3 maja spółka BAE Systems poinformowała o zawarciu umowy o wartości około 200 mln USD (753,74 mln zł) ze szwedzką Agencją ds. Zamówień Obronnych (Swedish Defence Materiel Administration, FMV) na dostawę 127 opancerzonych wszędołazów arktycznych BvS10 (BandvagnS10) dla szwedzkich wojsk lądowych (svenska armén).
BvS10 ma masę 8,5 t (z czego pierwszy przegub 5 t, a drugi 3,5 t) i jest zdolny do transportu 12 osób. Pojazd ma 7,6 m długości 2,34 m szerokości i 2,2 m wysokości. Napęd zapewnia 6-cylindrowy turbodoładowany silnik wysokoprężny Cummins o pojemności 5,9 l i mocy 275 KM, który pozwala na rozwiniecie prędkości do 70 km/h na utwardzonej drodze lub 5 km/h w wodzie / Zdjęcie: BAE Systems
Dostawami zajmie się szwedzki oddział spółki, BAE Systems Land Systems Hägglunds. Pojazdy zostaną dostarczone w wersjach transportera oraz wozu dowodzenia i kontroli, przy czym nie podano konkretnych liczby egzemplarzy zamówionych pojazdów w poszczególnych wersjach. Dostawy mają zostać zrealizowane w latach 2022-2024.
Tommy Gustafsson-Rask, dyrektor zarządzający w BAE Systems Hägglunds powiedział:
Zamówienie dla szwedzkiej armii zwiększy liczbę tych niezwykle mobilnych i solidnych pojazdów. Jest ważnym krokiem w kierunku zwiększania dalszych możliwości w Szwecji i na arenie międzynarodowej dla BvS10 i jego nieopancerzonego wariantu Beowulf. To również świadczy o silnej i opartej na zaufaniu relacji między BAE Systems a szwedzkim klientem w zakresie dostarczania możliwości potrzebnych szwedzkiej armii. Widzimy rosnące zainteresowanie w wielu krajach ekstremalnymi możliwościami jakie oferują wszędołazy. Z niecierpliwością czekamy na wspólne zamówienie spodziewane przez Niemcy, Niderlandy, Szwecję i Wielką Brytanię.
Wojska lądowe Królestwa Szwecji dysponują obecnie 153 pojazdami BvS10, które otrzymały wojskowe oznaczenie Bv 410. Ponadto, dysponuje starszymi pojazdami tej klasy: 50 Bv 206S jako Bv 309 i bardzo dużą liczbą Bv 206 i Bv 208 (od 1874 roku dostarczono ok. 4500 pojazdów). Łącznie, z rodziny pojazdów Bv sprzedano w kraju i za granicą ponad 12 000 egzemplarzy do ponad 40 państw.
Dwuczłonowy, przegubowy pojazd gąsienicowy BvS10 został opracowany pierwotnie dla brytyjskich Royal Marines pod nazwą Viking. Został zamówiony także przez Francję, Niderlandy, Wielką Brytanię i Austrię. Pojazdy wykorzystywane podczas misji wojskowych w Afganistanie, Afryce Środkowej, na Bałkanach i na Bliskim Wschodzie.
We wrześniu 2019 podczas londyńskich targów DSEI, BAE Systems zaprezentowała nową wersję pojazdu, zapewniającego załodze lepszą świadomość sytuacyjną i umożliwiającego znacznie szybszą wymianę informacji, dzięki systemowi architektury elektroniki GVA (Generic Vehicle Architecture), zgodną ze standardami NATO (DSEI2019: Nowa wersja BvS10).
W poprzednich latach BAE Systems prezentowało prototypy transporterów BvS10 drugiej generacji (Mk II) – podczas DSEI 2009, czy nieopancerzonego pojazdu opartego na jego konstrukcji Beowulf – podczas DSEI 2015.
Ten ostatni został zaoferowany amerykańskich wojskom lądowym (US Army), które wybrały go do kolejnego etapu programu CATV (Cold Weather All-Terrain Vehicle), razem z kontrofertą konsorcjum Oshkosh Defense z singapurską spółką ST Engineering (część ST Kinetics) oferującym zmodyfikowany pojazd Bronco 3 (Dwóch w programie arktycznych wszędołazów US Army).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.