W czwartek, 9 stycznia 2025, słowacki dziennik Denník N poinformował, że tamtejszy minister obrony Robert Kaliňák uważa, że szwedzki czołg lekki CV90120 (na podwoziu bojowego wozu piechoty CV90) może być tańszą alternatywą w porównaniu z klasycznym czołgiem podstawowym, w ramach prowadzonego programu zakupu 104 takich pojazdów (Więcej Black Hawków dla Słowacji).
Prototyp CV90120 / Zdjęcie: BAE Systems
Przypomnijmy, że podczas konferencji Future Armoured Vehicles Central & Eastern Europe w Pradze, która odbyła się 13-14 maja 2024, kpt. Jakub Murcek z Departamentu Modernizacji Ministerstwa Obrony Słowacji informował o planach zakupu 104 czołgów nowego typu dla dwóch batalionów pancernych.
Następnie, 12 sierpnia 2024, minister Robert Kaliňák poinformował, że resort obrony przygląda się niemieckiemu Leopardowi 2A8, na zakup którego zdecydowało się (stan na obecną chwilę) siedem państw europejskich, w tym sąsiednia Republika Czeska (choć na razie trwa tam debata na ten temat, także w związku z kosztami pozyskania 56 egzemplarzy).
Jednakże, zgodnie z doniesieniami medialnymi, po przeprowadzeniu analiz rynkowych rząd w Bratysławie uważa pozyskanie Leopardów 2A8 za zbyt kosztowne i minister Kaliňák przedstawił tańszą alternatywę w postaci czołgu lekkiego CV90120, opracowanego przez BAE Systems (ponad 20 mln EUR za Leoparda w porównaniu do 11,5 mln EUR za CV90120, choć nie wiadomo skąd te liczby z uwagi na to, że nie jest produkowany – przyp. red.). Bazuje on na podwoziu bojowego wozu piechoty CV90 i to również jest argument „za”, gdyż jeszcze poprzedni rząd w czerwcu 2022 zdecydował się na zakup 152 bwp CV90 MkIV w wersji z 35-mm armatą automatyczną Northrop Grumman/ATK Bushmaster III.
Zwłaszcza, że jak informował ówczesny minister obrony Jaroslav Nad’, głównym podwykonawcą będzie państwowa firma ZTS – SPECIAL, a dziesiątki słowackich firm państwowych i prywatnych skorzystają z projektu w dłuższej perspektywie.
Jak donoszą media, innym rozwiązaniem byłoby dokupienie używanych czołgów Leopard 2A4, które dołączyłyby do 15 takich wozów, otrzymanych nieodpłatnie od Niemiec w ramach programu Ringtausch (pol. pierścień wymiany) i dostarczonych z końcem 2023, w zamian za przekazanie walczącej Ukrainie 30 bojowych wozów piechoty BVP-1. Z końcem 2024 przezbrojony w Leopardy 2A4 batalion pancerno w Trebišovie, który wchodzi w skład 2. Brygady Zmechanizowanej, osiągnął wstępną gotowość operacyjna.
Słowacja ma jednak do zastąpienia 30 czołgów rodziny T-72 (w tym 20 T-72M1A w linii i 10 T-72M1 zmagazynowanych). W latach ubiegłych rozważano ich modernizację do standardu T-72M2, ale ostatecznie zrezygnowano z niej. Później planowano zakup 32 nowych czołgów i 17 mostów szturmowych na tym samym podwoziu (Słowacja: Zaprezentowano pierwszy kołowy bojowy wóz piechoty Vydra 8×8).
Pierwotnie pierwszy prototyp CV90120 zaprezentowano na targach Eurosatory 1998 w Paryżu, ale nie znalazł się żaden chętny klient na pojazdy w tej konfiguracji. Następnie, do 2011 BAE Systems bezskutecznie promowała kolejne, ulepszone prototypy CV90120-T i futurystyczny CV90120 Ghost. W najnowszej odmianie pojazd o masie bojowej 38 t, uzbrojono w wieżę ze 120-mm armatą gładkolufową RUAG CTG (Compact Tank Gun) o długości 50 kalibrów i silnik wysokoprężny o mocy 1000 KM.