Przejdź do serwisu tematycznego

Szósty okręt podwodny typu Astute zwodowany

W brytyjskiej stoczni BAE Systems w Barrow-in-Furness w Kumbrii zwodowano szósty wielozadaniowy, atomowy okręt podwodny typu Astute, HMS Agamemnon (A124).

W czwartek, 3 października 2024, w brytyjskiej stoczni BAE Systems w Barrow-in-Furness w Kumbrii zwodowano szósty wielozadaniowy, atomowy okręt podwodny typu Astute, HMS Agamemnon (A124). Okręt ochrzczono 23 kwietnia br. i jest przeznaczony dla brytyjskiej królewskiej marynarki wojennej (Royal Navy).

Zdjęcia: BAE Systems

Okręt został wytoczony z hali montażowej Devonshire Dock Hall, po czym nastąpiło wodowanie kadłuba. Podczas uroczystości Steve Timms, dyrektor zarządzający BAE Systems Submarines, powiedział:

To niezwykle ważny kamień milowy dla wszystkich w BAE Systems, Defence Nuclear Enterprise i Royal Navy. Projekt i budowa okrętu podwodnego z napędem atomowym to niezwykle skomplikowane i prawdziwie narodowe przedsięwzięcie. Składam hołd tysiącom wysoko wykwalifikowanych osób, które pomogły doprowadzić Agamemnona do tego etapu. Okręty podwodne są istotnym elementem zdolności obronnych Wielkiej Brytanii i musimy teraz działać wspólnie, aby zapewnić, że Agamemnon będzie gotowy dołączyć do swoich siostrzanych okrętów podwodnych w służbie Royal Navy.

Dowódca Agamemnona, komandor David Bing Crosby, powiedział:

Jest jeszcze wiele do zrobienia, zanim opuścimy Barrow z Agamemnonem, ale cała załoga powinna być pełna dumy z tego, co do tej pory udało się osiągnąć dzięki tej budowie. Nie mogę się doczekać współpracy z naszymi przyjaciółmi z BAE Systems, Submarine Delivery Agency i szerzej Defence Nuclear Enterprise, aby przeprowadzić Agamemnon przez te ostatnie testy i przygotować go do opuszczenia Barrow.

Jednostka otrzymała nazwę na cześć mitycznego króla greckiej Argolidy.

Została zamówiona 25 marca 2010, wraz z HMS Anson (S123), w ramach wieloletniej umowy ramowej, w tym samym roku rozpoczęto prace projektowe, a 15 września 2011 ogłoszono przyszłą nazwę. Stępka została położona 18 lipca 2013 w Devonshire Dock Hall. 17 kwietnia 2017 podpisano umowę na ukompletowanie okrętu, a ostateczny koszt budowy wyniósł 1,533 mld GBP (7,68 mld zł). Pierwsze uruchomienie systemów zasilania na budowanym okręcie miało miejsce 1 października 2020.

W najbliższym czasie będą kontynuowane prace wykończeniowe, po czym okręt zostanie zwodowany, przejdzie próby zdawczo-odbiorcze i zostanie przekazany zamawiającemu.

Co ciekawe, jest to szósty okręt brytyjskiej królewskiej marynarki wojennej (Royal Navy) noszący nazwę Agamemnon. Pierwszym z nich był żaglowy okręt liniowy 3. klasy uzbrojony w 64 armaty z 1781 pod dowództwem przyszłego wiceadm. Horatio Nelsona. Kolejnymi były już napędzany śrubą okręt liniowy 2. klasy uzbrojony w 91 armat z 1852, pancernik typu Ajax z 1879, pancernik (przeddrednot) typu Horatio Nelson z 1906 oraz pomocniczy stawiacz min z 1940 (pierwotnie zbudowany w 1929 jako chłodnicowiec).

Nowy Agamemnon będzie wypierał 7800 ton pod wodą, ma 97 m długości i 11,3 m szerokości. Napęd zapewnia reaktor wodny ciśnieniowy Rolls-Royce PWR2 Core H i 600-kilowatowy generator wysokoprężny MTU. Jego uzbrojeniem, oprócz 533-mm ciężkich torped ZOP typu BAE Systems Spearfish (Naval Staff Target 7525), będą pociski manewrujące UGM-109 Tomahawk Block IV (Royal Navy przetestowała zmodernizowaną ciężką torpedę Spearfish Mod 1).

Okręt dołączy w bazie morskiej HMNB Clyde do bliźniaczych HMS Astute (S119), Ambush (S120), Artful (S121), Audacious (S122) i wspomnianego Anson (S123), które weszły do służby, odpowiednio, 27 sierpnia 2010, 1 marca 2013, 18 marca 2016, 3 kwietnia 2020 i 31 sierpnia 2022. Wejście do służby Agamemnon (A124) zaplanowano na koniec 2024. Do nich dotrze jeszcze siódmy, jeszcze budowany, Agincourt (S125), który powinien podnieść banderę do końca 2026.

Okręty podwodne typu Astute mają służyć w Royal Navy przez co najmniej 25 lat każdy, po czym będą stopniowo zastępowane przez brytyjsko-australijskie okręty podwodne nowej generacji, które powstaną w ramach programu SSN-AUKUS, ze wsparciem USA, będącego ewolucją inicjatywy SSN(R). Oczekuje się, że jednostki będą wchodzić do służby po 2040.

Tymczasem, w stoczni Barrow-in-Furness trwają również prace trzema pierwszymi strategicznymi okrętami podwodnymi o napędzie jądrowym typu Dreadnought, przyszłymi HMS Dreadnought, ValiantWarspite (z czterech planowanych; ostatni to King George VI).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X