego transportera piechoty Arma 8×8 tureckiej spółki Otokar Otomotiv z bezzałogową wieżą Korhan z 35-mm armatą automatyczną, Mizrak 25 mm lub Nefer;
- lekki terminal satelitarny (Manpack Satellite Terminal) tureckiej spółki Profen o masie 16 kg;
- samochody ciężarowe tureckiej spółki Koluman Otomotiv Endüstr: dwa warianty Derman 8×8 jako zestaw samozaładowczy do transportu kontenerów typu flat rack (ISO 20″x8″) i ciągnik zestawu niskopodwoziowego do transportu czołgów;
- modułowy moździerz Alkar tureckiej spółki Aselsan z wymiennymi lufami od 81 do 120 mm;
- dwuosiowa opancerzona naczepa wielofunkcyjna ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia (od 5,56 do 7,62 mm) i własnym zasilaniem tureckiej spółki Unidef;
- pierwszy turecki bezzałogowy śmigłowiec ALPiN spółki Titra z funkcją autonomicznego lotu do 3,5 godziny;
- bezzałogowy, autonomiczny pojazd naziemny Barkan w dwóch konfiguracjach oraz oraz powietrzne M6 i B-30 tureckiej spółki Havelsan, wykorzystujące sztuczną inteligencję;
- śmigłowcowy system wykrywania przeszkód HETS (Helicopter Obstacle Detection System) tureckiej spółki Meteskan;
- bezzałogowy statek latający CGT50 Çağatay spółki Uavera, który jest pierwszym tureckim samolotem tej klasy sterowanym za pomocą łącza satelitarnego i długotrwałości lotu do 6 godzin;
- kołowy transporter opancerzony Pars 6×6 S-Ops w wariancie operacji specjalnych tureckiej spółki FNSS Savunma Sistemleri;
- przeciwpancerny pocisk kierowany Nova typu wystrzel-i-zapomnij o zasięgu do 7000 m i zdolny do przebicia 1000 mm pancerza reaktywnego, zaprezentowany przez serbską spółkę Jugoimport;
- system przeciwlotniczy Sungur na podwoziu Vuran 4×4 z czterema pociskami ziemia-powietrze kierowanymi na podczerwień o zasięgu rażenia do 8 km na pułapie do 4 km, tureckiej spółki Roketsan;
- wóz opancerzony o napędzie spalinowym Akrep IId (tur. Skorpion) w wersji wsparcia ogniowego z bezzałogową wieżą John Cockrill Defense CSE 90LP z niskociśnieniową 90-mm armatą (IDEF2019: Elektryczny Akrep Iie);
- nowa wersja bezzałogowego pojazdu naziemnego Shadow Rider spółki FNSS Savunma Sistemleri ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia z 25-mm armatą automatyczną;
- 415-kilogramowa bomba penetrująca SARB-83 z różnymi głowicami, tureckiej spółki Tübitak Sage;
- wariant pick-up pojazdu opancerzonego Yörük (NMS) 4×4 tureckiej spółki Nurol Makina ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Sarp L spółki Aselsan;
- czołg III generacji Altay i zmodernizowany czołg Leopard 2 tureckiej spółki BMC Otomotiv Sanayi ve Ticaret (Turcja: Zmodernizowany Leopard 2 i kto ZMA 8×8);
- sześciowirnikowy bezzałogowiec transportowy Kargo 150 o ładowności 150 kg i długotrwałości lotu do 50 minut, tureckiej spółki DASAL Aerospace Technologies (joint venture Aselsan i Altınay Defense);
- opancerzony i minoodporny żuraw MPARC, tureckiej spółki MPG Machinery Production Group;
- amunicja moździerzowa Togan do przenoszenia przez samoloty załogowe i bezzałogowe od Tübitak Sage;
- bezprzewodowy akustyczny system perymetryczny RadioBarrier z czujnikiem sejsmicznym RS-U rosyjskiej spółki POLUS-ST;
- kołowy bojowy wóz piechoty Altug 8×8 od BMC Otomotiv Sanayi ve Ticaret z bezzałogową wieżą Korhan od Aselsan z 35-mm armatą automatyczną od MKE, silnikiem wysokoprężnym Caterpillar C13 i skrzynią biegów Allison 4000;
- głowice optoelektroniczne KUZGUN i CATS spółki Aselsan;
- pojazd opancerzony Ejder Yalçin w wersji ambulansu od Nurol Makina;
- 14,5-mm karabin wyborowy Night Predator o zasięgu skutecznym do 4000 m, ukraińskiej spółki Majak;
- przeciwpancerny pociski kierowany OMTAS od FNSS;
- samochody ciężarowe Seyit w układach napędowych 4×4, 6×6 i 8×8 od Anadolu Savunma (np. zaprezentowana opancerzona cysterna 8×8);
- rakietowy miotacz ognia RPW-16 kalibru 93 mm, masie 11,8 kg o zasięgu do 600-1000 m, zaprezentowany przez ukraińską SC UkrOboronProm;
- przeciwpancerny pocisk kierowany Skif ukraińskiej KB Łucz;
- ośmiowirnikowy bezzałogowiec transportowy Albatros o ładowności 70 kg i długotrwałości lotu do 45 minut, tureckiej spółki Dasal;
- ośmiowirnikowy bezzałogowiec Songar tureckiej spółki Asisguard, zdolny do przenoszenia amunicji moździerzowej Togan;
- miniaturowe pociski rakietowe naprowadzane laserowo kalibru 40 mm, długości 50 cm, zasięgu do 1000 m i celności do 1 m, tureckiej Roketsan na uzbrojenie bezzałogowców;
- 20-mm karabin wyborowy rodziny CMS o zasięgu skutecznym do 2000 m, południowoafrykańskiej spółki Truvelo (CMS obejmuje też karabiny wyborowe kalibrów 7,62 i 14,5 mm);
- zmodernizowany czołg M60TM Sabra z aktywnym systemem ochrony pojazdów (ASOP) typu Akkor Pulat (Testy Akkor Pulat zakończone).
- pełnowymiarowa makieta śmigłowca bojowego nowej generacji MHCH (Multirole Heavy Combat Helicopter) lub ASTH (Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri) tureckiego holdingu TUSAŞ (Türk Havacılık ve Uzay Sanayii)/TAI (Turkish Aerospace Industries) (Umowa na ukraińskie silniki do tureckich śmigłowców);
- indonezyjsko-turecki czołg średni Harimau Hitam/Kaplan MT od FNSS Savunma Sistemleri i PT Pindad (Persero) (Indonezja zamawia Czarne tygrysy).
GALERIA ZDJĘĆ:
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.