Na targach IDEF 2019 w Stambule turecka spółka Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi zaprezentowała demonstrator wozu opancerzonego o napędzie elektrycznym Akrep IIe (Skorpion). Został opracowany we współpracy z amerykańską AxleTech – dostawcą silników elektrycznych. Produkcja seryjna może rozpocząć się jeszcze w 2019.

: Pierwsze próby terenowe Otokar Akrep IIe zostały przeprowadzone jeszcze przed stambulskimi targami IDEF 2019. Akrep pierwszej generacji o masie 3,5 t został wprowadzony na rynek w 1994 i bazuje na konstrukcji Land Rover Defender, lecz poza nazwą nie ma nic wspólnego z nowym pojazdem. Akrep IIe został zademonstrowany po raz pierwszy 26 kwietnia w zakładach Otokar w Sakarya / Zdjęcie: Michał Jarocki

: Pierwsze próby terenowe Otokar Akrep IIe zostały przeprowadzone jeszcze przed stambulskimi targami IDEF 2019. Akrep pierwszej generacji o masie 3,5 t został wprowadzony na rynek w 1994 i bazuje na konstrukcji Land Rover Defender, lecz poza nazwą nie ma nic wspólnego z nowym pojazdem. Akrep IIe został zademonstrowany po raz pierwszy 26 kwietnia w zakładach Otokar w Sakarya / Zdjęcie: Michał Jarocki

Układ napędowy składa się z dwóch wydajnych silników elektrycznych o mocy 180 kW każdy i dostarczanych przez spółkę Altinay akumulatorów litowo-jonowych wykorzystujących algorytmy do zarządzania energią. Wytwarzana moc jest przenoszona na wszystkie koła. Atutem jest stały, wysoki moment obrotowy i zwiększone przyspieszenie. Pojazd ma zasięg 250 km lub ponad 3 godziny jazdy. Prędkość maksymalna wynosi 110 km/h.

Alternatywnie może zostać wyposażony w klasyczny silnik wysokoprężny o mocy 160 kM (120 kW) lub napęd hybrydowy. Ta wersja będzie dostępna na początku 2020. Otokar poszukuje także możliwości wykorzystania pojedynczego silnika elektrycznego o zwiększonej mocy, zajmującego mniejszą przestrzeń.

Pojazd ma niską sylwetką i zredukowaną sygnaturę termiczną i akustyczną. Załoga składa się z 3 żołnierzy. Ma 3,5 t maksymalnej dopuszczalnej masy. Długość wynosi 5500 mm, szerokość 2500 mm, a wysokosć 1800 mm. Prześwit to 400 mm. Pojazd może pokonywać wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 40%.

W pojeździe seryjnym planowane jest zastosowanie układu centralnego pompowania opon, opon typu run flat, ABS i klimatyzacji. Opcjonalnie planowane jest wprowadzenie tylnej osi skrętnej, co zmniejszy promień skrętu, wciągarki, systemu ochrony przed zagrożeniami ABC (atomowe, biologiczne, chemiczne) i innych systemów zwiększających świadomość sytuacyjną i bezpieczeństwo załogi.

Konstrukcja Akrep IIe jest modułowa, dzięki czemu może zostać skonfigurowany do różnych zadań: rozpoznanie, wsparcie ogniowe i obrona przeciwlotnicza na bardzo krótkim dystansie. Podczas targów zaprezentowano pojazd wyposażony w zmodernizowaną, bezzałogową wieżę Otokar BOZOK z głowicą optoelektroniczną, 25-mm armatą automatyczną i 7,62-mm karabinem maszynowym. Można jednak zamocować na nim dowolne uzbrojenie o kalibrze do 90 mm w wieży załogowej.

Podstawowy pakiet opancerzenia zapewnia ochronę przed ostrzałem z broni ręcznej i odłamkami pocisków artyleryjskich i moździerzowych. Reprezentuje on poziom ochrony pojazdu Otokar Cobra II. Istnieje możliwość instalacji dodatkowego opancerzenia, który zapewni ochronę przed przeciwpancernymi pociskami kierowanymi, minami czy improwizowanymi ładunkami wybuchowymi (IDEF 2019: Premiera FNSS ZAHA, 2019-05-02).