W czwartek, 12 grudnia 2024, w stoczni włoskiej spółki Fincantieri – Cantieri Navali Italiani w Riva Trigoso w prowincji Genua miała miejsce uroczystość położenia stępki pierwszego z czterech oceanicznych okrętów patrolowego nowej generacji klasy OPV (Offshore Patrol Vessel), zamówionych dla włoskiej marynarki wojennej (Marina Militare Italiana). Opcja zawiera także możliwość dostarczenia dwóch dodatkowych jednostek (Trieste: Największy włoski okręt wojenny wszedł do służby).
Zdjęcia: Fincantieri – Cantieri Navali Italiani
Wydarzenie poprzedziło palenie pierwszych blach przyszłej jednostki, co miało miejsce 24 września br. Wczorajsza uroczystość miała charakter techniczny.
Przypomnijmy, że 31 lipca 2023 w spółce OSN, czyli joint venture pomiędzy Fincantieri – Cantieri Navali Italiani (51%) i Leonardo (49%), Sekretariat Generalny Obrony i Narodowej Dyrekcji ds. Uzbrojenia SEGREDIFESA (Segretariato Generale della Difesa e Direzione Nazionale degli Armamenti) przy Ministerstwie Obrony Włoch zamówił trzy okręty OPV za 925 mln EUR (3,99 mld zł), natomiast 5 sierpnia br. czwarty okręt, dzięki czemu pula zamówienia wzrosła do 1,161 mld EUR (5,008 mld zł).
Co ważne, zeszłoroczna umowa upoważnia także do zamówienia jeszcze dwóch kolejnych jednostek i oraz zlecenie prac modernizacyjnych w bazach morskich w Auguście (Sycylia), Cagliari (Sardynia) i Mesynie (Sycylia), gdzie okręty będą bazować. Okręty zostaną zbudowane w stoczniach Fincantieri w Riva Trigoso oraz Muggiano z terminem przekazania trzeciego okrętu w 2027 (wcześniej podawano 2026 – przyp. red.).
Okręty trafią na wyposażenie rodzimej marynarki wojennej, gdzie będą pełnić zadania patrolowe, obserwacyjne, nadzoru morskiego, kontroli ruchu handlowego, ochrony linii komunikacyjnych i wyłącznej strefy ekonomicznej, a także działań na rzecz ochrony przed zagrożeniami wynikającymi z zanieczyszczeń mórz, takich jak toksyczne wycieki.
Okręty mają mieć po 95 m długości, 14,2 m szerokości, 5,4 m zanurzenia i ok. 2400 t wyporności, a dzięki 97-osobowej załodze będą charakteryzować się dużym nasyceniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych, a także wysokimi standardami w zakresie automatyzacji. Dzięki temu będą mogły nadawać się do działania w szerokim zakresie scenariuszy operacyjnych i warunków pogodowych.
Fotografia z wrześniowej uroczystości palenia blach z rzutem bocznym sylwetki OPV
Napęd w układzie CODLAD będzie złożony z dwóch silników wysokoprężnych o mocy 8000 kW każdy i dwóch silników elektrycznych po 500 kW każdy, z przekładniami przenoszącymi moc na dwa wały napędowe. Prędkość maksymalna wyniesie 24 w., a zasięg do 3500 mil morskich przy prędkości ekonomicznej 14 w. Autonomiczność wyniesie 20 dni. Wyposażenie elektroniczne to trójwspółrzędny radar GEM Elettronica Columbus Mk2, dwa radary nawigacyjne GEM Elettronica Gemini DB oraz system kierowania ogniem Leonardo NA-30S Mk2.
Okręty zostaną uzbrojone w systemy Leonardo: armatę automatyczną OTO Melara Super Rapid kal. 76mm/L62 oraz dwóch armat OTO Melara Marlin-WS kal. 30 mm (LionFish). Na rufie znajdzie się lądowisko oraz hangar dla średniego śmigłowca morskiego (takiego jak NH90 NFH). Na wyposażeniu znajdą się też zestawy akustyczne Sitep Italia MASS CS-524 (Multirole Acoustic Stabilized System).
Jedną z najbardziej innowacyjnych rozwiązań będzie innowacyjny mostek nawigacyjny, opracowany pierwotnie dla wielozadaniowych fregat rakietowych typoszeregu PPA (Pattugliatore Polivalente d’Altura) przez Leonardo i Fincantieri NexTech. Wysoki poziom automatyzacji pozwala na kierowanie operacjami nawet przez dwóch oficerów, dowódcy i oficera wachtowego.
Włoska marynarka wojenna dysponuje obecnie czterema patrolowcami typu Cassiopea: Cassiopea (P 401), Libra (P 402), Spica (P 403) i Vega (P 404), wprowadzonymi do służby w latach 1989-1992, czterema patrolowcami pełnomorskimi typu Comandanti: Comandante Cigala Fulgosi (P 490), Comandante Borsini (P491), Comandante Bettica (P 492) i Comandante Foscari (P 493), wprowadzonymi do służby jednocześnie 31 stycznia 2004 oraz dwoma typu Sirio: Sirio (P 409) i Orione (P 410), wprowadzonymi do służby w 2003.
Ponadto, przewiduje się wprowadzenie do włoskiej służby ośmiu europejskich korwet rakietowych MMPC/EPC (Modular Multirole Patrol Corvette/European Patrol Corvette), które również będą zastępować powyższe patrolowce, ale będzie to perspektywa po 2027.
Today, at our Riva Trigoso shipyard, we celebrated the keel laying ceremony for the first of four next-generation Offshore Patrol Vessels (OPVs) that we are building for the @ItalianNavy as part of a program of modernization and renewal of its units.
These new patrol vessels,… pic.twitter.com/DPds32OfHu
— Fincantieri (@Fincantieri) December 12, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.